Avatar billede rishoej Nybegynder
18. januar 2005 - 19:36 Der er 8 kommentarer

Ikke bestilte udskrifter

Davs med jer.

Jeg har fået et lille problem med min printer. (HP deskjet 5150)
Mindts 1 gang om dagen starter printeren selv med at printe ud. Nogle udskrifetr står der intet på, mens andre har nogle ulæsbare tegn.
Jeg kan gå ind i printerindstillinger og slette udskriftet.
Den viser følgende informationer.
Dokumentnavn: Fjernt bagudkompatibelt dokumnet
Status: Udskriver.
Ejer: Gæst.
Sider: I/T

Håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Anders Rishøj
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2005 - 23:06 #1
Der kan være flere ting i vejen.

Umiddelbart ville jeg sige støj på kablet, men eftersom det optræder som et printjob, er det hermed udelukket.

Så er jeg næsten sikker på at det er en delt netværksprinter, og i så fald kan det skyldes to ting:

1. En eller anden printer på printeren med en driver, der ikke er kompatibel med printeren.

2. En eller anden på netværket, har fået en virus (f.eks. BugBear), der er kendetegnet ved at skrive sin egen kildekode ud på printeren.

At finde ud af hvem det er, er næsten umuligt. Hvis det er et firmanetværk, burde firmaet sørge for ordentlig virusscanning på alle arbejdsstationer. Om ikke andet bør de kunne sætte en måling op, der fortæller hvilken IP enhed der printer, og så derud fra finde ud af hvem synderen er...

Er det et privat netværk, er der vist ikke andet at gøre, end at sørge for at det kun er dem der skal printe på printeren, der også har rettigheder til at gøre det. For i så fald er din computer for åben for "fremmede"...
Avatar billede rishoej Nybegynder
19. januar 2005 - 07:54 #2
Det drejer sig om privat netværk. Jeg og min famile er de eneste der bruger printeren og vi kører alle under samme bruger. Hvordan kan vi sørge for, at det kun er os der har rettighederne?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2005 - 11:32 #3
Under egenskaber for printeren, er der en fane der hedder sikkerhed. Alle skal fjernes, og jeres bruger skal lægges på som den eneste.

Det kan ske du ikke har slået avanceret sikkerhedsstyring til - og i så fald kan jeg ikke huske om du har fanebladet eller ej - men så vender du tilbage, så kigger vi på det.

Men jeg kom til at tænke på, at der kan være en lille chance for at fejlen ligger lokalt.

Prøv at se i folderen C:\WINDOWS\System32\spool\PRINTERS

Hvis der ligger nogen som helst filer eller foldere, skal de slettes. De kan være rester af gamle printjobs, der er gået ned, og de kan lave nøjagtig den beskrevne type print. Sædvanligvis ville den dog gøre det i det øjeblik, printeren blev tændt, så jeg tror egentlig mest på at en maskine i netværket har "bugbear" virussen.
Avatar billede rishoej Nybegynder
19. januar 2005 - 17:21 #4
Jeg har nu kigget under windows/system32/spool/printere, men der ligger intet.
Jeg har heller ikke fanebladet "Sikkerhed"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2005 - 17:30 #5
Start Windows Explorer.

Gå i Funktioner->Mappeindstillinger.

Vælg fanebladet "Vis"

Fjern hakket i "Brug enkelt fildeling"

Det skulle give "sikkerhed" fanebladdet i printerindstillinger. Og hvis det ikke er der, er det fordi du kører FAT32 filsystemet. Så er det ikke muligt at spærre af for brugere på printeren, og så er du tvunget til at finde problemets ophav.
Avatar billede rishoej Nybegynder
20. januar 2005 - 16:54 #6
Ja nu kommer jeg lidt i tvivl. Hvad er windows explorer?????
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2005 - 22:42 #7
Hold windowstasten nede og tryk E.

Eller højreklik på startknappen og vælg "stifinder", der er det danske navn.
Avatar billede rishoej Nybegynder
24. januar 2005 - 21:36 #8
Problemet er løst. Tak for hjælpen.
Sagen er hermed afsluttet