Avatar billede montesa Nybegynder
07. februar 2005 - 15:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Cisco PIX 501 til

Hejsa!

Jeg har en Cisco PIX 501, hvor jeg ønsker lejlighedsvis at åbne for et par porte til en enkelt pc i forbindelse stemme/videosamtaler på MSN. Som det er i dag kan vi ikke få lyd på vores webcam, som vi kunne tidligere med vores Zywall firewalle. PC'en er ikke i netværk med andre, og der vil selv følgelige ikke blive kørt VPN på den, når der er åbnet op for porte i firewallen. Jeg er en ren novice inden for Cisco, så er der nogen der kan hjælpe en kvinde i nød, men hvordan man laver opsætningen i PDM'en?  Jeg er klar over det er noget med at oprette nogle translation rules og access rules.

Er der ikke en der kan hjælpe?

Mvh. Trine
Avatar billede robotten Praktikant
07. februar 2005 - 15:45 #1
Avatar billede dynablast Nybegynder
09. februar 2005 - 14:47 #2
Som standard er alt lukket i en PIX, så du skal finde ud af hvilke porte MSN bruger til de forskellige ting. Og der efter tillade det i PIX'en.
Avatar billede montesa Nybegynder
09. februar 2005 - 14:56 #3
Jeg ved godt hvilke porte der er tale om. Jeg kender blot ikke principperne for at åbne dem i PIX'en. Så hvis der er en der kan tilbyde et "crash course" i hvordan det sættes op, så ville jeg blive "very very happy"!

Linket fra Robotten gjorde mig heller ikke klogere....
Avatar billede jens_bach Nybegynder
31. marts 2005 - 22:07 #4
hvis du skal lave det i cli ser det fx så dan ud

  static (inside,outside) tcp interface smtp xxx.xxx.xxx.xxx YYY netmask 255.255.255.255 0 0

så har du lavet en 'static' translation rule
det næste du skal er og tilade at man må tilgå porten ude fra

  access-list outside_access_in permit tcp any interface outside eq YYY

og så skal du lige binde access-listen op på et interface

  access-group outside_access_in in interface outside

så skulle det virke via cli

ps xxx.xxx.xxx.xxx er ipen på serveren og YYY er port nr. hvis du skal bruge udp porte skal du skifte TCP ud med UDP :)

----

hvis du vil bruge PDM'en som ikke rigtig er så god i nu. (bliver nok beder i ver 7)

1. log ind på PDM'en
2. klik på configuration
3. klik på Translation Roules
4. klik på new roule (i menuen Roules -> add...)
5. under Original host -> interface vælg inside
6. skiv ip'en på host'en under IP address
7. skiv masken som vil være 255.255.255.255, under Mask
8. I translate address to, klik på static
9. klik på drop down menu'en og vælg interface
10. klik på redirect port
11. skiv porten i Original port og Translated port
12. klik ok
13. svar forsæt
14. klik på access rules
15. klik på new roule (i menuen Roules -> add...)
16. under source host/network, vælg interface outside, lad ip og mask være
17. under destination host/network, vælg inside og skiv ip'en så serveren plus mask (255.255.255.255)
18. under protocol and service, vælg type (fx tcp eller udp)
19. under destination port skiv port nr

mvh
jens
ccna, cspfa
Avatar billede montesa Nybegynder
31. marts 2005 - 23:59 #5
Hurra! Det var lige svaret jeg skulle bruge! Let og enkelt at gå til.

Bukker mig ærbødigt i respekt!

Mvh. Trine alias den hjælpeløse amatør :-)