Avatar billede magic_benja Nybegynder
09. januar 2005 - 14:21 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan tår jeg tilføjet min hjemmeside til diverse søgemaskiner?

Hej allesammen

Jeg har et problem! Jeg vil gerne have tilføjet min personlige hjemmeside til diverse søgemaskiner rundt i verden, Yahoo, AltaVista, Google, Jubii etc.

Problemet er når jeg går ind på søgemaskinernes webpage og skal tilføje min hjemmeside koster det som regel penge eller også er det uoverskueligt og henvender sig til erhvervsforetagender.

Min hjemmeside er bare en personlig side og ikke noget med forretning at gøre og vil gerne have at hvis man søge på noget tekst der står på min side at så skal linket til min side dukke op i søgemaskinerne.

Så hvordan dælen får jeg tilføjet min hjemmeside?? For jeg ser at andre personer der har lavet en personlig hjemmeside sagtens kan komme frem når man søger på et ord de har til at stå på deres hjemmeside.

PLEASE hjælp mig.

MVH
-Benjamin

http://www.magic-benja.dk
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 14:25 #1
mon ikke en af disse arktikler kan hjælpe

http://www.eksperten.dk/artikler/Generelt-IT/Soegemaskiner/
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 14:33 #2
du skal især tage et kig på denne da siderne er opbygget med frames: http://www.eksperten.dk/artikler/128

bemærk at især title tag ervigtig ifht. google.

Korrekt valideret kode er også vigtig - se fx
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.magic-benja.dk%2FCV%2Findex.asp&charset=iso-8859-1&doctype=HTML+4.01+Frameset&ss=1&verbose=1
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 14:33 #3
Vigtige elementer for at blive fundet:
- valid kode
- skaf links
- robots.txt
- interne links / sitemap

brug de bedste søge ord : http://joyzone.dk/sw303.asp (dvs. tilpas evt. indholdet så de bedste ord fremgår af teksten)
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 14:35 #4
En af bufferzones artikler skriver han desuden om et lille fil: robots.txt - Den mangler du !! - den er vigtig for bl.a. Google!
- her er et link om den ; http://www.searchengineworld.com/robots/

Meta bruges ikke så meget mere:
Hvis du benytter meta ; så læg kun de keywords ind som passer til den enkelte side!
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 14:42 #5
en anden ting : det tager tid..

Google skal nok finde siderne - Jubii skal du selv sørge for at tilmelde - og det tager lidt tid.
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 14:54 #6
prøv lige Sim Spider (shows you what the search engines see):
http://www.searchengineworld.com/misc/tools.htm
Avatar billede visto Professor
15. januar 2005 - 11:22 #7
Det er ganske enkelt: De søgemaskiner, der bruger robotter - såsom Google, Altavista - finder selv din side. Det tager den tid det tager. Du kan dog derudover også tilmelde dig Google's katalog: Gå ind på linket Katalog, og nede i bunden er der et link: "Tilføj et websted". Her kan du så ansøge om at blive optaget i kataloget, hvilket er en redaktørs afgørelse - altså en rigtig person og ikke en maskine.
Du kan altid se om det er robot eller redaktør-modellen, som en søgemaskine anvender. Hvis der sker redaktionel udvælgelse, vil der være et link med "Tilmeld dit site" eller noget i den stil. Så er det bare at udfylde - selv om det kan virke uoverskueligt - og vente på at redaktionen tager stilling. Det kan ind imellem tage virkelig lang tid, så her er svaret: tålmodighed.
Så enkelt er det egentligt.
Ang. robots.txt mener jeg kun den er nødvendig, hvis der er sider på dit site, du ikke vil have at robotten skal indeksere. Google finder revl og krat med og uden denne fil, skulle jeg mene.
Avatar billede visto Professor
15. januar 2005 - 11:45 #8
>espersen: valideret kode kan være udmærket, men hvad skulle det have at gøre med søgerobotternes arbejde? Jeg vil tro de er helt ligeglade - har aldrig hørt om at de to ting skulle have noget med hinanden at gøre.
Avatar billede espersen Novice
15. januar 2005 - 11:46 #9
Visto ; deri er jeg ikke helt enig...

som ericjacobsen tidligere har skrevet (i en anden tråd):
Nej, robots.txt er en lille indikation af seriøsiteten af sitet, som en søgemaskine
kan vælge at bruge til en lidt bedre vægtning. Det betyder kun lidt - men lidt har
sommetider også ret.
Avatar billede espersen Novice
15. januar 2005 - 11:48 #10
fejlagtig kode kan betyde at søgebot'en ikke læser siden som intentionen er.

Man bør ikke lave sider der ikke kan læses korrekt - Ikke alle benytter IE som browser.
Avatar billede visto Professor
15. januar 2005 - 11:54 #11
Mig bekendt kommer validering kun i billedet, når man bruger CSS stylesheets, og koden kan jo sagtens være 100% korrekt uden brug af dette.
Hvordan det så ser ud i de forskellige browsere er jo et helt andet spørgsmål.
Avatar billede espersen Novice
15. januar 2005 - 11:58 #12
du bør også få lavet korrekt kode i alm. html uden brug af css - hjemmesider lavet i fx. MS Frontpage er ofte meget fejlbehæftede og fyldt med alskens underlig kode.

Søgerobotten er ikke en alm. browser og kan nemt læse den helt anderledes - klar anbefaling af at man bør lave sit arbejde ordenligt. Dårlig kode er sjusk og KAN have negativ indflydelse på søgemaskinerne.
Avatar billede visto Professor
15. januar 2005 - 12:07 #13
Jeg tvivler, men har kun mine erfaringer med min egen hjemmeside at argumentere med:
Min erfaring er, at min personlige hjemmeside blev fundet ligeså let, da jeg arbejdede udelukkende i Frontpage og aldrig havde hørt om CSS, som nu hvor den er lavet med CSS. Den blev fundet og indekseret, og det er jo det spørgsmålet drejer sig om.
Avatar billede visto Professor
15. januar 2005 - 12:35 #14
>magic benja: jeg tog lige et kig mere på din hjemmeside. Det forekommer mig, at der er en "mekanik", der gør, at den side der er din egentlig index-side, henviser videre til det man lander på evt. via javascripts. Hvis det er tilfældet, og der ikke er nogen linkforbindelser fra din index-side (altså den som loades som det første, når man går ind på dit site, uanset om man så får siden at se eller ej), så er det forklaringen på at dit site ikke bliver fundet. Google forstår ikke henvisninger der sker via java-scripts med kun almindelige link-henvisninger.
Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvor længe dit site har været på nettet. Hvis det er mere end en måneds tid, vil jeg tro at det er egenskab ved din site-opbygning, der er forhindringen, og jeg tror ikke at det handler om frames, idet de aldrig har voldt mig problemer i forbindelse med mit eget site.
Avatar billede espersen Novice
06. april 2005 - 20:42 #15
Lukketid? - denne tråd er 1 af 400 åbne tråde, hvor jeg deltager i - heraf er der alt for mange meget gamle tråde!