Avatar billede mrcape Nybegynder
02. januar 2005 - 09:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

digitalkamera til billeder i A3-format

Jeg skal bruge et digitalkamera der tager billeder der kan forstørres til A3. Hvad skal jeg være opmærksom på mth. specifikationer? og kender du evt. et godt kamera til formålet?
jeg har omkring 3.500 kr til at købe for...
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
02. januar 2005 - 09:49 #1
Nu skriver du ikke om det er til papirbilleder eller tryk, men vi tager dem lige begge:
Til papirbilleder skal helst benyttes 200 dpi, og med A3 formatet (29,7x42,0) betyder det at du skal have en fil på 22,1 MB, og derfor et kamera med minimum en 7,4 MB chip.
Til tryk er det blot noget større opløsning, her skal helst bruge 300 dpi, hvilket giver en fil på 49,8 MB og derfor et kamera med mimimum 16,5 MB chip.

....ingen af dele får du for 3.500 dkr., prøv at flytte kommaet!

Ja, året starter hårdt, ikke ?
Avatar billede mrcape Nybegynder
02. januar 2005 - 09:59 #2
iskoldt svar, tak.
men har du alligevel et bud på et kamera til formålet. jeg flytter IKKE kommaet, men ændre gerne lidt på budgettet :)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
02. januar 2005 - 10:15 #3
Så ville jeg nok kigge på Canon S70 eller S60:
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_s60%2Ccanon_s70&show=all
...og benytte RAW-formatet når der skulle tages billeder til stor format.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
02. januar 2005 - 10:53 #4
jeg ville nok satse på et sådanne, som har sonys HAD CCD chip i Det er gode billeder.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102063
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
02. januar 2005 - 10:56 #5
Avatar billede mrcape Nybegynder
05. januar 2005 - 21:31 #6
fotograf, for dit uddybende svar fortjener du nogle points. giv mig lige et "svar"

...og tak for hjælpen
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
05. januar 2005 - 21:36 #7
jamen det får du så lige !