Avatar billede soylant Nybegynder
18. januar 2005 - 22:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at åbne port i D-link router

Hej Allesammen

Jeg har en webserver kørende herhjemme samt min bærbare computer, det hele kører igennem min D-link 614+ router, for at kunne kører min web og mail server har jeg selvfølgelig åbnet port 25,80 og port 110, nu har jeg så hentet et chat program der også skulle kører på min server 123FlashChat, jeg har fuldt opsætningen slavisk men bliver ved med at have et problem med det, for at kunne kører min chat skal den bruge  port 51127og port 35555 som jeg har åbnet i min router på samme måde som jeg har åbnet port 25,80 og 110, men det her kan jeg bare ikke få til at virke, jeg kan logge på chatten via det lokalenetværk men prøver jeg fra internetsiden kan jeg ikke komme på.
har prøvet at lave en telnet til port 51127 og der kommer den og siger den ikke kan oprette forbindelse, men i følge routeren er den port åben, hvad gør jeg forkert??
Avatar billede langbein Nybegynder
19. januar 2005 - 22:03 #1
Jeg vil tro at du har konfigurert port 25,80 og 110 likt som for de andre to portene og at det fungerer for 25,80 og 110. Kanskje ikke særlig til hjelp, men jeg har opplevd det tilsvarende, at det i praksis har wist seg umulig å forwarde porter over 42.000 eller der om kring. Hvorfoer det er/var slik, det vet jeg ikke. Mon det er slik at portene mellom ca 42.000 og opp til max er reservert for ett eller annet. Vet det ikke sikkert, men tror det gjelder et slikt prinsipp, i hvert fall på noen nettverk. Har kommet forbi problemstilingen hittil ved å konfigurere server funksjonene til å kjøre på port lavere enn ca 42.000 eller der om kring. er ikke 100 % sikker på at mine opplysninger er korrekte, men allikevell et mulig tips.
Avatar billede langbein Nybegynder
19. januar 2005 - 22:22 #2
Forsøkte å lete litt på nettet etter dokumentasjon på at porter over en viss verdi ikke kan brukes som server. Denne antakelsen ser ut til å være feil/forkert. Der i mot så ser det ut som om forskjellig teknisk utstyr kan ha begrensninger i muligheten for å håndtere de høyeste port verdiene. Fant bare noe tilfeldig her om FreeBSD som et eksempel:
http://www.ncftp.com/ncftpd/doc/misc/ephemeral_ports.html
Det er jo bare et gjett, men mon ikke problemet er at det ligger en teknisk begrensing i Dlink routeren ? (Hadde samme problemet på min Netopia router.)
Avatar billede soylant Nybegynder
20. januar 2005 - 06:11 #3
jeg springer lige på siden og kigger om der er noget der kan hjælpe mig
Avatar billede soylant Nybegynder
20. januar 2005 - 16:52 #4
Hej Igen

Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget på den side, Jeg har prøvet at ændre i mit chat script så jeg istedet for at bruge port 51127 og 35555 bruger port 1024 og 1025 men det hjælper heller ikke, det var mere for at prøve de nedre porte også, men jeg ved ikke hvor de skille
Avatar billede langbein Nybegynder
20. januar 2005 - 17:14 #5
Hva er det slags server du kjører den på ? Ideen er å kunne hoste din egen chat server som du skal kunne gi tilgang til via dine web sider ?? Vurderer å laste med 123FlashChat for å se litt nærmere på denne problemstillingen rundt datatransporten. Har du noen nærmere info omkring FlashChat123, for eksempel en link til en slik server som kjører ett eller annet sted ? Leste litt på hjemmesiden, og den ser da litt interessant ut: http://www.123flashchat.com/faq.html
Avatar billede soylant Nybegynder
20. januar 2005 - 17:26 #6
jeg har ikke noget link til nogen der kører denne chat, Jeg har kørt min side på SME server men har fornyligt rykket den over på 2003server hvor jeg kører et phpnuke portal og så faldt over denne chat som også er lavet som et module til nuke
Avatar billede langbein Nybegynder
20. januar 2005 - 17:32 #7
Kjører sme og en 2000 server som stort sett brukes som work station. Det ville være ok å kjøre den på sme servren. Lastes den ned som rpm eller hva ? Er det besværlig å sette den opp ? Er det eventuelt bedre å teste den på 2000 servern ?

Vil eventuelt kjøre den med trafikkmonitor og packet sniffer for å se hvorledes trafikken egentlig kjører og hvordan man event kan få den forbi en firewall.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. januar 2005 - 17:33 #8
Fant denne demo og synes den ser litt ok ut:
http://www.123flashchat.com/show_demo.html

Er den freeware eller gpl eller må man eventuelt kjøpe den ?
Avatar billede soylant Nybegynder
20. januar 2005 - 17:35 #9
ja det er nemlig en fed chat, der en vist gratis version men så kan brugerne kunne chatte 10min afgangen
Avatar billede langbein Nybegynder
20. januar 2005 - 22:20 #10
Forsøkte å monitore trafikken til demo siten. Kan se at det kjører en ordinær dataflow fra klient og til tcp port 80 og tcp port 51127 til serveren og retur. Denne trafikken ser ikke spesielt komplisert ut, bortsett fra at det altså dreier seg om trafikk mot en meget høy portverdi. Ettersom man vel har kontroll med serveren og i prinsipp også klienten mht konfigurering (??) så skulle man tro at det gikk ann å kjøre med en lavere portverdi. Tror ikke at jeg vil teste 123flashcat server denne gang pga det ikke er gpl.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. januar 2005 - 08:31 #11
Beklager at jeg ikke har vært i stand til å bidra med noe større til tross for flere innlegg.

Det kan vel se ut som om hele problemstillingen er det som du sier eventuelt å sette opp D-link routeren riktig.

I alle fall et tips for å sjekke om firewall faktisk er åpen eller ikke .. https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 . Alternativt så kan man bruke en annen portscanner, for eksempel denne: http://msv.dk/ms125.asp

Serveren må selfølgelig kjøre for at man skal kunne se den på en portscan. Ved hjelp av en slik scan så skulle det være mulig å få en sikker konklusjon på om problemet er et "manglende hull" eller noe annet. (For eksempel noe med server konfigureringen.)
Avatar billede soylant Nybegynder
21. januar 2005 - 13:28 #12
Okay jeg har fundet fejlen og chatten køre 100% nu, ved ikke lige hvad det var, jeg opdaterede firmwaren på min router og gendannede fabriks instillingerne og startede fra bunden med at konfigurer den så nu spiller det bare, om det har været en fejl den firmware version jeg kørte med ved jeg ikke, men hovedsagen er det virker,  og det skal siges det er da en fed chat syntes jeg
Avatar billede soylant Nybegynder
17. september 2005 - 11:31 #13
:-)