Avatar billede marlboro-man Nybegynder
19. december 2004 - 23:57 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

hvilken processor

Hvilken processor skal man vælge, er der forskel på disse eller er det bare et kært barn med mange navne ? prisen er den samme.

Intel P4 Northwood-C 3.0 GHz Box /800
3,0GHz - FSB800 - 512k L2 cache - 0.13 micron - Sockel 478

eller

Intel P4 Prescott 3.0 GHz Box /800
3,0GHz - FSB800 - 1024kb L2 cache - 0.13 micron - Sockel 478
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
20. december 2004 - 00:04 #1
det jeg er efter er at vide om man skal vælge Northwood eller prescott
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 10:58 #2
Ville valgt Prescott hvis jeg var deg, som du ser har prescott dobbelt så stor L2 Cache som Northwood prosessoren. Personlig ville jeg holdt mig langt væk fra pentium og hellre holdt mig til AMD. AMD har en prosessor som ligger på samme, om ikke bedre nieavu enn disse to overnevnte prosessorer. Før du tar din endelige avgørelse burde du sjekke ud AMD Opteron

Her er noen speksifikasjoner;
Type / Produktformfaktor    AMD Opteron 146
Prosessorantall    1
Klokkehastighet    2 GHz
Nivå 1 cache-størrelse    128 kB
Arkitektoniske trekk    3DNow! instructions set, streaming, SIMD-utvidelser, streaming, SIMD-utvidelser 2, MMX-instruksjonssett

For Benchmarking se her: http://www.techreport.com/reviews/2003q3/opteron-146/index.x?pg=1
Avatar billede shamanic Nybegynder
20. december 2004 - 11:56 #3
zyark:
Hvad skal marlboro-man med en server processor?

Marlboro-man:
Prescott cpuen er en nyere processor, men den er ikke hurtigere en northwood'en ved samme hastighed, prescotten bliver også en del varmere end northwood'en.

Hvis du ikke skal overclocke, så synes jeg northwood'en er et godt valg, men hvis du overclocker >3.4Ghz så preformer prescottt'en lidt bedre, men ikke meget.
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 11:59 #4
Fuldstændig enig med shamanic!

Ikke særlig smart at anbefale en server processor *G*

Ville klart tage NW hvis du kan finde en på lager. De er stoppet i produktion.

Proscott bliver varm og kan ikke anbafale dem
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 12:02 #5
shamanic, jeg benytter mig selv av denne prosessoren og den fungerer bedre enn perfekt til de ting jeg bruger min computer til som blandt annet er spil, tung redigering av film og billeder, programmering osv. og derfor anbefaler jeg det vidre.. og hvis du faktisk gad å sjekke Benchmarken som jeg linket til vil du se at den er en normal p4 totalt overlegen
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 12:20 #6
øhh testen er fra September 16, 2003

Tror du ikke der er sket noget siden den tid?
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 12:26 #7
Den nye opteron 2.0 ligger totalt plan med P4
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/08/09/5409849
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 12:26 #8
=/ Får beklage... jeg har lagt ut speks på feil prosessor, prosessoren jeg tenker på er Opteron 250.. blandet ofte de 2 prosessorer med hinanden da jeg har hatt begge :roll:

Her den spesifikasjonerne som jeg skulle ligge ud;
Type / Produktformfaktor    AMD Opteron 250
Prosessorantall    1
Klokkehastighet    2.4 GHz
Busshastighet    1600 MHz
Nivå 1 cache-størrelse    128 kB
Arkitektoniske trekk    Streaming, SIMD-utvidelser, streaming, SIMD-utvidelser 2, HyperTransport-teknologi, AMD64-teknologi, integrert minnestyreenhet

Og den benchmarkingen som dertil hører ;)
http://tech-report.com/reviews/2004q2/opteron-x50/index.x?pg=1
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 12:26 #9
Kommentar: zyark

Der er lidt forskel ikke
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 12:28 #10
For os almindelige forbrugere, er det mest spændende Opteron 150, som teknisk svarer til en Athlon 64 FX-53, Opteron 148 er nemlig meget billigere end Athlon 64 FX-51, og det kunne jo være at vi ville se samme udvikling med storebrødrerne.

Synes du burde læse denne tråd inden vi snakker om krigen mellem Intel og AMD

http://www.tweak.dk/forum/thread.php?postid=327574
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 12:29 #11
Der skulle gjerne være det siden Opteron har dobbelt så hurtig klokkehastighed som northwood og prescott prosessorne
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 12:31 #12
AMD Athlon 64 FX og AMD Opteron 1xx er dog helt identiske. Opteron 2xx og 8xx har flere hypertransport interfaces, da de skal kunne kommunikere indbyrdes, men ellers er de også ens. Athlon 64 FX understøtter også ECC - som kan ses her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInforma.

Alle de Opteron modeller, som har samme clockfrekvens som Athlon 64 FX-serien, dvs. 148 og 150, kan kære med 200 MHz hukommelse. Det er rigtigt at tidligere modeller (146, 144, 142 og 140) kun kører med 333 MHz hukommelse.

Med introduktionen af Socket 939 bliver forskellen mellem Athlon 64 og Athlon 64 FX mindre, da begge vil benytte Dual-Channel interface til hukommelsen, og behovet for registrerede DDR-SDRAM forsvinder. Forskellen mellem de to vil være den at Athlon 64 FX vil have 1 MB L2 cache, mens Athlon 64 vil have 512 KB L2 cache. Der er også stor chance for at Athlon 64 FX med Socket 939 vil få Cool'n'Quiet.
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 12:35 #13
Før vi kaster os ud i AMD vs Intel krig (det er let at se hvem som er tilhenger av hvad her) burde vi måske vide lidt om hva marlboro-man egentlig ønsker og hvad han egentlig forventer hans computer skal gøre og ikke gøre osv.. enig?
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 12:38 #14
Jeg har begge typer så er ikke tilhænger af hverken det ens eller andet :-)

Som sagt ville jeg personligt tage northwood af de to. Dette grundet de dårlige tests af prescott. Den store cache prescottén har, er spild, da man ikke får noget udaf denne som alm. bruger!

Det skal også siges at socket 478 er forældet nu, og skulle man tænke lidt frem, burde man overveje den nye arkitektur med 64bit
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 12:40 #15
Enig med dig når det gælder det siste her.. 64bits teknologien er noget som er værdt at satse på ^_^
Avatar billede shamanic Nybegynder
20. december 2004 - 12:42 #16
zyark:
Før vi kaster os ud i AMD vs Intel krig (det er let at se hvem som er tilhenger av hvad her)

hvis den kommentar er rettet imod mig, kan jeg oplyser at jeg har kørt med AMD siden år 2000, har AMD Thunderbird 700Mhz, AMD thoruoghbred 1700+ og 2400+, AMD Barton 2500+.
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 12:43 #17
shamanic, den var skam ikke rettet mod deg.. følte du dig truffet da?
Avatar billede shamanic Nybegynder
20. december 2004 - 12:54 #18
zyark: kan godt se at jeg var lidt galt på det, med amd vs intel, sorry. og er enig i det du skriver her:

burde vi måske vide lidt om hva marlboro-man egentlig ønsker og hvad han egentlig forventer hans computer skal gøre og ikke gøre osv.. enig
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 12:57 #19
no harm done ;)
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 13:07 #20
Er det en af jer der har smidt karma efter mig??
Avatar billede shamanic Nybegynder
20. december 2004 - 13:14 #21
Jeg har ikke, jeg bruger ikke den funktion
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 13:15 #22
Gude faden en nar der har givet mig dette.
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 13:16 #23
Gude faden aka Gud fader
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
20. december 2004 - 16:47 #24
Tak for alle svarene,
Min maskine bliver brugt til lidt af hvert, Spil og lidt billed redegering, samt lidt film, jeg har et msi bundkort 845E Max2 LR lige nu men det understytter ikke støre prosessor som 2,4 Ghz, så jeg overvejer at købe et Asus ASUS P4C800-E Deluxe.

Jeg har altid været tilhænger af Intel, men er jo i grunden åben for alle forslag, bare jeg for en fornuftig pris kommer over de 3 Ghz så er jeg villig til at prøve AMD, hvad angår temp. så har jeg ikke de store bekymringer der efter som jeg køre med vandkøling, og her er det bare et spørgsmål om at skifte holderen til kølehovdet for at skifte til AMD.
Men det ligger fast at jeg vil have et Asus bundkort, da jeg ikke har været tilfreds med dette kort (har fået det skiftet 3 gange)
Så hvad ville is foreslåg ?
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 18:38 #25
Asus ASUS P4C800-E Deluxe er et dejligt bundkort som jeg også selv har :-)

Vil gerne sætte et system sammen for dig, men det kræver jeg ved hvad jeg kan samle for?
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
20. december 2004 - 18:50 #26
jeg har jo for sin vis det meste, da jeg har 2x 512 MB / DDR SDRAM / PC2700/333 MHz og har harddiske, dog ikke sata, men de gamle kan jo bruges til at starte med.

har set lidt på.
ASUS P5AD2-E Premium + Pentium 4 3.4 GHz / Socket 775 / 800 MHz / 16 KB L1 / 1 MB L2 men så skal jeg vel have noget DDR2 ram, (for det er vel ikke bagud kompatibel) og det er jo meget dyrt, over 3000kr for en Gb.

men kbinet, brændere osv det har jeg, så det er bare et nyt bundkort + processor + evt ram og måske en sata hardisk, jeg skal have.
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 18:59 #27
Bundkortet du snakker om, er til PCI Express, og det vil kræve nyt grafikkort også.

Dine RAM er lidt flaskehalsen ved en opdatering, da der kun køre med 333MHz.

Skal du have en "kraftig" opgradering skal du regne med:

Bundkort - 850 kr og op

CPU - 1400 kr og op

RAM kan jeg finde nogle power RAM til 428.00 kr for 256MB
Avatar billede freehelp Praktikant
20. december 2004 - 19:08 #28
Mit forslag til noget med spark i, så kan du selv vurdere og kommentere :-9

RAM
http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/BL3264Z402.html

Test
http://www.tweakup.dk/article/432/dk/

Dette er kanon gode RAM til god pris. Det er totalt overclockings venlige og levere en super ydelse. De skal bestilles gennem det link jeg smider først, da du vil få dem via UK, og opnå rabat.

Bundkortet
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

Et af markedets p.t. bedre bundkort til 64bit teknologien!
Har det selv og kan stå 110 % indefor det. Du skal bare sørge for at få det i en revision 2, som gør at "børnesygdommene" er fjernet.

CPU
Her er der 2 muligheder når vi snakker om AMD64 bit. Ligemeget hvilken størrelse du tager, skal du sørge for at få den lavet på 0.9 micron fremfor 0.13. Den lavere 0.9 gør at CPUér ikke bliver så varm, og er super når med clocker den.

0.9
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102899

0.13
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102901

De er begge med PIB - hvilket vil sige processor i box. Det er en box køler som sidder monteret på. Den er ganske okay, men ville dog selv smide en anden på til 250 kr ca.

Problemet er så igen grafikkort - alt afhængigt af hvad du har, for det er vigtigt tingene passer sammen. Det er jo ikke meget ved at bygge et godt system, og så grafikkort f. eks er noget ged
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
20. december 2004 - 21:00 #29
Det ser ud til at være et godt setup du har sat sammen der og det løber ca op i 4500 kr med 2 x 512 mb af de ram du foreslog. og så den CPU på 0.9 micron, så det er ikke dyrer end jeg havde regnet med. skal så overveje om jeg skal have en sata harddisk, men det er jo ikke noget jeg behøver at købe lige nu.

mit grafikkort er et MSI NVIDIA GeForce4 Ti 4400, så det skulle vel være godt nok.

Det er dog et stort skrit for mig at skulle gå fra Intel til AMD, da jeg altid har været Intel tilhænger, pga store problemer med AMD for en del år siden.
men jeg lader den lige hænge lidt for at se om der kommer nogle tilbagemeldinger på Intel, men ASUS P5AD2-E Premium er ude af bildet, da jeg helst ikke vil ud og købe et nyt grafikkort lige nu, selvom at jeg mangler et kort til min datters pc, så kunne hun jo selfølgelig få mit det gamle, og far kunne få et nyt.
Avatar billede freehelp Praktikant
21. december 2004 - 07:51 #30
mit grafikkort er et MSI NVIDIA GeForce4 Ti 4400, så det skulle vel være godt nok.>>

Ja okay kort, men noget jeg snart ville skifte personligt :-)

--------------------------

Du vil ikke fortryde AMD64 - den er jo såkaldt "fremtidssikret" :-)

Du skal ikke blive skræmt over den 3500+ eller 3200+ kun svare til 2.2. Groft sagt vil den 3500+ jo svare til en Intel 3.5GHz

Sig til hvis du ønsker flere oplysninger
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
22. december 2004 - 08:27 #31
det ser ikke ud til at der kommer flere meninger, og det er vist også umulig at blive enig, men efter at have læst alle de svar jeg har fået samt set den seneste test i privatcomputer, så er jeg nok klat til at prøve en AMD, og det foreslag som freehelp har skrevet ned ser jo godt ud
så hvis du smider et svar så skal jeg give dig dine point's

tak til alle som tog sig tid.
Avatar billede freehelp Praktikant
22. december 2004 - 12:03 #32
Min hjælp er gratis herinde, så gov min andel til de andre
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
22. december 2004 - 13:09 #33
det er altid rart at møde en der hjælper for at hjælpe, men det skal siges at alle har virker flinke til at hjælpe
god jul til alle
Avatar billede freehelp Praktikant
22. december 2004 - 13:11 #34
I lige måde :-)

Men husk at lukke spørgsmålet