Avatar billede axkris Nybegynder
18. januar 2005 - 12:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Spare trafik / optimering af SQL-server

Hej alle

1) Er det ikke en korrekt antagelse, at man sparer trafik, hvis man har sin egen sql-server (liggende på den samme server som webserveren) frem for, at man har lejet sin ind på en andens sql-server?

2) Hvor "slemt" er sql-serveren til at sende store trafik-blokke, jeg tænker på, kromprimerer den dem inden afsendelse?

3) Hvad kan jeg ellers gøre - ud over at optimere min sql-forespørgsler - for at nedbringe trafikken?

Problemet er nemlig, at min hjemmeside trækker alt for meget trafik, og det koster. Jeg giver 100 kr pr. 10 gb, og der trækkes 200 gb pr. måned (dvs. 24.000 kr. pr. år). Lige nu er jeg kommet til optimere af database-delen i håbet om, at der kan spares nogle penge der. Kan I hjælpe?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2005 - 13:04 #1
Caching på webserveren er en hurtig mulighed, hvis det er nemt at gøre, og det giver
mening for din applikation.

Men ja, man bør altid, både af hensyn til trafik og til hastighed, have sin SQL-server
"i huset" - dvs. på et LAN. Det behøver bestemt ikke være på samme maskine. Umiddelbart
ville jeg mene, at det er hvad du skal arbejde imod.
Avatar billede axkris Nybegynder
18. januar 2005 - 13:42 #2
Hvad er caching - hvor læser jeg mere om det?

Ok, så det er endnu bedre at have egen sql-server. Dog har jeg kun en fysisk server, så sql-serveren og webserveren kommer til at være sammen på den.

Se evt. her - måske kan du bidrage med din viden her, hvor jeg tænker på at installere MSDE-version: http://www.eksperten.dk/spm/579801
Avatar billede axkris Nybegynder
18. januar 2005 - 13:45 #3
Og lige en til. Kan du ikke give et forsigtigt bud på, hvor meget man sådan ca. kan spare i trafik ved at have egen sql-server? Taler vi om 5%, 25% eller mere. (Der ligger ikke filer til download eller andet på serveren. Der er kun html-sider og grafik og en 125 mb database)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2005 - 13:46 #4
Hvis du fx programmerer i ASP.NET kan man slå caching til "uden videre", men som
sagt skal det passe til din applikation. Man må fx ikke cache en indkøbsvogn, men
fx gerne sider med varer, hvis de ikke opdateres så tit.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2005 - 13:47 #5
Jeg kan ikke give et bud, men har du ikke en statistik, der giver dig trafik på
port 80 (http) og anden trafik?
Avatar billede axkris Nybegynder
18. januar 2005 - 14:02 #6
Ok, så caching foregår via programmeringen. En skam at jeg ikke er kommet i gang med asp.NET endnu. Men det må så være anledningen til at gøre det ;-)

Mht. trafik så kan jeg desværre kun overskue det samlede antal, men jeg satser på at kunne spare en del trafik, da vores forum bruger databasen meget.

Takker for hjælpen - tryk svar :)
Avatar billede steench Nybegynder
18. januar 2005 - 14:04 #7
En anden løsning du kunne overveje, var at flytte det hele, inkl. sqldata til en hostet løsning.
Der findes udbydere der i deres hosting priser inkluderer MS SQL database, for forholdsvis billige penge.
Avatar billede axkris Nybegynder
18. januar 2005 - 14:07 #8
Det er sådanne løsninger, som jeg flygtet fra. Vi skal have vores egen server til vores mange projekter.
Avatar billede axkris Nybegynder
18. januar 2005 - 14:10 #9
Sidste spg. - er der overhovedet noget at hente trafik-mæssigt ved at lave caching, når nu man har sin egen sql-server? Selvfølgelig kan man spare på belastningen af serveren (ved ikke at hente data'en igen og igen), men trafikmæssigt er vel irrelevant??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2005 - 14:21 #10
Ingen point til mig, tak.

Med egen sql-server "i huset" sparer du ikke trafik ud af huset - naturligvis, men
ting tager tid, også databaseopslag, så du kan levere siderne hurtigere. Et forum
skal nok opdateres med det samme, så her er caching nok ikke aktuel.

Eksperten.dk bruger næppe caching til indlæg, som det jeg skriver nu, men cacher vistnok
andre ting, såsom listen af spørgsmål, antal indlæg i et spørgsmål, og pointlisterne.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2005 - 14:22 #11
Og caching kan også laves i andet en ASP.NET ;)
Avatar billede axkris Nybegynder
18. januar 2005 - 14:32 #12
>Med egen sql-server "i huset" sparer du ikke trafik ud af huset
Nej, det bliver jo kun til den indgående trafik :-) men der er sikkert også en del af spare der.

Ok, så blev jeg lidt klogere på caching, men som jeg kan forstå på dig, er det nemmere i NET.

Takker mange gange - det var go viden til næste trafik-optimerings-projekt. At man så som tillæg får hurtigere afvikling af hjemmesiden kan jeg kun glæde mig over. Så må jeg bare håbe på, at MSDE-version af sql-serveren ikke gør det tilsvarende langsommere ;-) som vi taler om her: http://www.eksperten.dk/spm/579801

Vi har 100.000 månedlige besøgende, og der vil jo sikkert komme tider på dagen, hvor der vil være over 25 samtige brugere. Og på disse tider vil det sikkert ikke gå hurtigere. Vi får at se :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2005 - 14:34 #13
"nemmere i NET" - det vil jeg ikke sige. Men det er nemt, og det er det også andre steder.
I gammeldags ASP ville jeg nok ikke begynde at brokke med det.
Avatar billede axkris Nybegynder
18. januar 2005 - 14:34 #14
my.self(points);