Avatar billede cruiser79 Nybegynder
05. januar 2005 - 14:59 Der er 7 kommentarer

Win 98 inst "fryser"

Hejsa håber at nogen kan hjælpe mig

jeg booter op på CD og kommer ind i Inst af win 98 hvor jeg trykker "fortsæt" efter at min PC er færdig med at indlæse inst filerne så begynder Diskettedrevet at køre hvorefter computeren "fryser" med en sort firkant midt i skærmen....Hvorfor ???

Vh Cruiser79
Avatar billede stone Forsker
05. januar 2005 - 15:15 #1
det kunne være ram fejl, eller din bios.

mulighed 1
hvis du har flere blokke af ram kunne du tage en ud og prøve at installere win98.

mulighed 2
prøv at nulstille din bios ved at tage batteriet ud i ca 30 sek...
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 15:48 #2
hvis du har haft skiftet hardware ud i den selv må du prøve at sætte det gamle i igen.. fx grafikkort.. og ellers tag alt unødvendigt hardware ud af den og prøve igen.
Avatar billede cruiser79 Nybegynder
05. januar 2005 - 18:48 #3
Jeg har ikke skiftet noget ud andet en harddisken og der skete det sammen med den der sad i før så jeg tror ikke det er det. Jeg tror derimod at jeg skal pille Diskettedrevet ud det laver sådan en underlig lyd lige inden det hele går ned. ellers må jeg jo prøve at tage bios batteriet ud.

Stone : Mener du at det stadig kan være en ram fejl selv om den tæller alle ram op ?

vh Cruiser79
Avatar billede stone Forsker
05. januar 2005 - 19:38 #4
ja den kan stadig tælle ram op, selvom der er en defekt.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. januar 2005 - 21:11 #5
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. januar 2005 - 21:22 #6
Jeg ka' forstå at du "bare" vil instalere Win98 ?

Anden hurtigerer metode:
Boot op på en Win98 bootdiskette.
Med CD-Rom support.
Ved A:\
Herfra ruller du manuelt FDISK samt FORMAT C: /s

(Hvis HD'en ikke allerede ER formateret og i den retning FAT32 klar)

Manuelt opret mappe på HD'en eks C:\Install\Win98
Manuelt copy [CD-Romdrev]:\Win98 filerne til C:\Install\Win98
(Arbejder...)
Når gennemført ta' CD'en ud - skal nu ikke bruges mere.
Genstart PC.
Ved C:\ manuelt skift til C:\Install\Win98
kør setup.exe (eller hedder den Install.exe ?)

Så skulle Win98 instalationen rulle der ud af - meget hurtigerer end via CD-Rom drev. Så ved din PC også at Win98 instalatinen kommer fra C:\Install\Win98 så hvis der på noget tidspunkt senerer er brug for noget driver halløj fra CD-Rommen tar' systemet bare derfra med det samme istedet for at spørge om CD-Rom (som selvfølgelig ikke er til at finde på det tidspunkt!)

Sig til hvis du skal have yderligerer info/beskrivelse.

Lille ulempe: "Hugger" ~120 Mb fra HD'en område...
Avatar billede stone Forsker
05. januar 2005 - 21:38 #7
den lyd fra diskette drevet kan være fordi den har en boot rækkefølge den er sikkert sat til at boote på diskette drevet i bios og hvis der ikke er en diskette i, går den til det næste valg som er cd-drevet. Hvis cd-drevet har en defekt er det som "majsmarken" siger en god ide at kopiere indholdet til c:\
//stone