Avatar billede henrik4223 Nybegynder
24. januar 2005 - 17:59 Der er 7 kommentarer

Windows firewall problemer

Jeg har et soft accespoint med et Asus 802.11b/g Wireless LAN Card samt deres medfølgende software. Mit internet går ind gennem LAN og ud igennem wireless Lan til min bærbare.

Mit problem er, at jeg ikke kan komme på nettet med min bærbare. Dvs. jeg kan godt komme ind på visse sider (www.pol.dk osv) men ikke alle og slet ikke messenger. Når jeg prøver at logge på med VNC går det fint, indtil den viser skærmen, der bare er sort.

Hvis jeg går ind og slår firewallen fra i Asus soft accespoint softwaren, så slår den det fra i windows (så jeg går ud fra at asus bare bruger windows firewallen). Hvis jeg så slår den til igen i windows virker alt fint...Indtil jeg genstarter den bærbare...så har jeg problemet igen.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede langbein Nybegynder
24. januar 2005 - 20:11 #1
VNC kjører jo to porter, det tyder vel på at den ene kommer gjennom men ikke den annen.

VNC server kjører på gateway maskinen ? Asus soft accesspoint kjører på den stasjonære gateway maskinen ? Og den har også en firewallfunksjon som ser ut til å være koplet opp mot Windows sin firewall ? Og gateway kjører da også følgelig XP ?

Det kan elles se ut som om det kan være et problem relatert til connection tracking, synes jeg dvs relatert til config av firewall .. "Hvis jeg så slår den til igen i windows virker alt fint...Indtil jeg genstarter den bærbare...så har jeg problemet igen."

Kjører det altså en firewallfunsjon både på det kortet som har den eksterne tilkoplingen og i forhold til wireless accesspoint på gatewayen eller hva ?

Og lap top, den har også en firewall ?
Avatar billede langbein Nybegynder
24. januar 2005 - 20:13 #2
Slik ?

--internett----fw-XPgateway-fw--wireless---------fw-XPLaptop ??
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
24. januar 2005 - 22:17 #3
Internet kommer gennem serveren via LAN der formidler kontakten videre via Wireless lan (gennem Asus soft accespoint).

Firewallen på min bærbare er slået fra.

VNC serveren og Asus sof accespoint kører på gatewaymaskinen (192.168.0.1). Begge maskiner kører XP pro.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
24. januar 2005 - 22:27 #4
Firewallen på gatewayen er slået til på LAN og 1394 connection men slået fra på den Wireless connection (da denne forbindelse kræver kode og derudover ikke er tilsluttet direkte til internettet...så vidt jeg kan se...).
Avatar billede langbein Nybegynder
24. januar 2005 - 23:51 #5
"men slået fra på den Wireless connection (da denne forbindelse kræver kode og derudover ikke er tilsluttet direkte til internettet..."

Det må vel bli helt rett. Det var det jeg lurte på.

"Når jeg prøver at logge på med VNC går det fint, indtil den viser skærmen, der bare er sort."

Hvor står denne VNC serveren. Den kjører ikke på gatewaymaskinen ? Et sted ute på internett ?
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
25. januar 2005 - 14:47 #6
VNC kører på gatewaymaskinen...
Avatar billede langbein Nybegynder
27. januar 2005 - 00:36 #7
Ut fra opplysningene her så skal det ikke finnes noen firewall hverken på gateway wireless access punkt eller lap top.

VNC server kjører på gateway masinen.

"Når jeg prøver at logge på med VNC går det fint, indtil den viser skærmen, der bare er sort."

Dette tyder jo på at det allikevell finnes en firewall enten på laptop eller mer sansynlig i tilknytning til wireless access punkt. Mon det ikke er noe ved softwaren til wireless access punkt som driller ?

Har egentliug forutsatt at du bruker Web browseren som VNC klient, medfører dette riktighet ?

Ellers så ville det jo vært et logisk step nå å utføre en portscan fra laptop til gateway med wireless access punkt for å se om det allikevell finnes noen firewall i funksjon.

Gratir portscanner kan finnes ved å søke på google.