Avatar billede rune_brund Nybegynder
07. januar 2005 - 17:58 Der er 6 kommentarer

Kan ikke få mit ATI Mobility Radeon 9000 grafikkort til at virke

Efter jeg har ominstaleret windows xp (både med og uden servicepakke 2) har jeg ikke kunne få mit grafikkort til at køre ordentligt. Min computer er en bærbar Vega+ model nr. n251c1. Med et ATI mobility Radeon 9000 grafikkort.
Jeg er desværre kommet til at smide den cd med drivers væk, men har fået at vide at jeg kunne hente dem på www.notebookservice.dk .  Jeg har så downloadet driveren der, og installeret den. efter instalationen genstarter jeg computeren og denne besked poppe op. "The ATI Control Panel failed to initialize becaurse no ati drivers is installed, or ati drivers is not working properly"
Når jeg derefter prøver at gå ind i controlpannel og se på grafikkortet skriver den " The device cannot start (code 10)
Jeg har også prøvet at hente drivers fra andre hjemmesider, men problemet er ofte det samme. Jeg fandt godt nok en som så lovende ud (m3vid_ati_m9_driver), men under installationen skrev den dette " INF fejl videodriver ikke fundet"
Den har også skrevet noget med at jeg skulle prøve at installeren en "standart VGA driver" Jeg har prøvet at søge efter en sådan, men syntes ikke det ser rigtigt ud det jeg finder.

Håber der er en der kan hjælpe mig med problemet. Kan det evt. være en pludslig hardwear fejl ?

Venlig Hilsen
Rune Brund
Avatar billede c-holst Novice
08. januar 2005 - 09:56 #1
jeg tror umiddelbart, at du har glemt at installere driverne til dit chipset først. Det er selv i dag nødvendigt.
hent everest, det kan fortælle dig hvilet chipset, der sidder i din maskine
hvis du ikke lige ved det og har driverne
http://lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

anden anden ting der også er vigtig, er at hente driverne hos producenten af notebooken, da de ofte har modificeret lidt i hadwaren.
så hvilken notebook er der tale om
Avatar billede rune_brund Nybegynder
08. januar 2005 - 15:45 #2
tak for svaret. jeg har nu fundet ud af at chipsettet er "VIA VT8367 apollo KT333" Jeg har prøvet at finde nogle drivers til det på nettet, men syntes ikke jeg kan finde nogle. Kender du en side ?

Jeg købte min notebook af www.computersalg.dk men de henviser mig til www.notebookservice.dk for at hente drivers. min notrbook er en Vega+ model nr. N251C1

Er det vigtigt i hvilken rækkefølge man installere driverne i ??
Avatar billede c-holst Novice
09. januar 2005 - 10:14 #3
Ja, først chipset, så vga og så resten, men du kan sikkert nå at rette op på skaden
http://www.viaarena.com/downloads/drivers/4in1/VIA_4in1_443v.zip
Avatar billede rune_brund Nybegynder
10. januar 2005 - 22:31 #4
Jeg har prøvet at gøre som du skrev med at installere chipsætte først og derefter display driveren, men det var sgu det samme problem. Jeg har derfor ominstalleret xp igen igen. Jeg har fået af vide af notebookservice at det måske kunne hjælp hvis jeg lavet "et flash af min bios" så det regner jeg med at forsøge imorgen aften, og derefter installere driverne som du har sagt. Håber sgu snart det virker, har kun garanti på hardwearen og den udløber den 21 jan. så hvis det er noget med det skal den jo snart sendes afsted.

ps. jeg han heller ikke få denne driver til at virke "pcmcia" (også hentet fra notebookservice) Ved nu heller ikke hvad den er til!! ved du det ??
Avatar billede c-holst Novice
15. januar 2005 - 13:32 #5
jeg er løbet lidt tør her. synes du skal prøve at oprette en ny tråd.
evt kan du lave dig en cd med alle relevante drivere, og så starte forfra, evt med en repair.
http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
hvorefter du installer de ting der hører til bundkortet og derefter driverne til dit grafikkort.
kan også se, at der ligger en driver til dit chipset hos notebook...
den hedder 4 i 1 den ville jeg nok starte med at installere
Avatar billede c-holst Novice
31. januar 2005 - 21:21 #6
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten