Avatar billede jchris.dk Nybegynder
09. januar 2005 - 16:13 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Gennemplettering af print

er der nogen der kender en metode til gennemplettering af print,
gerne en metode der ikke kræver de helt store investeringer i udstyr.
Avatar billede egede Nybegynder
10. januar 2005 - 00:39 #1
Af ren nysgerrighed, hvad er gennemplettering?
Avatar billede jchris.dk Nybegynder
10. januar 2005 - 01:13 #2
en måde til at skabe forbindelse mellem de to sider på et to sidet print.
Avatar billede lemon Nybegynder
10. januar 2005 - 04:23 #3
Jeg plejer at bruge et stykke kobbertråd af samme diameter som hullet i printet. Det bliver så loddet på begge sider. Det kan gøres ret pænt hvis man gør det ordentligt (hvilket jeg stort set aldrig har tålmodighed til). Ved dog ikke om det er en prof løsning.

Hvis du bruger print med lag indeni, er det nok lettest at "gennemplettere" dem i kanten, selvom det ikke er pænt.
Avatar billede gyraf Nybegynder
10. januar 2005 - 11:49 #4
Man kan også få småbitte kobber-nitter der kan bruges til at lave gennempletteringer. Dette er det mest almindelige i små serier.

"Rigtig" gennemplettering sker elektrokemisk - efter boring af printet, men før ætsning.

Jakob E.
Avatar billede jchris.dk Nybegynder
10. januar 2005 - 18:12 #5
det jeg selv gør pt. er at lodde de fleste komponenter på begge sider af printet, og ved de komponenter man kun kan komme til at lodde på den ene side, borer jeg et ekstra hul ved siden af og forbinder de to sider med en kobbertråd loddet på begge sider.

men det er en lidt langsom og besværelig metode, og jeg skal pt. til at lave nogle print med en del 7-segment display og headerstik, og kunne godt tænke mig en lidt lettere metode.

de kobber nitter kræver de at man investerer i noget dyrt og avanceret værktøj, og hvor kan man evt. købe dem.

JC.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. januar 2005 - 19:20 #6
Du kan få lavet et gennempleteret europakort inclusive opstartsomkostninger for 26$ her: www.olimex.com

Kan det betale sig at lave det selv?
Avatar billede jchris.dk Nybegynder
10. januar 2005 - 19:48 #7
Dobbelt sidet print 33$ + porto 6$ = 39$ ≈ 225kr + moms ≈ 280kr + 65 kr i fortoldningsgebyr ≈ 245kr

Hjemmelavet ca 30-40kr.

Så ja jeg syntes godt det kan betale sig. + det er da også lidt sjovere at lave sine egne print.
Avatar billede jchris.dk Nybegynder
10. januar 2005 - 20:39 #8
Dobbelt sidet print 33$ + porto 6$ = 39$ = 225kr  +  moms =  280kr  +  65 kr i fortoldningsgebyr = 245kr

Hjemmelavet ca 30-40kr.

Så ja jeg syntes godt det kan betale sig. + det er da også lidt sjovere at lave sine egne print.
Avatar billede lemon Nybegynder
10. januar 2005 - 20:53 #9
Så længe man ikke skal betale sin egen timeløn mens man laver printet, vil jeg nok også mene at det bedst kan betale sig at lave sine egne print.

Desuden er der (i hvert tilfælde for mig) en nærmest spirituel oplevelse forbundet med at hjemmelave det perfekte print. ;o)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. januar 2005 - 21:10 #10
Hvad i alverden ?!? Han har for megen success, prisen er steget! Eller måske har han bare kompenseret for den lave $-kurs.

Ok, jeg har lavet så mange print at det sjove er gået af det.

Det er rigtigt som gyraf nævner at du kan få nogle små nitter til at lodde i. De er dog ret dyre og det tager lang tid.
Avatar billede lemon Nybegynder
10. januar 2005 - 23:32 #11
Er der ligefrem et marked for en lille dansk virksomhed som spytter prototype print ud? (synes jeg har set mange der bruger expressPCB, olimex m.f.)
Avatar billede lemon Nybegynder
10. januar 2005 - 23:33 #12
Bare for ikke at holde mig til emnet
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. januar 2005 - 23:37 #13
Eksempelvis Printline er specialister i prototyper. Desværre vedbliver der at være en niche for en pålidelig printleverandør, og så har de alle et 0 for meget i prisen.
Avatar billede lemon Nybegynder
10. januar 2005 - 23:45 #14
Hvad er den "rigtige" pris og hvad tror du er grunden til at der ikke er en leverandør i DK med den pris redhat9user? :)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
11. januar 2005 - 00:02 #15
Det ville være så nemt hvis der kun var en grund. Der er naturligvis en hel række forhold, der spiller ind. Miljø, arbejdsløn, markedsstørrelse, automatiseringsgrad, holdning tl kvalitet, .... fortsæt selv.

Nogle af faktorerne er historien om hønen og ægget. Andre historien om globalisering.

Og hvad gør vi så? Køber vi tøj, syet i Danmark? Eller koncentrer vi os om det vi er bedst til og ser resten som en vgtig del af at bringe andre lande op på en fornuftig levestandard, så vi slipper for terror?

Jeg vil ikke være dommer, men kun pege på livets muligheder.

Og når så støvet har lagt sig, så findes der faktisk en PCB leverandør i USA med samme prisniveau eller lavere end Olimex. Forklar lige den, hvis du havde de mørke briller på....
Avatar billede lemon Nybegynder
11. januar 2005 - 00:11 #16
Interressant tankegang. Men om leverandøren blot sender ordren videre til asien eller ej, så er der vel stadig tale om en dansk leverandør, hvilket betyder at man slipper for at tænke på div. afgifter og blot skal bestille, og evt. modregne moms som med alle andre varer.

Nåh, men det var nu heller ikke fordi jeg havde tænkt mig at kyle en mill efter en Inder og forvente at alle el-nørder og småvirksomheder vil købe custom print af mig, jeg kan bare ikke forstå at der ikke er en stabil dansk leverandør, som har en fornuftig (for mig) pris. ;)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
11. januar 2005 - 00:30 #17
Der er vi så helt enige. Jeg forstår det heller ikke. Forklaringen er nok at der er for lidt konkurence og ingen af leverendørerne har taget førertrøjen på og vist vejen. Den, der kommer nærmest  er vel norske Elprint, som er repræsenteret her, men som forlanger data leveret i deres egen forbandelse af et program, kaldet Macaos.

Iøvrigt er specialisering en meget vigtig faktor, som jeg glemte. Olimex leverer bestemt ikke alt, kun enkelt og dobbeltsidede print og kun lavteknologiprint (8/10 mill). Genialt til fusk men ikke så anvendeligt i industrien generelt.

Når du nu starter selv, så bør du nok etablere et dataforberedelsescenter i Polen. Hvis data er i orden og teknologien er simpel kan det nok godt hænge sammen at producere i Danmark. Held og lykke :o)

Netop dataforberedelsen er naturligvis også årsagen til at Elprint forlanger Macaos. Havde de så bare valgt GCPrevue...
Avatar billede lemon Nybegynder
11. januar 2005 - 00:39 #18
Det burde vel ikke være verdens sværeste ting at kode et lille program der tager 117 forskellige formater og konverterer så deres fremkalder, bore og skære maskiner kan forstå det. Nå men jeg vil finde min lakpen frem og tegne mig et print alá børnehaven-udstiller-tegninger, for derefter at ødelægge det fuldstændigt med et alt for stort bor ;) Hvorfor skal UV pærer koste så forbandet meget...
Avatar billede redhat9user Nybegynder
11. januar 2005 - 00:48 #19
Jeg har en Osram Ultra Vitalux, som jeg aldrig har haft held til at ødelægge. Midlet over de 20 år, den har været i brug, har den godt nok været billig.
Avatar billede lemon Nybegynder
11. januar 2005 - 01:07 #20
Mine første 2 pærer røg samme aften - jeg vidst ikke at de skulle være tændt min. et par timer af gangen for ikke at tage skade, så det var vel en brugerfejl, men irriterende når man har betalt kr. 400,- for dem pr. stk. Når jeg får råd bliver det nok et rør til ca. 130,-.

Til gennemplettering så jeg i øvrigt nogle ret billige nitte-lignende dimser. Man sætter en halvdel på hver side af printet og giver dem så et tryk med en konisk stift, så de hænger sammen. Det var godt nok i sølv og ikke til print, men smykker, men mener også de fåes i andre (billigere) metaller. Nu kan jeg bare ikke finde linket.