Avatar billede kongbak Nybegynder
28. december 2004 - 11:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

opsætning af VNC og Samba

jeg har kun fornylig købt linux mandrake og efter mange mystiske oplevelser med MS 2000 har jeg valgt at skifte til Linux da ejg har hørt at det køre bedre. nå men nu til mit egentlige spørgsmål: jeg kan ikke få kontakt fra min WIN XP maskine til min Linux server og mangler hjælp til at få vnc til at køre som en service eller noget ligende og få samba sat op så jeg kan få kopieret filer frem og tilbage.
linux er min server og den står normalt i kælderen og derfor vil jeg gerne  have en mulighed for remoteopkbling via VNC

tak på forhånd

jacob
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2004 - 11:40 #1
Avatar billede kongbak Nybegynder
28. december 2004 - 11:48 #2
køre vnc som service på linux eller skal jeg starte den manuelt...
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2004 - 12:37 #3
Som jeg skriver skal den installeres og startes
Avatar billede kongbak Nybegynder
28. december 2004 - 12:57 #4
det kan godt være jeg lyder dum og skal have det i pap, men skal jeg starte vnc manuelt i linux... det besværlig gøre det nemlig en del eftersom min server normalt står uden skærm, mus og tastatur i kælderen.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2004 - 13:08 #5
OK vi tager det i pap
Uanset om du ønsker at køre Samba, VNC, Apache eller hvad ved jeg, så kræver det altså at du er fysisk til stede med tastatur og meget gerne mus for at installere, konfigurere og starte.
Herefter er der intet til hindring for at du afmonterer dit tastatur og mus, og låser døren til det rum hvor din server står.
Det er jo dig selv der i dit spørgsmål giver udtryk for at du ønsker remoteopkobling via VNC og sådan virker VNC altså
Avatar billede kongbak Nybegynder
28. december 2004 - 13:47 #6
ok jeg har fulgt din anvisning på www.helgec.dk ang. samba og hentet den smb.conf fil du har liggende man jeg kan ikke få lov til at overskrive den smb.conf fil der ligger i forvejen ej heller editere i den. er logget på som administrator.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2004 - 14:52 #7
Prøv nu at læse hvad jeg skriver, nemlig

"Hvis du vælger at bruge den "smb.conf" som jeg har lagt på netter og som kan hentes her
er det lettest at benytte følgende metode > på din Linux maskine går du ind i /etc/samba -> fjern eller omdøb
smb.conf -> download førnævnte fil -> gem filen som /etc/samba/smb.conf ->
I en teksteditor åbner du den fil du lige har downloadet -> rediger linien med workgroup så den passer med din workgroup ->
rediger linien interfaces så den passer med ip adressen på din computer  > husk at gemme "
Du skal altså ændre navnet på din nuværende smb.conf til f.eks smb1.conf osv.
Avatar billede janpo Nybegynder
28. december 2004 - 16:50 #8
Hvis du gerne vil have at VNC skal starte automagisk når du trykker på power-knappen på din comp, så skal du finde ud af hvordan du konfigurer hvilke services Linux starter når den booter.
Mon ikke det er i drakconf eller noget lignende. Kig efter "runlevel editor".
Jeg kender desværre kun RedHat og SuSE.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 17:47 #9
Du kan læse på dette link http://www.eksperten.dk/spm/595719 hvordan du lægger et script ind i din Mandrake installation til automatisk start af VNC ved boot