Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 13:06 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Ok at bruge MSDE på andet end test-side?

Hej alle

Jeg har tænkt på at køre med MSDE på min hjemmeside, som har ca. 2000 daglige besøgende. Jeg er med på de tekniske begrænsningerne, men det som jeg søger viden om, er, om man bruger MSDE, hvis man installerer og bruger den en live hjemmeside (som ikke er en test hjemmeside, som er under udvikling). De skriver jo om, at det er til udviklere, men de skriver ikke noget om, at det KUN er til udviklere. Right?

Jeg har læst: http://www.microsoft.com/sql/msde/productinfo/overview.asp

Og finder ikke noget, som siger mig, at jeg ikke må installere og bruge den til min hjemmeside. Så det må jeg vel gerne gøre? (Jeg gider nemlige ikke at bryde nogle regler)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 13:09 #1
Du må godt bruge MSDE til production.
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 13:14 #2
Men så vil jeg gøre det!

Jeg forstår bare ikke, hvorfor man skal betale for alle Bill's produkter - undtagen MSDE. Det ligger godt nok end begrænsning på 25 samtidige brugere, men hey det kommer man jo aldrig på med mindre at man har tv2's hjemmeside eller en anden stor hjemmeside eller bare ikke laver alt for tunge db-opertationer og husker at lukke db-connectionen efter sig.

Er det gratis pga. at MySql er for stærk en gratis-konkurrent?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 13:17 #3
MSDE giver dårligere performance allerede ved >5 samtidige database operationer.

Der er max. 2 GB i en database.

Der følger ikke Enterprise Manager med.

Flere andre enterprise features mangler.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 13:18 #4
Jeg tror primært at planen med MSDE er at slippe af med Access .MDB filer.
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 13:20 #5
Ok - takker :-)

Tryk svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 13:24 #6
svar
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 13:25 #7
Jeg gik i gang med at installere, men så stoppede den og henviste mig til:

By default, Desktop Engine Setup.exe will not install a new instance of MSDE 2000 unless you use the SAPWD parameter to specify a strong sa password. You should always assign a strong password to the sa login unless the application using your instance of MSDE depends in some way on a null sa password

Hvem betyder dette?
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 13:25 #8
Hvem = hvad
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 13:29 #9
Når du skal installere MSDE skal du angive nogle parametere på kommando
linien.

Bl.a.:

SAPWD=dithemmeligesqlserverpassword
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 13:30 #10
Ok, men hvor angiver jeg dem henne?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 13:43 #11
Som argument til installations EXE filen.

(du skal starte den i en DOS box og ikke med dobbelt klik)
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 13:45 #12
åh ok - jeg dobbeltklikkede blot :)

Takker igen, er det andet som jeg bør være klar over, ud over dagligt at slette log-filerne, så de til indtager hele harddisken, samt løbende at lave backups?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 13:48 #13
Både MSDE log og backup er noget anderledes end for web servere.

Download evt. SQLServer docs og læs noget i dem.

Eller invester i en god bog om SQLServer.
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:10 #14
Takker :-)
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:19 #15
Den stoppede blot installationen uden at komme med nogle fejl-meddelelser. Så prøvede jeg igen og så sagde den: "The instance name specified is invalid"
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:19 #16
Er det ikke meningen, at man skal angive et (nyt) kodeord? I så fald, hvorfor stoppede den så?
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:23 #17
Ok, det er fordi jeg allerede har taget hul på default-instance. Men hvordan kommer jeg så videre med den? Ingen nye ikoner ect. er synlige.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 15:25 #18
Den laver ingen ikoner.

Du kan se om den er der ved at kigge i:

control panel
adiministrative
services
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 15:26 #19
Du kan iøvrigt også angive instans på kommandlinie.

Jeg mener at det er:

INSTANCENAME=navnpdinnyeinstans
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:29 #20
Ok, fundet som en service. Men hvordan sætter jeg db op? Altså hvor database-filerne skal ligge og alt muligt andet af den slags? Der mangler jo et program ;-)
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:30 #21
Eller er det slet ikke ting, som jeg kan sætte op? Skal jeg bare lave med, at den selv anvender installations-bib'et til det.

Og kan jeg nu kalde mssql.mitdomæne.dk fra mit asp?
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:32 #22
Åh, der følger nogle flere installations-pakker med, som sikkert har det, som jeg leder efter. Må lige installere dem også.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 15:42 #23
Nej - du behøver kun den ene EXE.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 15:43 #24
Som sagt er der ikke noget GUI admin tool med MSDE.

Du kan starte OSQL command line tool og fyre kommandoer af.

Du kan bruges MS Access til at oprette en database med (opret Access project ADP).
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:45 #25
Ok, takker, så kan jeg godt regne ud, at backup'en skal foretages via Enterprise Manager'en.
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 15:45 #26
Er i gang med at installere Service Pack 3.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2005 - 15:49 #27
Du kan godt lave backup fra OSQL.
Avatar billede axkris Nybegynder
19. januar 2005 - 16:18 #28
Nå, så fik jeg lige serveren (IIS Web Edition) til at gå ned ved at installere MDAC

Jow jow