Avatar billede bas Forsker
15. januar 2005 - 12:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Retningslinier for en kravspecifikation?

Hej

Er her nogen, der kan henvise mig til en opskrift/skabelon for,
hvordan man skriver en kravspecifikation til en hjemmeside?
Jeg tænker på, hvordan er det man sætter sådan en op,
hvilke punkter skal der være og skal man beskrive hver funktion
i detaljer? Hvordan sørger man for at få det hele med.
Kravspecifikationen skal bruges generelt men også i forhold til en CMS leverandør.

Kan nogen f.eks. henvise til et sted på nettet, hvor der står noget om det?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin
Avatar billede stone Forsker
15. januar 2005 - 13:00 #1
de krav jeg har til et web er:

1. hurtig at indlæse
2. at den er overskuelig
3. ingen døde link
4. ingen animeringer som ikke er absolut nødvendigt
5. Der skal laves et godt forarbejde med analyse af søgeord og beskrivelser, disse  tekster skal indbygges i websiten samt bruges ved selve tilmeldingerne.
6. En præcis beskrivelse af produktet/support
Avatar billede stone Forsker
15. januar 2005 - 13:07 #2
ellers er en web en statisk størrelse som man ikke lige kan opsætte præcise regler for. En web er en som skal repræsentere et firma på lige fod med en reklame. he he her tænker jeg ikke på det fup reklamer som lover mere end de kan holde. Web skal repræsentere firmaet udadtil på så kort og præcis måde. Folk er ikke interesseret i lange forklaringer - men brug istedet et resume af firmaet.
Avatar billede bas Forsker
15. januar 2005 - 13:16 #3
> stone

Jeg tænker mere i hjemmesidens funktioner.

Jeg mener når man f.eks. over for en CMS udbyder skal beskrive, hvilke
funktioner der skal være og, hvordan de skal fungere.
Altså findes der ikke en opskrift på, hvordan man rent teknisk går ind og
beskriver hver enkelt funktion?
Det skal gerne være sådan, at når man afleverer kravspecifikationen til en udvikler
eller en CMS udbyder, så er de ikke i tvivl om, hvordan funktionerne skal fungere.

- Martin
Avatar billede diggerx Nybegynder
15. januar 2005 - 13:41 #4
Det er svært at lave kravspecifikationer sådan ud af den blå luft og jeg tvivler meget på at der findes en opskrift der går meget dybere end at lave afsnit og overskrifter og sådan noget som sikkert allerede har regnet ud.

For mig at se er der ikke andet at gøre end at researche markedet for CMS-systemer og bede om specifikationerne samt evt. testadgang hos de leverandører du finder relevante. Så har du mulighed for at sammenligne og vurdere hvilke specifikationer der er relevante i dit system og udfra de skrive specifikationerne in i din kravsspecifikation.
Avatar billede bas Forsker
03. april 2005 - 17:58 #5
er der en, der poster et svar, så lukker jeg
Avatar billede diggerx Nybegynder
03. april 2005 - 19:47 #6
Jeg springer over :-)
Avatar billede bas Forsker
13. juli 2007 - 21:49 #7
lukker spm.

Nogen, der vil have points?

/Martin
Avatar billede stone Forsker
13. juli 2007 - 23:45 #8
hvis min kommentar har hjulpet så ok men hvis ikke så tag dem selv...