Avatar billede flippo Nybegynder
21. februar 2005 - 08:46 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

wolla hjælp mig 2

er det koldt når det regner????
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2005 - 08:47 #1
ikke nødvendigvis
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2005 - 08:47 #2
Ikke nødvendigvis :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2005 - 08:47 #3
to sjæle - en tanke :-)
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2005 - 08:48 #4
svar hehe
Avatar billede flippo Nybegynder
21. februar 2005 - 08:49 #5
jamen man får det jo koldt når det regner
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2005 - 08:50 #6
betyder ikke at vejret er koldt... og ikke alle får det koldt bare fordi de er våde:)
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2005 - 08:50 #7
Det er ligesom når man tisser i bukserne. Det er dejlig varmt lige når man gør det - men så bliver man kold :-)
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2005 - 08:51 #8
flippo>> Et eksperiment du lige kan efterprøve hehe
Avatar billede flippo Nybegynder
21. februar 2005 - 08:52 #9
hvordan kan du sammenligne de 2 ting med hinanden. Og du giver mig jo ret, man får det jo koldt når man er våd.
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2005 - 08:54 #10
okay flippo... det er typisk koldt og man får det koldt når det regner...

meen.. har du en regnfrakke på.. så fryser du ikke.. okay?

Er det varmt og varm luft.. så er det heller ikke koldt når du er våd!

Tag lige på stranden i de varmere lande.. der kan du jo svømme i havet og være drivvåd når du kommer op, men stadig have det varmt.
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2005 - 08:54 #11
At man FÅR det koldt når det regner, er ikke ensbetydende med at det ER koldt, når det regner, og det var det, du spurgte om :-)
Avatar billede flippo Nybegynder
21. februar 2005 - 08:55 #12
præcis når man står op af vandet så får man det koldt
Avatar billede foodear Praktikant
21. februar 2005 - 08:55 #13
Hej Jeg har arbejdet med klimastyring i et stykke tid og man kan faktisk sænke temperaturen ved hjælp af forstøvet vand. Når vandet fordamper tager det varmen fra den omgivne luft, så det kan blive op til 5 grader koldere når det regner, i teorien, men det virker faktisk også i praksis.
Håber du kan bruge det til noget.
/Foodear
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2005 - 08:56 #14
Ens legeme er 37 gr. i gennemsnit. Når du så bliver våd af regn bliver din krop nedkølet, og det vil føles koldt.
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2005 - 08:59 #15
flippo.. du får det koldt... du må spise lidt mere så dit fedtlag bliver lidt tykkere.. og dyrk lidt motion så dit blod kører hurtigere i kroppen..

Jeg fryser ikke nødvendigvis når jeg er våd.. når jeg tager i svømmehallen pisse fryser jeg først... men hvorfor fa'en får jeg varmen når jeg har svømmet lidt?

tsk tsk
Avatar billede flippo Nybegynder
21. februar 2005 - 09:02 #16
mange tak foodear, du har reddet min dag
Avatar billede foodear Praktikant
21. februar 2005 - 09:05 #17
Ok så lægger jeg et svar. Du kan søge flere oplysninger om alt muligt på www.howstuffworks.com
Ha en go dag
/foodear
Avatar billede foodear Praktikant
21. februar 2005 - 09:16 #18
Takker
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2005 - 09:16 #19
Du skulle nok have stillet spørgsmålet lidt anderledes, f.eks. "Er det koldere, når det regner". Hvis der er 30 gr. og det begynder at regne og temperaturen falder til 25, ja, så er det "koldere" men det er da ikke koldt! Det er det da først, når det kommer ned omkring køleskabstemperatur.
Avatar billede crank29dk Nybegynder
21. februar 2005 - 09:20 #20
Det er ikke en skid koldt når det regner medmindre det er koldt i forvejen.
Avatar billede flippo Nybegynder
21. februar 2005 - 11:53 #21
i er så dumme alle sammen undtagen foodear...... min gode ven
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2005 - 11:58 #22
så siger vi det;)
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2005 - 12:00 #23
:-)
Avatar billede foodear Praktikant
21. februar 2005 - 12:14 #24
Det har i høj grad også noget med den relative luftfugtighed at gøre.
Hvis luften er tør kan temperaturen sænkes mere med vanddamp end hvis luftfugtigheden er høj. Den kan jo aldrig blive mere end 100% for så drukner vi jo...
:-)
Avatar billede flippo Nybegynder
21. februar 2005 - 13:49 #25
hvorfor modsiger du mig nu, jeg kan bedre lig den anden foodear
Avatar billede crank29dk Nybegynder
21. februar 2005 - 13:56 #26
Jeg forsker i klima anlæg, og det er bevist at regn ikke gør vejret koldere end det i forvejen er. Dette blev bevist sidste år d. 2/3.
Desværre flippo, du mangler vidst lidt intelligens.
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2005 - 14:33 #27
Et forsøg i kan lave som viser at et væske kan sænke jeres temperatur er: gør overfladen af jers hånd våd (bare med vand) og pust på den, i vil nu kunne mærke at hånden bliver kølige end den var før, det er på den måde at kroppen sænker temperaturen og derfor vi sveder. (har i lidt husholdningssprit i kan prøve med sænkes temperaturen endnu mere)

Årsagen til at temperaturen falder er at enhver overgang fra væske til gas, kræver energi, og den energi for den i form af varme fra (i det her tilfælde) vores hånds overflade.