Avatar billede ha-wes Nybegynder
05. januar 2005 - 23:43 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Attain fra enkelt til flerbruger

Hej.
Jeg skal opsætte vores Attain 3.60 fra enkeltbruger til 3 bruger. Database-filen ligger på vores server, men bliver kørt som lokal. Hvordan griber jeg bedst dette an? Skal jeg først oprette samtlige brugere, eller skal systemet først sættes op som client/server??
Jeg vil lige sige, at jeg absolut INTET kenskab har til opsætning af PC'er, servere m.v., hvorfor svaret skal skæres ud i pap ;o)
Hej fra Hanne
Avatar billede amtoft Novice
06. januar 2005 - 08:37 #1
Først skal du være sikker på at I har licens til 3 samtidige brugere.
Lettest: spørg din forhandler.
Dernæst - spørg din forhandler hvor meget det vil koste at få ham til at installere serveren. Det behøver ikke tage mere end 2 timer totalt inkl. at få oprettet forbindelse fra de 3 klienter.

Den knap så lette måde:
Kontroller din licens. - Stå i Navision - Fra hovedmenu vælges menu i top Funktioner -> Licensoplysninger.
Tag din installations cd med ud til din server. Sæt den i.
Den starter af sig selv.
Vælg punktet omkring servere.
Installer serveren. Den kører en guide igennem som du kan følge.
Den finder sikkert også den database der allerede ligger på serveren, og vil foreslå at det er den du skal bruge.

Fra de enkelte pc'ere, skal du derefter oprette forbindelse til serveren.
Det gøres under Filer -> database -> åbn
Her skal du skrive Servernavnet som du angav da du installerede serveren.
Og det burde være sådan ca. det :)
Avatar billede ha-wes Nybegynder
06. januar 2005 - 10:15 #2
Hej.
Vi har licensen. Jeg prøver den knap så lette måde og vender så retur. Det vil sige at jeg først opretter client/server og derefter alle brugerne? Jeg sagde, jeg skulle have det i pap!! ;-D
Avatar billede amtoft Novice
06. januar 2005 - 11:40 #3
Hvornår du opretter brugere er ikke så vigtigt.
Hvis de forskellige pc'ere / brugere i dag har adgang er det blot samme brugerID / password de fortsat kan benytte.
Avatar billede ha-wes Nybegynder
06. januar 2005 - 12:47 #4
Jeg har nu installeret serveren. Den foreslog ikke nogen database, men filerne ligger ikke i samme bibliotek. Er dette nødvendigt?

Har for øvrigt opdaget at vi mangler granul-id til client/server i licensfilen, og venter nu på en ny fin-fil.
Avatar billede amtoft Novice
06. januar 2005 - 13:47 #5
Så har den enten som default valgt databasen (meget sandsynligt, hvis der kun findes den ene database fil på serveren) eller også spørgen den efter database-placering, når første klient logger sig på.

Nej database filen kan ligger hvor som helst.
Avatar billede ha-wes Nybegynder
07. januar 2005 - 14:45 #6
Så er det bakset på plads. Det var desværre ikke helt så enkelt som du startede med at skrive. Men jeg fandt et gammelt spørgsmål med svar der hjalp mig på vej. (http://eksperten.dk/spm/349906)
Avatar billede ha-wes Nybegynder
07. januar 2005 - 14:46 #7
Og dine point ;-)
Avatar billede amtoft Novice
07. januar 2005 - 15:43 #8
jamen tak for det - selv om det jo faktisk ikke er mig der fortjener dem.
Avatar billede ha-wes Nybegynder
07. januar 2005 - 15:51 #9
Jo, det er da, for det var dig, der fik det i gang. At der så opstod sjove ting undervejs er jo noget helt andet.