Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 13:10 Der er 36 kommentarer

ip adresser

Hej.
Jeg har lige fået bredbånd hos tdc og har 2 pc. den ene er stationær den anden bærbar. har en hawking trådløs router og et adsl modem fra tdc. Det hele er sat rigtig sammen og jeg har haft forbindelse til nettet hvor de begge samtighed har været på. Da jeg lukkede begge pcér ned for natten  ville den stationære ikke på mere.( den bærbare er på ) Kan det værre noget med at den bærbare hugger den stationære´s ip? Jeg har 2 ip adressser så hvad mon problemet kan værre?
Hvis der er nogle kloge hoveder der har et svar ville jeg blive mægtig glad :-)
hilsen jeanette66
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. januar 2005 - 13:23 #1
Når du har router og begge pc'ere er tilslutett routeren skal du faktisk kun bruge en ipaddresse hod tdc.

Men prøv lige at klikke start | kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv ipconfig og tryk ok.
Sammenlign nu ipaddresserne på de 2 maskiner. Kun det sidste tal skal være forskelligt.

På problem-pc'en kan du lige prøve dette også efter du har kørt ipconfig:

Skriv
ping 130.57.4.27
og tryk enter. (Får du 4 stk "svar fra.." ?)

Og dernæst skriver du
ping www.novell.com
og tryk enter. (Får du 4 stk "svar fra.." ?)
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 13:35 #2
den bærbare har noget der siger: 62.243.171.6 IP
den stationære har: 192.168.1.1
når jeg pinger den stationære siger den: 4 modtaget 4 tabt
når jeg pinger novell siger den kan ikke finde værten..
ØHHH...
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 13:36 #3
nej 4 modtaget o tabt sorry må lige have briller på...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. januar 2005 - 14:01 #4
Sorry, det forstod jeg ikke helt.

Prøv lige at skrive hvad der kom ud af de 2 ping kommandoer:

Skriv
ping 130.57.4.27
og tryk enter. (Får du 4 stk "svar fra.." ?)

Og dernæst skriver du
ping www.novell.com
og tryk enter. (Får du 4 stk "svar fra.." ?)

Umiddelbart ville det hurtige råd være at slukke den stationære og routeren. Tænde routeren, vente til den var kommet helt op og så tænde computeren, men jeg vil gerne lige høre hvad der kom ud af ping kommandoerne.
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 14:06 #5
først skriver den time out,,,derefter pakker sendt= 4 modtaget=o04 ( 100%tab)
derefter at have pinget novell den kunne ikke finde værten www.novell.com
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 14:13 #6
igen pakker : sendt = 4  modtaget= o,tabt= 4  ( 100%) tab
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. januar 2005 - 14:15 #7
Ok, prøv lige at skrive ipconfig igen på den stationære.

Fortæl hvilken ipaddresse der står i Standard Gateway og prøv så at pinge den.
Det vil vise om der er hul igennem til routeren.
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 14:25 #8
ok slukkede for router og pcér genstartede men hjalp ikke. nu har jeg pinget standard gateaway og den siger:
pakker: sendt=4,modtaget=4,tabt=o ( 0% tab)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. januar 2005 - 14:34 #9
Ok, og hvilken ipaddresse var det ?

Prøv at gå ind i routeren og kige efter om routeren har fået en ipaddresse. Hvis du kan pinge routeren (standard gateway'en) men ikke pc'ere ude på internettet, må det nødvendigvis være routeren som ikke får en ipaddresse.

Typisk kommer man ind i routeren via Internet Explorer, hvor man så taster addressen på standard Gateway'en ind. F.eks: http://192.168.1.100
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 14:37 #10
det var 192.168.254 nu er jeg inden i den trådløse routeropsætning og?
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 14:41 #11
jeg er inde nu og ser under ins. under lan på den trådløse router ser at de kører med den samme ip... skal jeg lave en af dem om?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. januar 2005 - 14:43 #12
Så skal du kigge efter hvilken ipaddresse der står under wan i status billedet, eller rettere om den overhovedet har en ipaddresse på WAN.

Det er ikke muligt for mig at give mere specifik råd, da jeg ikke kender din router.

Ved mange routere er der typisk også en knap inde i et af billederne, hvor man kan bede den om igen at hente en ipaddresse.

Viser det sig at der ikke er en ipaddresse, er der kun 1 ting du kan prøve:
Lukke det hele ned og fysisk tage strømstikket ud af ADSL modemet, lade det være ude 1 minuts tid og herefter starte det hele op igen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. januar 2005 - 14:44 #13
Ja, de SKAL være forskellige.
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 14:45 #14
du mener da lan ikke?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. januar 2005 - 14:47 #15
Wan vil have en ipaddresse der IKKE starter med 192.168...

LAN SKAL have en ipaddresse, der starter med 192.168.1
LAN må ikke have den samme ipaddresse som pc'en.
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 14:51 #16
der er et sted inden i routeren der hedder både lan og wireless. hvilken en skal jeg gå ind i? i lan er kan jeg se at min ipadresse er den samme som på den bærbare..i den ( lan kan jeg også ændre ip adressen )
hold da helt... det er sgu besværligt :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. januar 2005 - 15:10 #17
Indstillingerne for lan og trådløs er mig bekendt altid de samme idet de er en del af det samme net.
Dette net vil få tildelt addresser i et område f.eks fra 192.168.1.5 -> 192.168.1.254 og typisk vil routeren så have en ipaddresse 192.168.1.1.

Så routerens ipaddresse skal ligge udenfor det område hvori der uddeles ipaddresser, men de første 3 tal skal være magen til, altså 192.168.1.?
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2005 - 16:37 #18
OK så må vi lige prøve noget andet!

Bag på din router er der et lille hul. det bruges til at resette din router til fabrik standart, hold den inde sluk routeren mens du holder den inde, tænd routeren stadgivæk mens du holder den inden ca. 30 sekunde efter du har tændt den så er den resat!
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 17:43 #19
Hej. hvis jeg laver reset på min router nu mister jeg da helt forbindelsen, det tør jeg altså ikke, så skal jeg starte helt forfra med nye indstillinger på den bærbare igen, kan det værre norton anti der driller? har slettet programmet og alle de underfiler der plejer at ligge men der kunne måske godt ligge en snigerfil og drille. Der var en fra tdc der sagde at det helt sikkert var det men jeg tvivler..
Øhhhh...
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 19:21 #20
nå tog chancen alligevel lavede en reset på routeren men det hjalp heller ikke..
HJÆLP....... er snart så langt ude nu at jeg formaterer den stationære :-)
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2005 - 19:29 #21
Hvilken router har du?
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 19:58 #22
hej jeg har en hawking trådløs router og et modem fra tdc altså bredbånd modem den hvide af dem fra siemens..
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2005 - 20:36 #23
det som undre mig det er jo at du får en offentlig ip og en lokal ip-adresse, det kommer normatl kun hvis router er defekt eller andet.
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 20:44 #24
jeps meget meget mærkeligt.....noget andet er når jeg går ind i ipconfig på den bærbare står der længere nede: ethernet tilstand-netværkskort lan forbindelse:
medietilstand ................medie afbrudt
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2005 - 20:46 #25
ja det kan det sagtens være for du køre både trådløs og med kabel ikke? eller har jeg misforstået noget? så hvis du har en som er forbundet og en som siger medieafbrudt er det meget normalt, da man ikke kan være online på begge samtidig.
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 20:50 #26
jeg har haft dem begge oppe og køre for 2 dage siden på samme tid... det er et helt nye modems begge 2 og man kan da sagtens værre online på begge pcér selvom det er en bærbar og en stationær....i den stationære er der et netværkskort som ikke er trådløst , i den bærbare pc er det et trådløst netværkskort hvis det hjælper lidt :-)
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2005 - 20:58 #27
ja ja det gjorde det men endnu lige et opklarende spøgsmål :) eller flere det skal kunne lykkeds.

Den som skrev mediet afbrudt, var det den bærbar? og den har vel så både alm. netkort og et trådløst.
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2005 - 21:01 #28
men jeg kan se at du har tdc som udbyder!

Så prøv dette på problem barnet!

højreklik Netværkssteder ->egenskaber ->højreklik på den forbindelse som bruget til nettet som er problemet ->egenskaber ->tcp/ip og klik på egenskaber

Så nu har du nogle felter frem og i dem fra toppen af skriver du:

Ip-adresse 192.168.1.95
subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

DNS 194.239.134.83
DNS 193.162.153.164

også se om det ikke hjælper.
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 21:04 #29
altså på den stationære som ikke er på ikk??? det var på den bærbar at den skrev mediet afbrudt
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 21:06 #30
den bærbar har ikke et alm netkort indbygget den har et trådløst netværkskort ins.som jeg har købt efter jeg fik pcén :-)
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 21:23 #31
det virkede heller ikke SUk.....
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2005 - 23:28 #32
hummm så kan du ikke engang proppe kablet fra den stationær i den bærbar for at teste om det virker! for det som er problemet det er faktisk at din bærbar (var det ikke den) for det kan være fordi at den stjæler en af dine ip-adresser, den står til at hente ip-adresse automatisk ikke?

Har du prøvet at logge ind i din router bare for at kontrollere at du ikke har fået slået NAT fra.
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
28. januar 2005 - 23:51 #33
jeps
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2005 - 23:57 #34
Hvilken af disse produkter er din router?
http://www.hawkingtech.com/prodSpec.php?ProdID=178
http://www.hawkingtech.com/prodSpec.php?ProdID=209
også er der lige en flok mere her
http://www.hawkingtech.com/prodList.php?FamID=13

Smid lige et link tilbage på den af dem det er!
Avatar billede jeanette66 Nybegynder
29. januar 2005 - 15:31 #35
hej.
det er denne her router jeg har.
http://www.hawkingtech.com/prodSpec.php?ProdID=142
Avatar billede kenp Novice
29. januar 2005 - 16:06 #36
ja den manual hjalp ikke meget :( jeg må indrømme at jeg ikke ved hvad som er galt, udover jeg ville gætte på den var defekt mere eller mindre.