Avatar billede ceciliemathias Nybegynder
30. januar 2005 - 11:31 Der er 10 kommentarer

rette i tekst fra grafisk fil

Hej mit spørgsmål går på : kan man efter at have scannet et tekstdokument ind - på nogen måde rette i denne tekst, evt. er der et program der kan omdanne grafiske filer til tekst eller lign.

Håber nogen kan hjælpe !
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
30. januar 2005 - 11:39 #1
Du skal have fat i et såkaldt OCR-program.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
30. januar 2005 - 11:43 #2
Et af de mest kendte og beste program heder OmniPage. Dette program kan tage en inscannet fil, og genkende teksten i dokumentet, og eventuelt lave f.eks. en Word-fil med teksten.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
30. januar 2005 - 11:44 #3
Check eventuelt også om der ikke er et OCR program som leveres med din scanner. De fleste scannere leveres med en eller anden form for OCR program.
Avatar billede ceciliemathias Nybegynder
30. januar 2005 - 12:12 #4
jeg har et scansoft program der kan omdanne pdf til tekst - kan jeg brugé det samme til en scannet fil, og skal scanningen gemmes i et bestemt format ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2005 - 12:17 #5
Det skal gemmes enten som doc eller txt - helst doc, da txt fjerner evt. formattering i dokumentet.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
30. januar 2005 - 12:21 #6
ScanSoft er navnet på producenten af det mest kendte OCR program OmniPage. I et OCR program vil du normalt enten kunne gå ind under Files og vælge 'Aquire'-et eller andet. Du vil normalt også kunne hente ind et indscannet billede i enten gif-format eller jpg-format.

Men det hurtigste vil normalt være ikke først at scanne ind dokumentet som billede, men gå direkte ind i dit ocr-program og lade ocr-programmet scanne dokumentet ind.

Det skal siges at det er en del år siden jeg sidst har forsøgt at bruge ocr-programmer, så jeg husker ikke alle detaljer i fremgangsmåden... ;-)
Avatar billede ceciliemathias Nybegynder
30. januar 2005 - 12:25 #7
Jeg prøver, foreløbig tak for svaret - du får point :0)
Avatar billede ceciliemathias Nybegynder
30. januar 2005 - 13:06 #8
Nu kan jeg godt rette i tekst - men formateringen af dokumentet - linier - og billeder er væk - kan man gøre noget for at det bliver ?
Har gemt som text - image and text - wordpad - lige meget hjalp det
jeg får bare en masse tekst som er samlet i en stor bunke ?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
30. januar 2005 - 13:15 #9
Hvis du har OmniPage i professionel udgave, mener jeg det skal være muligheder for at beholde formatering og billeder i det indscannede dokument. Det kan være at den udgave som følger med scanneren har noget begrænset funktionalitet, men muligvis skal du eksperimentere lidt mere, og se om du kan få et bedre resultat.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2005 - 21:00 #10
Har du ikke mulighed for at scanne til formatet tekst? Hvilken scanner og hvilket program bruger du? Jeg har en gaaaaammel hp scanjet 3400C med der scanner perfekt til word eller notesblok, så det gør nyere modeller formentlig endnu bedre.