Avatar billede zed_one Praktikant
18. februar 2005 - 10:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trykke Word-dokumenter i andet end 1+0/1 eller 4+0/4?

Jeg arbejder på et trykkeri, og oplever i ny og næ at kunder lyster at levere færdige opsætninger i formatet word.

Dette er typisk ik et problem (andet end en helvedes masse små-fejl, som word til tider laver) når tingene er i 1-farvet sort eller ligger som en 4 farvet tryksag (typisk ligger det så i RGB - men pyt - kan konverteres med lidt mætningstab). Derimod har jeg altid været nødt til at afvise kunder når de feks vil have lavet en 2-farvet tryksag, da jeg ikke kan separere en word-farve til en enkelt plade/spot-farve, og er nødt til at separere det i CMYK.

Men findes der plugins eller andet der kan dette? eller nogle fuskemetoder dertil?

Vi kører ctp - så fusk med film er ej en mulighed :)

Mvh.
-Kennet
Avatar billede oniel Nybegynder
18. februar 2005 - 16:53 #1
En mulighed er at ændre en farve ad gangen til hvid og derfra lave en trykplade.
Det er muligt at bruge søg og erstat på farver i tekst (billeder skal så behandles manuelt)
Avatar billede zed_one Praktikant
18. februar 2005 - 18:26 #2
Lyder omstændigt :) at genopsætte det hele forfra i et reelt DTP-program, lyder hurtigere. Men kunden skal stadig bonges for en del systemtid.

Hvorfor hvid egentligt? sender word dette som en seperat farve?

Mvh.
-Kennet - der hader at word er blevet "opfundet" :)
Avatar billede oniel Nybegynder
18. februar 2005 - 21:56 #3
Hvid får du jo ikke ud på trykpladen, idet word altid tager udgangspunkt i hvidt papir; men ved blot at ændre farven til hvid bevarer du opsætningen i dokumentet.

Da du selv bestemmer de endelige farver ved valg af Pantone-trykfarver, kan du jo tillade dig at den tekstfarve (m.m.) der skal med på trykpladen udskrives som sort. Det du så har lavet hvidt, vil blot ligge i baggrunden og vente.

Når nr. 2 trykplade skal laves byttes farverne (det der før var sort bliver nu hvidt osv)

Ved at bruge sort som udskriftfarve til trykpladerne skulle du også gerne undgå det mætningstab, du kan opleve ved konvertering fra RGB.

(Hvis det er et tekstdokument uden tegninger/billeder vil jeg kunne komme gennem 10 sider på under 5 min. med sog og erstat; selvfølgelig + 2 gange printtid til fotosætter)
Avatar billede oniel Nybegynder
18. februar 2005 - 22:04 #4
Ps. det var så "fuskermetoden" - og det vil jo være et skøn i hvert enkelt tilfælde, om det vil være hurtigere at importere i et DtP-program og rette lay-outet til.
Hvis der f.eks. er blot et billede med farveforløb, vil denne fuskermetode ikke kunne anvendes. Det vil nemlig ikke være muligt at forudsige, hvordan rester vil blive lagt.
Avatar billede zed_one Praktikant
18. februar 2005 - 22:32 #5
Jeg tror jeg nu har forstået dig korrekt - dog er der typisk grafik med i de opgaver vi modtager. Umiddelbart vil metoden dog egentligt være ret brugbar i nogle tilfælde.

Vil ikke umiddelbart kunne få kile med på udskydningen/udstepningen så, grundet at det hver gang vil blive baseret på de sorte steder i kilen, meeen vores trykker kan vist også leve uden.

Nej normalvis vil hvid blive opfattet som ingen farve - men man ved jo aldrig med word og dens tosserier. Hvid kan dog godt køres ud som en pantone/stafage/spot-farve - men det er ikke relevant i denne diskussion :) da det næppe er en mulighed i word :)

Jeg vil dog lige meget hvad, skulle bonge kunden for et par opstarter + systemtid, så ved ikke om jeg vil komme til at udføre metoden i praksis inden kunden er skræmt over mer-prisen.

Mht. farveforløb - tænker du på raster-drejning her? et flerfarvet (dog ikke CMYK) rasterforløb, vil jeg dog slet ikke se som en mulighed at definere i word - så måske vi snakker om samme ting her.

Mvh.
-Kennet
Avatar billede oniel Nybegynder
19. februar 2005 - 00:47 #6
Du har forstået mig helt korrekt ;)

Jeg tænkte på et farveforløb som f.eks. rød ==> blå.
Jeg har lige forsøgt for sjov med et lille billede jeg lavede til formålet og forstørede det på kopimaskine.
Når udskriften laves af to gange, tager printeren ikke højde for resterforløb som ved en 4-farveseperation.
I overgangen lå resterne næsten konstant oven i hinanden.

Havde min trykker fået det, ville jeg sikkert have fået et resultat der havde været rød ==> brun ==> blå, med nogle hvide (synlige) pletter i det der skulle have været overgangen (brun) *gggg*

En anden metode er så at konvertere worddokumentet til PDF - Det må du da kunne lave seperationen fra?? (Der findes gratis programmer på nettet til den konvertering - kan bare ikke komme i tanke om nogen nu, idet jeg bruger købeprg.)
Avatar billede zed_one Praktikant
19. februar 2005 - 11:47 #7
Smukt :)

Jeg tror ikke dit forsøg desværre kan bruges i dette tilfælde, da du sender RGB-data til printeren, som så konverterer til CMYK. Men problemstillingen er korrekt - man vil ik kunne styre det som et rent 2-farvet job der. Det med at rasterne ligger sig oveni hinanden, vil jeg dog kunne undgå i vores system, da jeg selv kan styre rasterdrejningen for hver seperation.

Jeg konverterer altid til PDF - er jeg nødt til grundet udskydningssoftwaren der kun tager PDF (eller rene .ps filer). Altså jeg printer til en .ps og distiller den med Acrobat Distiller - derefter lader jeg vores rip på vores pladefremstiller (CTP - Computer to Plate) konvertere til CMYK. Dette vil jo så dog kun kunne bruges ved en 4-farvet tryksag :) De gratis-programmer du omtaler, kan konvertere en blandet RGB til en spotfarve? se det ville være rart :) ellers så burde vi to da lige teame op og få et sådant plugin/applikation udviklet, hehe.

Mvh.
-Kennet
Avatar billede oniel Nybegynder
19. februar 2005 - 23:44 #8
OK - DER ligger hunden begravet!!!
Det problem havde jeg med en publikation jeg skulle lave i to farver.
Jeg havde pænt lavet publikationen i Pagemaker og brugt de rette Pantone-farver.
Da trykkeren så skulle til at lave pladerne, kunne vi kun få skramlet til at lave det i en 4-farveseperation.
Da det netop var for at spare 2 trykplader og to afvaskninge, at publikationen kun var i to farver, gik det jo ikke!

Jeg røg så ud på trykkeriet og måtte forsøge at løse problemet!

Resultatet blev at jeg ændrede farverne i publikationen til proces-sort og proces-rød. Nu kunne vi nøjes med at udskrive de to seperationer til fotosætteren.

Heldigvis strejker offsetten jo ikke, bare fordi der står proces-sort på kanten af pladen og der er Pantone 168 på bakken! ;)

Ved så ikke om du kan bruge det sidste her til noget, men jeg takker da for point, selvom jeg ikke helt føler at vi kom frem til noget helt brugbart for dig!
Avatar billede zed_one Praktikant
20. februar 2005 - 14:23 #9
:) hvad kørte de med? en gammel rip?
og nej vi kan kaste de farver i, vi nu lyster, ude i trykmaskinen :)

Jeg har også tit oplevet bøvl med pagemaker :) hop over til Indesign - så vil du ik opleve så mange problemer :)

Et program der især giver mig nerver på er Publisher - ting som 3-farvet tekst (blandet af CMY - ingen K) oplever jeg tit der.

Du fortjener pointene da jeg ikke havde set din løsningsmodel som en mulighed før og den vil kunne bruges de gange vi vil pleje en kunde ekstra meget, grundet en evt stor ordre eller andet - eller når kunden vil betale for en omgang rettelse af sit dokument :).