Avatar billede rnomis Nybegynder
09. februar 2005 - 12:15 Der er 2 kommentarer

Hvordan slipper jeg for at tage fat i boundingbox?

Jeg har lavet et puslespil, men vil gerne undgå at man tager fat i brikkernes bounding box. Dvs. jeg vil kun tage fat i selve brikken!

Skal jeg bruge hit test i stedet for startdrag og stopdrag? Og hvordan er det lige man ville gøre det! hit test er ikke noget jeg har brugt særlig meget!!!

koden er :
on (press) {
  if (done != true) {
    this.startDrag();
  } else {
      success--;
  }
on (release) {
  this.stopDrag();
  if (eval(this._droptarget) == eval "_root."+this._name+"Target")) {
    this._x = eval(this._droptarget)._x;
    this._y = eval(this._droptarget)._y;
      done = true;
    //trace(done);
    _root.success++;
    }
    if (_root.success == _root.n) {
        _root.gotoAndPlay(4)}
}

Simon
Avatar billede barklund Nybegynder
09. februar 2005 - 12:21 #1
onPress er begrænset til brikkens grafiske udseende - hitTest vil ikke give større præcision end onPress events. Muligvis grafikken i brikken rent fysisk er større end det synlige område? For eksempel vil gennemsigtige dele af en PNG stadig hitTeste og dermed være knap.

Istedet kan du inden i hvert enkelt movieclip lave et movieclip med grafikken i den rigtige form og give det instance navnet hitArea - så vil det automatisk blive skjult og fungere som dit movieclips hitarea.

En sidste ting er, at _droptarget er noget gammelt Flash 4 rod og ikke rigtig til at stole på. Brug istedet hittest:

    if (_root[+this._name+"Target"].hitTest(this)) {
        this._x = _root[+this._name+"Target"]._x;
        this._y = _root[+this._name+"Target"]._y;
        done = true;
        _root.success++;
    }
    if (_root.success == _root.n) {
        _root.gotoAndPlay(4);
    }

Det er lidt mere sikkert og lidt hurtigere :)

--
Morten Barklund
Avatar billede rnomis Nybegynder
12. februar 2005 - 19:03 #2
tak for hjælpen, jeg har været lidt væk fra det og har derfor ikke lige fået testet!

Hvis jeg laver et et moviclip i movieclippet som du siger, vil det så ikke bare være spild af tid? Det nye movieclip vil vel have samme "problem" når det ligger i det gamle, som jeg har haft tidligere?

Måske ville det hjælpe hvis jeg lavede brikkerne om til vektorgrafik?