Avatar billede mortenfn Nybegynder
10. januar 2005 - 21:02 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Er det lovligt?

Jeg har fået en henvendelse ang. denne side http://www.thorsnet.dk/?side=hvem_online er det lovligt at vise ip-adresserne på besøgende mens de er online. Hvis ikke hvor står det så?

Hilsem Morten
Avatar billede sjatten Nybegynder
10. januar 2005 - 21:05 #1
Det er 100 % lovligt.

- Jesper
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:07 #2
mit råd er at få dig en firewall så du lidt sikker...

en sygate firewall hvis du ik ved hvordan du får den.. så skriv så finder jeg linket frem..
Avatar billede mortenfn Nybegynder
10. januar 2005 - 21:09 #3
nu er det mig der logger andres IP-adresser på den side, og jeg har fået en henvendelse fra en der ikke ville have hans ip på min side - hvorfor ved jeg ikke!
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:12 #4
hmm tror ikke jeg har hørt om noget lign.. altså at det skulle være forbudt..
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. januar 2005 - 21:18 #5
du kan bare bede ham om at holde sig væk ;)
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:52 #6
ellers kan du nuke ham hehe :p lille hacker vittighed.. ikke fordi jeg er det..
Avatar billede don-d Nybegynder
11. januar 2005 - 00:20 #7
Køb en router med firewall... sæt den op så ingen kan se din ip... Det plejer at virke..
Avatar billede durany Nybegynder
11. januar 2005 - 00:45 #8
ja eller du kan bare få en gratis software firewall som er ok..
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. januar 2005 - 01:21 #9
don-d > man kan hverken få routere eller firewalls så andre ikke kan se ens ip.. og så er det heller ikke det som spørgsmålet lyder på.
Avatar billede skwat Praktikant
11. januar 2005 - 01:30 #10
Det er ikke ulovligt, dog er der lidt bad stile over det, lidt som at sige 'Jeg ved hvor du bor'.
Typisk gør man det at man fjerner den ene octet, lide some 127.0.0.1 ville blive til *.0.0.1, det samme gør man ved den reverse dns som du slår op, sådan at splat.skwat.hat ville blive til *.skwat.hat.
Grunden til at man gør det, er at din side nu kan bruges af script kiddies til at se hvor der er nogen.
Avatar billede skwat Praktikant
11. januar 2005 - 01:35 #11
don-d, jeg vil gerne betale en million milliard, for en firewall der gør at man ikke kan se min ip.

Tænk lidt over det, hvis du ikke publicere din IP, hvordan i himlens navn skal den service du forespørge vide hvor den skal sende data hen?

Hvis du ikke vil have nogen skal se din IP så er det ikke en firewall du skal bruge, men en skævbide.

Undskyld for spam, men jeg kunne ikke lade være!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. januar 2005 - 01:39 #12
For at skjule IP adresse, bruger man en proxy-server. Se f.eks.: http://odense.kollegienet.dk/support/proxy.php

Eller søg på "hvad er en proxy server" ("what is a proxy server" på engelsk) via en søgemaskine, som f.eks. google: www.google.com
Avatar billede mortenfn Nybegynder
11. januar 2005 - 18:09 #13
don-d er den eneste der har svaret, men han svarer ikke på spørgsmålet, så hvis ikke andre svarer kan jeg ikke afgive point

Morten
Avatar billede durany Nybegynder
11. januar 2005 - 23:25 #14
her har du mit svar.. hvis du kunne bruge noget af det jeg skrev.. ;)
Avatar billede skwat Praktikant
11. januar 2005 - 23:48 #15
Ingen point til mig i den her tak....

En proxy skjuler ikke din ip adresse, men sløre den kun.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. januar 2005 - 16:49 #16
En proxy server erstatter din ip med serverens. Derfor er din ip skjult.

Det skal dog siges, at en proxy server (normalt) gemmer logs, så brugeren kan spores hvis han/hun gør noget ulovligt.
Avatar billede mortenfn Nybegynder
12. januar 2005 - 20:09 #17
snakken udviklede sig til snak op proxy og andre sikkerhedsting som intet har med mit spr. at gøre, jeg lukker.