Avatar billede sbay Nybegynder
12. januar 2005 - 20:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Multiboot med forskellige OS'er

Hejsa

Jeg har lavet flere partitioner på en PC. Så installerede jeg XP og senere en Suse Linux på en anden partition. Jeg har derudover tænkt mig endnu et OS. Men nu starter den altid op i WinXP. Kan man ikke lave en "bootfil", så systemet prompter for hvilket system man vil starte op??? Hvordan gør man det?
Avatar billede duckman Nybegynder
12. januar 2005 - 20:59 #1
nu kører jeg ikke selv Suse, men jeg er rimelig sikker på at du kan installere enten LILO, eller mere sandsynligt, GRUB, herfra.
Prøv at se om du kan finde noget i Yast.
du skal være opmærksom på at en geninstallation af windows har det med at overskrive MBR, som betyder at den altid booter windows uden at spørge...
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2005 - 21:29 #2
Det er faktisk et af de mest simple ting du der spørger om, men det lyder nu forkert når du skriver at den starter op i XP selv om SuSE er installeret senere, det kan bare ikke passe
Så prøv lige at melde tilbage om det passer for dig
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2005 - 23:16 #3
Og du har ingen tilbagemelding endnu ??
Avatar billede sbay Nybegynder
18. januar 2005 - 09:32 #4
Nu har jeg kigget lidt på det igen! Jeg kan IKKE komme ind i Linux. Ligemeget om jeg trykker F8 under opstart kan jeg kun vælge XP. Han er nu smart ham Bill. Men hvad gør jeg så?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 10:01 #5
Jeg vil holde "2 Kolde" på at du ikke har installeret SuSE korrekt, prøv om du kan komme ind i SuSE efter den vejledning du kan læse om i http://www.eksperten.dk/artikler/539
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2005 - 22:21 #6
Noget nyt herfra ??
Avatar billede sbay Nybegynder
21. januar 2005 - 08:04 #7
Nu virker det! I opsætningen af Linux er der et sted man skal sætte noget MBR (Master Boot Record ?!) Den står som standard til at blive som den er - og så kan man jo ikke se Linux! Tak for hjælpen!
Avatar billede sbay Nybegynder
21. januar 2005 - 08:05 #8
PS - Opret svar for point!
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2005 - 08:59 #9
:)