Avatar billede tusse29 Nybegynder
27. januar 2005 - 18:10 Der er 3 kommentarer

Varefil behandling i excel

Jeg modtager hverdag en fil med produktoplysninger fra en af vore leverandører, denne fil læser vi ind i exel og flytter dem i nogle bestemte kolonner således at de kan læses ind i databasen på vores netshop. Problemmet er blot at der er ændringer på denne liste hver dag, feks vare der udgår eller er udsolgt, så vi sidder hverdag og sletter hele produkt gruppen og laver den nye fil og ligger ind. Jeg tænkte på om det ikke var muligt at lave et eller andet således at man henter den nye fil ind i exel og åbner den fra dagen før og så finder den selv ændringer og ændre dem, og sletter hvis der er noget der skal slettes.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
27. januar 2005 - 20:24 #1
Hvilken database læses filerne ind i? Måske var det nemmere at lave checket i databasen.
Uden at være den store Excel-haj, er jeg ret sikker på at du skal ud i en del programmering for at løse dette i Excel, men det kan lade sig gøre.
Avatar billede tusse29 Nybegynder
28. januar 2005 - 20:38 #2
filerne læses ind i mySQL database
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
30. januar 2005 - 11:31 #3
Jeg kender desværre ikke mySQL særlig godt, og kan derfro ikke rigtig hjælpe dig her. Måske skulle du forsøge at oprætte et spørgsmål under mySQL og se om nogen kan hjælpe dig her.

Opgaven kan løses både i Excel og mySQL, men jeg vil mene det ville være nemmere at lave SQL til at checke i database, end at udvikle et VBA program der kan løse dette. Dessuden vil jeg mene at det vil være mere effektivt og hurtig at løse dette i databasen.

I en database ville jeg haft to tabeller, en der indeholder gårsdagens data, og en der indeholder dagens data. Du vil kunne lave en SQL der finder alle records der har ændret sig, og eventuelt også en der viser alle ny records, og til sidst en der viser hvilke records der er blevet slettet.

Den første udfordring i mySQL er at finde ud af, om der er et program der kan læse din tekst-fil direkte ind i databasen.