Avatar billede marie14 Nybegynder
11. februar 2005 - 09:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Designet til en bestemt opløsning

Hej
Jeg har designet mit site til 1024x768, men er det nødvendigt, at skrive det på forsiden af sitet for, at informere folk? I så fald hvordan beskriver man det bedst?
Avatar billede ckh Nybegynder
11. februar 2005 - 09:12 #1
Tja du kunne jo bare skrive:
"Denne hjemmeside er optimeret til en skærmopløsning på 1024x768"

Men efter min mening virker det ikke synderlig proffet. Jeg ville ikke skrive noget personligt. Det er lidt ligesom at bruge scripts eller css der kun fungerer i IE. Hjemmesider bør kunne ses i alle browsere i almindelige opløsninger.
Avatar billede webgon Nybegynder
11. februar 2005 - 09:17 #2
Du kunne evt. placere det i bunden af dit site, evt. sammen med copyright info...

Ekspempel:
© Copyright 2005. Alle rettigheder forbeholdes. Optimeret til IE6+ opløsning 1024x768.

..eller noget :)
Avatar billede ckh Nybegynder
11. februar 2005 - 09:22 #3
I virkeligheden er det ganske irrelevante oplysninger for brugeren. Det er vel de færreste brugere der ændrer på deres skærmopløsning for at se et website. Langt de fleste forlader det bare hvis de ikke kan se det på en ordentlig måde.

Copyright-oplysninger er også lidt ligegyldige eftersom der er copyright på alt på nettet, medmindre andet ydtrykkeligt er anført på sitet. :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. februar 2005 - 09:27 #4
Jeg ville slet ikke skrive noget - brugeren er da lige glad med den slags ting.
Jeg kan heller ikke se hvad man skal kunne bruge den oplysning til?!

Som en forklaring på hvorfor siden måske ser mærkelig ud på brugerens computer - eller hvad?
Det skal jo helst ikke ske. Alle i mågruppen skulla gerne kunne se siden - som 'chk' siger.

Jeg ville nok skrive det hvis jeg havde optimeret siden til 1280 X 768. Men 1024x768 er jo den mest almindelige opløsning... :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. februar 2005 - 09:29 #5
"...der er copyright på alt på nettet" - Ja der er jo ophavsret (copyright) på alt man har lavet. Om det så er en hjemmeside, et feriefotografi eller et maleri.

Men ellers godt at se at vi er enige :D
Avatar billede cob Nybegynder
11. februar 2005 - 09:52 #6
Hvis endelig du VIL skrive noget - så skriv da: "1024x768 eller skrid" ;-)
Avatar billede marie14 Nybegynder
11. februar 2005 - 10:14 #7
Tjaa, det var jo noget af en svada der kom, men da chk var den første til, at komme med et nogenlunde fornuftigt svar, går pointene til ckh. :-)
Avatar billede ckh Nybegynder
11. februar 2005 - 11:01 #8
Ville nu ikke kalde det en svada, men en sund debat :)
Avatar billede cob Nybegynder
11. februar 2005 - 11:02 #9
Det jeg mener er naturligvis, at jeg syntes det er et underligt signal at sende til brugerne....at de skal have en bestemt opløsning for at få det "optimale" ud af din side.
- men det kommer fuldstændig an på hvad det er for en side - og hvem den henvender sig til. Kender man sin målgruppe så er det i hvert fald ikke nødvendigt at skrive den slags.
Avatar billede marie14 Nybegynder
11. februar 2005 - 11:06 #10
Ja... :-) Jeg blev bare lidt overvældet over den store interesse, men efter, at have kigget lidt mere rundt på nettet, kan jeg se, at emnet er en "varm kartoffel",
men tak for input.
mvh. Marie
Avatar billede marie14 Nybegynder
11. februar 2005 - 11:14 #11
Det er et site, folk skal bruge i forbindelse med deres arbejde. Jeg kan se udfra de oplysninger jeg får ind om brugerne, at 80% kører 1024x768, men der er stadig en lille del, der bruger 800x600 så det var af hensyn til dem, jeg ville anbefale en opløsning.
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. februar 2005 - 11:18 #12
Dem som kører 800x600 ved godt at de får horisontal scrollbar på de fleste sider. Så det bedste er faktisk at optimere til 1024x768 :)

Se forresten her hvor meget plads man kan bruge til de to opløsninger:
http://www.lassefernov.dk/exp/Displaysize.htm