Avatar billede vodka101 Nybegynder
17. januar 2005 - 16:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

om 2 diske kan sættes i raid, og hvilken raid

Okay, jeg skal købe dette bundkort:
K8N Neo2 Platinum
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=607

Det jeg så vil høre om jeg kan sætte disse 2 diske i RAID på det:
80,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB, Softsonic FDB! x2
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420174

Passer disse 2 diske så de kan sidde i RAID på dette bundkort?
Og hvilken RAID skal de i, hvis de skal køre med 14200rpm, så de 2 diske bliver slået sammen til én?

På forhånd tak :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. januar 2005 - 16:12 #1
hvis de skal sættes sammen til en kanldes det raid 0 (et såkaldt stripe set)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. januar 2005 - 16:13 #2
Læs her for forklaring

http://www.ahinc.com/raid.htm
Avatar billede vodka101 Nybegynder
17. januar 2005 - 16:16 #3
okay raid 0

Og diskene passer fint på bundkortet?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. januar 2005 - 16:29 #4
Jeg kan ikke se at det skulle give problemer selvom du vil kunne opnå hørere performance ved udma/133 eller SATA diske, men de koster selvfølgelig også merer
Avatar billede vodka101 Nybegynder
17. januar 2005 - 16:29 #5
Okay, hvad ville det koste mere, og kan du evt. finde en på shg's hjemmeside?
Avatar billede kipolaks Nybegynder
17. januar 2005 - 17:45 #6
du skal da bare finde en ata-133.. en 80 GB Maxtor DiamondMax Plus 9 til 439 kr. pr stk skulle være fine..
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. januar 2005 - 19:45 #7
Du skal dog vide at SATA nok må betragtes som fremtiden. Dette Vil sikkert betyde at bundkort om 3 til 5 år ikke vil supportere ATA og at prisen på SATA vil falde drastisk i fremtiden. Jeg ville dog ikke selv bekymre mig om at købe ATA diske i dag
Avatar billede vodka101 Nybegynder
17. januar 2005 - 20:31 #8
Okay, jeg har fundet 2 seagate 80 gigs sata diske med 8MB buffer og command-et-ellerandet. De lød gode, så dem tager jeg bare :)

Tak for hjælpen!
Avatar billede vodka101 Nybegynder
21. januar 2005 - 08:18 #9
Bufferzone: Det passer jo ikke. HAr lige fået afvide på en aden side det ikke er RAID 0.

Tak for det, nu er der givet 450 for sådan en montering, og så er det ikke engang rigtigt sat op.

Mange tak!
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. januar 2005 - 09:37 #10
Du må lige forklare mig hvad det er der ikke passer. Når du sætter 2 eller flere diske sammen til et volume, kaldet et strip set, så er det RAID 0
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. januar 2005 - 09:41 #11
og dit bundkort supportere både raid 0 og 1  samt raid 1+0. Som jeg ser det har du fået fuldstændigt korrekt svar. du kan jo starte med at læse det link jeg har givet dig i mit første svar
Avatar billede vodka101 Nybegynder
21. januar 2005 - 10:54 #12
Har kigget på siden ja.

Men siden jeg spørger i et dansk forum, kan det måske skyldes jeg ikke kan engelsk. Det er der altså nogen på min alder som ikke kan. Af den simple grund vi aldrig har lært det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. januar 2005 - 11:27 #13
Du påstår at jeg har givet dig forkerte oplysninger. Det mener jeg af bedste evne ikke jer har. Hvor er det du mener at jeg fejloplyser dig? Hvor er det jeg giver dig forkerte oplysninger der får digtil at spilde penge på et fejlkøb. Jeg har gennemset mine svar og de oplysninger du har givet, og jeg kan ikke få øje på at jeg har skrevet noget det ikke holder.

Jeg er kun interesseret i at finde de rigtige svar og bestemt ikke i at villede, derfor har det betydning for mig at få at vide hvor du mener jeg har sagt noget forkert
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. januar 2005 - 11:29 #14
Og det er helt fair at du ikke kan engelsk, så sig det, så får du oplysningerne oversat. Du kan måske ikke engelsk, men så kan du sikkert noget andet jeg ikke kan
Avatar billede vodka101 Nybegynder
24. januar 2005 - 12:09 #15
Det er okay, jeg fik butikken til at ændre opsætningen gratis for mig.
Det jeg ledte efter var ikke RAID 0, men RAID 5, som bundkortet ikke understøttede, så jeg købte et ekstra kort til det.
Vi har måske talt forbi hinanden, måske fordi jeg har formuleret mit spørgsmål forkert.

Men skidt pyt, skaden er rettet og jeg har rettet min karma til dig.
Avatar billede vodka101 Nybegynder
24. januar 2005 - 12:12 #16
Og så købte jeg også 4 diske istedet.