Avatar billede jones Nybegynder
15. februar 2005 - 15:07 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

monitorering af flere servere up down status

Jeg har en linux server (debian) hvor jeg gerne vil kunne se om mine andre servere rundt om på nettet også er oppe... det drejer sig om icmp, ftp, smtp, pop3, http...

finder der et helt simpelt program til at sætte det op på sådan en linux maskine...

kender BB4.org, men synes den er lidt svær at sætte op... gerne alternativ.

sætter lidt mange point på i håb om lidt hjælp til evt opsætning
Avatar billede wise Seniormester
15. februar 2005 - 16:02 #1
Som god gammel bb fan vil jeg lige nævnte hobbit af Henrik Størner.
http://hobbitmon.sourceforge.net
Det er en komplet erstatning til BB der er MEGET modulopbygget - har dog ikke selv prøvet det endnu.
Og ellers melder jeg mig også bare på en lytter til alternativer... ;-)
Avatar billede jones Nybegynder
15. februar 2005 - 20:13 #2
jeg kigger lidt på hobbit...

syns ikke der findes så mange alternativer til bb, eller også er det mig der er blind...
Avatar billede wise Seniormester
15. februar 2005 - 22:15 #3
Der er vist nogle af de gamle spørgsmål hvor der er listet en hel del, kan selv lige huske noget om bigsister men kan heller ikke navngive andre...
Avatar billede jones Nybegynder
16. februar 2005 - 09:08 #4
Kan sagtens finde nogle prgrammer som kan give mig oppe / nede status, men de bruger ofte et gui system eller har ikke web interface man kan tjekke det for, måske man sku sætte en dag af og få sat BB op... har kigget på bigSister, og det ser faktisk ret godt ud, men stadig er den lige så svær at sætte op som BB
Avatar billede wise Seniormester
16. februar 2005 - 19:15 #5
hvis du vil give bb en chance så ville jeg sige - kig på hobbit.
BB er i sig selv ikke blevet udviklet i noget tid - man skal derfor "opgradere" med modulet bbgen. Det er version 4 af dette modul som nu frigives som hobbit som et selvstændigt system eftersom det nu havde udskiftet hele bb...

jeg anvender selv bb + nyeste udgave af bbgen, men vil på hobbit næste gang jeg piller ved opsætningen - der er mange ting der skal sættes ekstra op på bb+bbgen der er med i hobbit out of the box...
Avatar billede wise Seniormester
20. februar 2005 - 18:53 #6
Jeg så lige i et andet spørgsmål en henvisning til http://www.evalesco.com/
Det ser også omfattende ud - men de ved absolut også hvad de skal have for det...
Avatar billede msa1 Nybegynder
30. april 2005 - 08:08 #7
www.nagios.org er også en mulighed.
Avatar billede jones Nybegynder
29. juli 2005 - 09:25 #8
wise og msa1 læg et svar...

Note - har ikke fået noget af det til at virke endnu
Avatar billede wise Seniormester
29. juli 2005 - 12:06 #9
Ok, håber du får eller har fået noget af det til at virke..
Jeg går og overvejer om jeg skal opgradere min velfungerende BB til hobbit, for Henriks nye udvidelser ser gode nu. Nu kan alle klienter fx konfigueres fra serveren, i BB var denne konfig decentral...
Avatar billede msa1 Nybegynder
29. juli 2005 - 22:34 #10
Håber også du finder ud af noget. Jeg har selv rodet en del med nagios, så hvis du har brug for hjælp må du gerne skrive.
Avatar billede jones Nybegynder
23. april 2007 - 11:32 #11
må hellere se at få lukket