Avatar billede skwizie Nybegynder
26. januar 2005 - 23:02 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Apple til videoredigering

Jeg overvejer at købe en apple il erstatning for min stationærer PC. Den skal bruges til videoredigering og til webdesign/programmering! Men er det overhovedet en god ting eller skal man bare holde sig til PC'en?

Og iøvrigt, hvordan kan man omregne MHz fra apple til PC MHz?

Hvilket specs ville en mac have hvis den skulle bruges til ovenstående?
Avatar billede Spotgun Seniormester
26. januar 2005 - 23:05 #1
Hvis penge ikke er noget spørgsmål, så ville jeg vælge en G5'er med minimum 1gb ram. Så er du RIGTIGT godt kørende på mac-fronten.

...ved ikke helt hvordan man skulle regne mhz om, da det er to forskellige typer processorer og de arbejder forskelligt.

Men mac er såmænd ellers ganske udemærket til videoredigering.
Avatar billede skwizie Nybegynder
26. januar 2005 - 23:06 #2
Hvad svarer 1,6GHz til cirka på en PC?

Hvad kunne man få af MAC for cirka 15.000 og som kan bruges til videored. og design/billedebehandling?
Avatar billede skwizie Nybegynder
26. januar 2005 - 23:08 #3
Hvis nu jeg har Adobe Photoshop til windows! Kan det samme inst. under MAC?
Avatar billede b_ball Nybegynder
26. januar 2005 - 23:08 #4
Altså alle "rigtige" designer bruger mac :-D bare se alle reklame firmare osv.. og mange film er også redireret på mac fx lotr
Avatar billede Spotgun Seniormester
26. januar 2005 - 23:10 #5
For 15.000 kan du få en G5 1.8ghz med en spand ekstra ram. Hvis du er villig til at gå lidt op over de 15.000 kan du få en G5 Dual 1.8 ghz - og siden du tænker på videoredigering er det nok værd at ta' dual-modellen i betragtning.

Jeg går ud fra at du har en skærm ved siden af?
Avatar billede Spotgun Seniormester
26. januar 2005 - 23:11 #6
Både ja og nej. Photoshop findes til mac, men du kan ikke installere din pc-version på mac'en. Så der skal også skaffes ny software :)
Avatar billede Spotgun Seniormester
26. januar 2005 - 23:32 #7
...og det skulle så have været et svar :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
27. januar 2005 - 07:56 #8
b ball - det er ved at blive en skrøne at alle rigtige designere bruger MAC, ja det er helt korrekt at mac i mange år var klart at fortrække inden for både billedredigering og videoredigering. Men idag er der meget få forskelle, og blevet mere en religion om man hælder til Mac'en eller til PC'en
Avatar billede mnt Nybegynder
27. januar 2005 - 08:24 #9
triple-x: Okay du er vist en pc-bruger.! Mac'en ER overlegen indenfor video, lyd og billede, og derfor koster Mac'en også mere, da den bare virker!!

skwizie: Mac'en skal du bruge som ovensagt hvis du skal lave video, lyd og billede (grafik). Skal du programmere foretrækkes en pc (derfor bruger programmører altid pc'er), MEN du KAN sagtens programmere på Mac, der er bare nogle få nedture, som f.eks. at du ikke har en intern server i systemet, - hvis vi altså snakker ASP!

Ang. cpu'en, så kan du regne med at hvis du ganger en Mac's MHZ, så svare det til en pc's.. Altså køber du en Mac med 1Ghz, så svare det til en 2Ghz pc..
Avatar billede triple-x Nybegynder
27. januar 2005 - 08:27 #10
Mnt - jeg har ikke valgt nogen religion, jeg arbejdr både på mac og pc, under hele mit studie som fotograf havde vi både mac og pc'er, der er klart nogle fordele ved en mac stadig, og rigtig nok de er utrolig kraftige, men jeg vil nu stadig påstå det er de færreste der kan mærke forskellen den dag idag, Hvis man bare går lidt tilbage i tiden har Macen altid været meget overlegen. Og derfor holder mange da også stadig på macen.
Avatar billede skwizie Nybegynder
27. januar 2005 - 09:43 #11
Er det rigtigt forstået at en mac ikke er bedre end en PC?

Jeg har selv en P4 2,4GHz, 1500 DDR RAM, 128MB ASUS GFX, 2x 160GB, 1x 80GB!

Er det noget som man ville kunne lave videoredigering på ordentligt uden at det vil hakke, gå ned osv.?
Avatar billede triple-x Nybegynder
27. januar 2005 - 11:54 #12
skweizie - om en mac er bedre eller ej kan du få en lang diskution ud af ( meget lang ) og i sidste ende vil du nok opdage at macen stadig er en smule bedre men ikke noget der kan mærkes helt vildt.

Den maskine du nævner tror jeg sagtens ville kunne trække videoredigering, men som man jo altid kan så kan der fåes noget der er størrer og bedre. Men jeg tror nu du skal holde ved din P4 og prøve at kører det på den inden du går ud og investere 15.000 på en mac
Avatar billede Spotgun Seniormester
27. januar 2005 - 12:00 #13
Enig med triple-x ... det skader jo ikke at teste din pc'er af.

Jeg har selv lavet videoredigering på en P4 2,8ghz med 512mb ram og en 160gb disk. Det kørte ganske udemærket (der var dog lidt renderingstid til sidst i projektet, men det kommer man jo nok ikke udenom).