Avatar billede dw_j Nybegynder
18. januar 2005 - 17:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

konvertering fra NTFS til FAT32

Hej eksperter
Hvordan kan man konvertere et drev som er formateret med NTFS, tilbage til FAT32
tak på forhånd
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 18:00 #1
Kun ved hjælp af special værktøjer som f.eks partition magic. Og disse værktøjer koster penge.
Avatar billede dw_j Nybegynder
18. januar 2005 - 18:03 #2
OK, kan jeg formatere drevet igen med NTFS? det har jeg prøvet men windows vil ikke gennemføre formateringen, og fdisk virker ikke rigtig på den.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
18. januar 2005 - 18:06 #3
man kan bruge partition magic, som koster ..
Men der findes gratis programmer, som feks. dette > http://www.ranish.com/part/
og disse >> http://www.ranish.com/part/
Der kan klarer det uden data tab, men hvorfor den vej, de fleste vælger den anden vej.

Der er også en dos kommando, man kan fyre af, men husker ikke ligehvordan, og om det kan konvereter fra fat32-> Ntfs
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 18:13 #4
artfreak > Det er convert kommandoen du tænker på, men det er kun TIL ntfs. Ikke den anden vej.

Hvis du ikke skal bruge dataene på partitionen, kan du blot slette den i diskhåndteringen, og herefter oprette den igen, men denne gang som fat32.
Avatar billede dw_j Nybegynder
18. januar 2005 - 18:18 #5
drevet er delt i partitioner, den ene er NTFS og jeg skal ikke bruge dataen på den. med dataen på andre partitioner skal jeg bruge. hvis jeg slette partitionen i diskhåndteringen, vil der ikke ske noget med andre partioner eller kommer jeg til at miste dem også?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
18. januar 2005 - 18:21 #6
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 18:23 #7
Der vil ikke ske noget med de andre partitioner.
Hvis det havde været windows 95/98/me ville alle drevbogstaver have skiftet, men sådan virker nt/2000/xp ikke. Der kan man sagtens slette partitioner og oprette dem igen inde imellem hinanden uden at drevbogstaverne skifter.
Selvfølgelig skal man være sikker på: hvilken partition der skal slettes, samt at man ikke skal bruge de data der ligger derpå, men ellers er der ikke noget at være "bange for".
Avatar billede dw_j Nybegynder
18. januar 2005 - 18:34 #8
diskhåndteringen kan ikke slette partitionen, muligvis fordi den er den partition hvor systemfiler ligger, kan det passe?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
18. januar 2005 - 18:46 #9
prøv et program.!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. januar 2005 - 18:57 #10
Hvis man ønsker at installere XP er denne CD jo Bootbar og man kan under sin installation vælge at slette og oprette partioner, også NTFS!. Det er altid fedest med en ny clean install men man kan også opgradere via CDen eller reparere.
Hvis man vil af med en NTFS partition som ikke kan ses med en Win98 BootDisk bruger man Delpart programmet -> http://www.russelltexas.com/delpart.htm/ hent filen delpart.exe, ligger dette på en anden floppy, booter med Win98 BootDisken og skifter floppy, skriver Delpart og trykker Enter. Nu sletter man sin NTFS part. skifter til Win98 BootDisken og skriver FDISK og opretter en ny/nye FAT partion.
GenBooter computeren med CD-rom drivere, formatere c: skifter til CD-rom drev ex. d: skriv "cd i386" ex.d:\>i386 skriv winnt og installationen køre nu uden de 4 w2k bootdiske. for bedre preformance skaffer man sig smartdrv kør "a:\>smartdrv 4096" før man skifter til cd-rommen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 18:58 #11
Prøv lige at skrive hvilke partitioner du har,
hvilket nummer de har på harddisken (første partition, anden part...),
hvilket drevbogstav de har, samt
hvilken partition er windows installeret på.
Avatar billede dw_j Nybegynder
18. januar 2005 - 19:05 #12
jeg har C: som er NTFS, D: som er FAT32, og E: som er FAT32. jeg har data på drive E som må ikke slettes.
jeg siger også tak til alle som prøver at hjælpe.
Avatar billede dw_j Nybegynder
18. januar 2005 - 20:00 #13
Kære eksperter, jeg siger tak til alles hjælp. og vil give 30 point til tonnybrand, fordi han brugte mest tid til at hjlpe. tonnybrandt vil du give mig et svar?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 20:08 #14
Det vil jeg da godt *s*

Når det er dit systemdrev, så er det ganske rigtigt en geninstallation, som retaxes har beskrevet.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
18. januar 2005 - 20:08 #15
hihi ..takker..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 22:36 #16
Takker for point :)