Avatar billede miss-g Seniormester
14. januar 2005 - 00:48 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

At ansætte en programmør?

På et tidspunkt vil vi gerne have en programmør tilknyttet et firma vi er ved at starte op. Der vil ind imellem være sites som skal programmeres og ting som skal videreudvikles, men hvad med resten af tiden?

Hvis man ansætter en freelance bliver det nok langt dyrere fremfor en fastansat?

Og hvad kan en programmør beskæftiges med i perioder hvor der ikke er så meget der skal programmeres?

Måske vi skulle lave et lille sidefirma som programmerer sites, og lade ham tage de opgaver ved siden af?

Faktisk ser det ud til at det er langt billigere at have sin egen programmør fremfor at få én udefra til at lave opgaven.

Vi kommer til at mangle 1-2 mand som kan sælge banner-reklamer, men det kan man jo ikke forvente at en programmør også har lyst til at lave?

Nogen som har gode idéer? Eller er der en smartere måde at ansætte/få en programmør på der er 100% til rådighed (er træt af dem som ikke har tid).
Avatar billede kalp Novice
14. januar 2005 - 00:57 #1
Freelance programmør skal vel have "flere" penge fordi han selv skal betale for ferie, sygedage osv. Det skal en fuldtidsansat ikke:)
Avatar billede miss-g Seniormester
14. januar 2005 - 00:59 #2
Ja, det er jeg klar over kalp :-)
Avatar billede morteeart Nybegynder
14. januar 2005 - 01:00 #3
Afhænger vel meget af opgaven.

Fordele ved freelance er at du slipper for administrative ting i forhold til personen, hvor de dårlige er at men ikke ved hvem og hvad der enig bliver lavet.

Jeg arbejder selv freelance, og de opgaver jeg har lavet, ville havet været en del dyrerer at have en fastansat til.

Vil mene at http://www.it-jobbank.dk/ og www.eksperten.dk/job/cv er et godt sted at lede, hvis i er ud efter freelancere, og måske endda fastansatte.

Mht. bannerreklamerne, vil en provisions lønnet freelance aftale nok være det bedste, dog ikke særlig attraktivt (har set en del her de sidste par uger)
Avatar billede googolplex Novice
14. januar 2005 - 08:38 #4
Du kan jo altid prøve at søge en deltidsansat programmør i starten, han/hun kan selv freelance resten af tiden væk :)

Men deltidsansatte er dog dyrere i længden.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2005 - 08:47 #5
Kommer vel an på hvad programmören kan, men han/hun kan jo også tage sig af infrastrukturen i firmaet (kommer lidt an på hvor stort firmaet er). Opgraderinger af hard-/software, inköb af detsamme osv. Support, hvis i har sådan noget.
Avatar billede areon Nybegynder
14. januar 2005 - 09:28 #6
Goddag Miss-G..

Jeg vil da lige kommenteret dit meget interessante spm. Jeg arbejder PT. med den problematik, og etablerede derfor muligheden for en virksomhed at "leje" en programmør til specifikke opgaver over en periode. Da jeg var etableret i Danmark havde jeg en Programmør og "migselv". Da mine udgifter hurtigt oversteg hvad vi kunne få ind pga vores lave priser allierede jeg mig med en Bulgarsk virksomhed (Hvor jeg sidder nu.) Her sidder jeg så over prøver at viderbringe mit koncept om at "udleje" en programmør til forskellige opgaver, og derefter fakturere hans arbejdsløn i form af et konkret tilbudsgivning som "kunden" godtager fra projektstart.
Her i Bulgarien har jeg alle ønskede kvalifikationer in house, PHP / MySql, Action Scripting Flash, standalone databaseudvikling, almindelig flash, m.m.
Dertil har jeg opnået det jeg ønskede da jeg sidder med Lønningsudgifter som repræssentere en tiendeDel af hvad vi ser i danmark og kvaliteten / programmellet er jo den samme. Denne besparelse har jeg så haft mulighed for at give videre til mine "samarbejds virksomheder".
Da problemstillingen med at mange virksomheder har 33% brug for programmør men ikke ønsker at etablere alle de omkostninger der ligger i at nyansætte..

Med venlig hilsen
Thomas Sørensen
ts@net4you.bg
Avatar billede ibleif Nybegynder
14. januar 2005 - 10:08 #7
Er fantastisk at anbefale, at lade vores gode danske arbejdspladser forsvinde til østeuropa... Det er sq lækkert at se! :-)

// Ibleif
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2005 - 10:50 #8
Lige mine ord ibleif, men gad ikke gå ind i en diskution.
Avatar billede areon Nybegynder
14. januar 2005 - 11:14 #9
Sådanne er udviklingen jo desværre.... Outsoucing indenfor IT til østlandende giver jo ligeledes vores danske marked mulighed for at etablere / udvikle billige Internet / virksomheds løsninger hvilket i det store billede gør os mere konkurrencedygtige samt førhøjner den danske IT standard internationalt..

Jeg ser outsoucing tendensen som positiv og mulighedsfyldt for det danske erhvervs marked...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. januar 2005 - 11:41 #10
areon> Outsourcing til udlandet er nogle gange en fordel, og
andre gange en meget dyr fornøjelse. Hvis det var den rene
lykke, så var hele den danske it udvikling outsourcet forlænge
siden.

Hvis man ikke kan programmere, så bør I holde sig
fra at udvikle websites til kunder. For det tager
tid at få lavet ændringer af en tredie part. Så
jeg vil anbefale at I holder jer til de grafiske
løsninger. Eller ansætter en programmør, der kan
lave grafiske løsninger. De findes på markedet, men
ikke til en grafiker løn.

/per
Avatar billede miss-g Seniormester
14. januar 2005 - 12:26 #11
hoejrup - ved ikke om sidste del var til mig. Jeg laver selv det grafiske, men på et tidspunkt kommer vi til at mangle vores egen programmør.....
Avatar billede areon Nybegynder
14. januar 2005 - 13:04 #12
Hoejrup -
Jeg siger ikke at man bør benytte en "tredje" part til sine interne programmerings opgaver i udendelighed, men mener at det kan være et godt supplement / løsning hvis man får en "for" stor opgave som man mangler hjælp eller kompetence til OG som en midlertidig løsning mens man vurdere om en eventuel fuldttids programmør i sin virksomhed er rentabel.
Du ved så god som jeg at man "ikke" skal holde sig til grafiske opgaver. dette giver mange begrænsninger omkring tilbudsgivning og kan man ikke tilbyde kunden en "fuld" løsning med grafik og programmel går denne til et andet udviklings firma der kan.. (Jo ikke forbi markedet er overrend af mindre og mellemstore webopgaver. Man må jo tit tage det man kan få og få skruet en løsning sammen som både er rentabel for kunden og sin egen virksomhed.)

Derfor jeg siger at muligheden for ved et konkret tilbud at hente "forstærkning / kompetencer" uden for firmaets 4 væge..
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
16. januar 2005 - 23:46 #13
areon >> Du siger at du "sidder" i en bulgarsk virksomhed? Er du ansat af dem, eller lejer du dig bare ind hos dem? Jeg spørger af ren nysgerrighed, jeg ser selv nogle meget spændende perspektiver i outsourcing, men har endnu ikke taget skridtet til selv at åbne kontor i et af de typiske outsourcing-lande. Derfor kunne det være godt med nogle erfaringer.

/Jes jes@10-4media.dk
Avatar billede miss-g Seniormester
16. januar 2005 - 23:54 #14
Synes ikke vi fik nogle gode idéer på bordet her? (Andet end den jeg selv foreslog at ansætte en programmør og en til grafisk design som kan varetage opgaver udefra og internt).....

Lukker snart.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. januar 2005 - 10:40 #15
Hvorfor skal du ansætte en freelance, når du kan nøjes med at betale
for en opgave. Freelanceren kan nemlig give tilbud på en specifik opgave, og
der findes mange typer programmører inden for web området. Så
du kan ikke forvente, at en programmør kan løse alle typer webopgaver.

En freelance skal jo dække alle de omkostninger, som et almindeligt
firma betaler vedsiden af lønnen ( Pension, feriepenge, transport, moms,
computerudstyr, software licenser, opdatering af software, kurser, leje af kontorlokaler,
personale til at booke dem osv.).
Så der er en fornuftig grund til at får en højere løn.

/per
Avatar billede miss-g Seniormester
17. januar 2005 - 23:18 #16
Vi vil gerne have vores egen programmør, så vi altid har én ved hånden til små-ændringer, nye tiltag osv, og så er det tidskrævende at indhente tilbud - det kan nemt forsinke projektet, og hvis det er småting som skal ændres på eksisterende site er det måske lige lovligt meget at begynde at indhente tilbud på det?

Vi vil ikke umiddelbart benytte freelance - har indtil nu indhentet tilbud.

Desuden oplever vi af og til at programmørerne ikke har tid her og nu, men det har han hvis han er ansat hos os.

Spørgsmålet gik så ud på hvad man kunne sætte sådan en programmør til at lave, når der ikke var programmeringsopgaver? Han er vel umiddelbart kun interesseret i programmering - men er der så en smart måde at ansætte sådan én på?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. januar 2005 - 00:01 #17
Du kan jo ansätte mig ;o) Jeg er bekendt med de fleste sprog (uddannet systemudvikler), kan en del om netvärk, er social (kan sälge og supporte). Og er der tid til overs kan jeg nok komme med en eller anden idé, til en forbedring et eller andet sted.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. januar 2005 - 11:24 #18
I kan give ham/hende en projektansættelse. Men det er stadigvæk dyrer end
en fastansættelse, pga. de skal betale til pension og sygdoms forsikring mv.
Men firmaet slipper også for hele lønadministrationen.

Jeg selv er uddannet i systemudvikling, grafik, multimedie og 3d grafik, så de findes
skam på markedet. Desuden kan jeg sagtens yde support i en telefon.

Det fleste udadvendte personer kan lære at sælge. For det kræver kun lidt
oplæring, slagsteknik og viden om firmaets priser på produkter og ydelser. Samt
lave et tilbud til kunden.

/per
Avatar billede got-it Nybegynder
21. januar 2005 - 08:01 #19
miss-g < hvilke sprog snakker vi om?  ..  har måske en løsning :P
Avatar billede miss-g Seniormester
27. januar 2005 - 01:35 #20
Vi skal ikke ansætte nogen her og nu - men i fremtiden, da vi har planer om at lave flere sites end de 4 vi allerede har.

got-it -----> Vi taler Microsoft database (den gratis) og Asp.

Så måske jeg skal tage den op igen til den tid.

Vedr. arbejdskraft fra udlandet - ja den er svær. Et firma vil jo gerne holde udgifterne nede, og hvis det var én selv det gik ud over ville man da blive gal, så forstår jer godt....

Nogen som vil have/fortjener point?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. januar 2005 - 12:00 #21
Tak for oplysningen.

/per