Avatar billede duckie2 Nybegynder
19. december 2004 - 00:31 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

hjælp søges

Hejsa

Jeg skriver for første gang i denne kategori da jeg godt kunne bruge en pda. Pris ... omkring de 1000 - 1500 kr.

Jeg har ingen forstand på dem OVERHOVED og håber derfor, at i kan råde mig til, hvad jeg skal købe.

Jeg vil gerne kunne tjekke min mail og skrive sende! Hvad skal jeg bruge til det. ? Hvordan kommer jeg på nettet? Hvad koster det i min. timen?

Hvor meget kan man navigere rundt på nettet i forhold til en stationær`?
Avatar billede duckie2 Nybegynder
19. december 2004 - 00:34 #1
hov glemte halvdelen.

Ellers har jeg ikke de store krav. andet end det alm. med kalender osv.
Avatar billede xvid Seniormester
19. december 2004 - 00:46 #2
køb en brugt ... kig på dbs.dk
Avatar billede duckie2 Nybegynder
19. december 2004 - 06:53 #3
øhhh okay. men på alle måder var det ikke rigitg til nogen hjælp. Aner jo ikke hvad jeg skal gå efter.

og baptistspejdernes webside??????
Avatar billede galle2 Nybegynder
20. december 2004 - 21:42 #4
Hmm, jeg ville nok overveje en bærbar PC frem for en PDA til at skrive min mails på, men OK der er forskel på folk. Jeg har prøvet begge dele og det er en del hurtigere at skrive på en bærbar PC end en PDA.
Men når det nu skal være så ville jeg vælge en Pocket PC udgave frem for en Palm OS (man kunne måske også overveje en smartphone)... Nå, men om ikke andet er der mange ting man skal tage højde for. Skærmen er mindre, der er ikke noget tastatur (med mindre man køber et mini tastatur) og det er lidt besværligt at arbejde med. Jeg har selv prøvet både Palm og PocketPC, men er nu gået hen i den anden grøft og har investeret i en bærbar PC og en smartphone, det er noget der passer bedre til mig.

Hvis man absolut vil have en PDA, så tag en Pocket PC udgave, og helst en med indbygget trådløst netværk. F.eks. HP4150, den er suværen, for der har du den trådløse netværksforbindelse indbygget og kan sende og modtage mails hvis du er i nærheden af et hotspot. Der er mange grunde til jeg ville vælge en Pocket PC, blandt andet fordi den minder meget om Windows og den er fuld kompatibel med f.eks. Outlook. Det er også mit indtryk at det er den man kan få de fleste programmer til.
I øvrigt kan den jo bruges til GPS og det hele, men det kan en Palm også, desværre er der ikke så god software til Palm....

Om ikke andet så vil jeg anbefale dig at kigge lidt på Pocketfreak.dk der kan du nok finde noget inspiration og nogle tests..... Go' fornøjelse..
Avatar billede duckie2 Nybegynder
20. december 2004 - 21:50 #5
Hej Galle2

Kanon svar. Superb tjekker siden og vurdere lige en gang mere på pda/bærbar

Smid et svar
Avatar billede fxj Juniormester
20. december 2004 - 21:55 #6
Hej

Hvorfor ikke købe en ny
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94537
Hvis du køber brugt bærer du risikoen for:
- ridser på skærmen (som er det mest sarte på en PDA)
- batteriets restlevetid
- knubs og slag
Med en ny får du også garanti

Mit svar går på en PDA baseret på Pocket PC, men selv en gammel Palm, kan gå på nettet og hente mail. Problemet er minus farver og for lille hukommelse og processor.
Både en Pocket PC og en Palm kan sende/modtage mail og surfe på nettet. For at kunne surfe/hente mail kræver det:
- et wifi-kort eller installeret wifi. Til dette kommer et abonnement til en wifi-udbyder, som f.eks. TDC. Så kan du komme på nettet når du er i nærheden af et hotspot eller andet trådløst netværk (f.eks. derhjemme)
- En anden mulighed er via anfarød forbindelse til en biltelefon. Det kræver en telefon og et internetabonnement og er ikke så hurtigt + din PDA og telefonen skal ligge så sender/modtager kan se hinanden
- Den sidste mulighed, som jeg selv bruger når ikke der er et hotspot/opkoblingssted i nærheden er via BlueTooth. Du skal stadig have en telefon med BT og et internetabonnement.

Min pris for at surfe er DKK 29/md til internetabonnement + den tid der er kaldt op til internettet via telefonen.
Når jeg er i nærheden af et trådløst netværk, koster det ikke noget (medmindre det er TDC´ hotspots eller lign)

Gode sider at gæste:
http://pocketfreak.dk
http://danskdatasalg.dk
http://pdaland.dk
http://http://www.pdanmark.dk/forside.asp har lige lavet en artikkelserie, hvis man skal have PDA for første gang.
http://www.pdashoppen.dk/

Glæd dig - det er noget rigtig fedt legetøj du jagter her.

PS: Kig eventuelt i Bilka/Aldi/Føtex/Harald Nyborg
De har nogle bundles med navigation, til meget rimelige penge. Der er så også GPS-navigation med. Ikke til at undvære, når man først har vænnet sig til det ;-)
Avatar billede galle2 Nybegynder
20. december 2004 - 22:10 #7
Yep, fxj du har til dels ret i at der kan være nogle problemer i at vælge en brugt model. Jeg ville dog ikke tøve hvis der stadig er kvittering og garanti med på den brugte PDA. Skærmen kan man jo tjekke for ridser inden man køber, og hvis enheden er under et år, så kan der nærmest ikke være noget galt med batteriet.... Men nok om det.
Iøvrigt vil jeg også lige pointere (som fxj nævner det) at man er nødt til at have en mobiltelefon der kan give én opbkoblingen til nettet (GPRS forbindelse er nok at foretrække), og der vil jeg helt klart anbefale at man har bluetooth på begge dele, altså mobil og PDA. Prisen på at være koblet op svinger fra udbyder til udbyder, men det er aldrig helt billigt.... Det koster jo lidt at have legetøj i dag :-).
Avatar billede duckie2 Nybegynder
20. december 2004 - 22:25 #8
Begynder, at hælde meget til smartphone. Nogen tips? Links?

Noget jeg skal passe på?
Avatar billede duckie2 Nybegynder
20. december 2004 - 22:28 #9
Skal jeg bare bruge GPRS til en smartphone?
Avatar billede fxj Juniormester
21. december 2004 - 00:39 #10
Er dit budget steget ?
Avatar billede duckie2 Nybegynder
21. december 2004 - 07:16 #11
ikke voldsomt. Ligger stadig omkring de 1500
Avatar billede galle2 Nybegynder
21. december 2004 - 11:01 #12
Jeg har købt en Orange SPV C500 (koster 1000,- i Elgiganten i øjeblikket med Orange GO 199, GPRS og taletid er inkluderet i abn. prisen), den har afløst min HP IPAQ 2210 100%. Men det er udelukkende på grund af mine behov for kalenderen. Det er lidt sløjt at rende rundt med både en PDA og en mobil på samme tid, C500 fylder ikke mere end en alm. mobil, men har en OK stor skærm.
Der er vist nok mulighed for at få GPS på smartphones, men det er ikke noget jeg ville sætte næsen for meget op efter. E-mails modtages via GPRS... prisen afhænger af hvilken mobiludbyder man vælger.

Hvis du vil vide mere om smartphones så er der flere links: www.coolsmartphone.com, www.handango.com, www.mobildebat.dk (her er en hel sektion med SPV).

Er man rigtig nørd, er der mange muligheder i smartphones. Man kan blandt andet designe sin egen forside på telefonen med mere. Men ligesom med PDA'er findes der en række forskellige styresystemer. SPV kører med MS WinMobile2003 styresystem (ikke det samme som PocketPC, men ligner meget) og Sony Ericsson (f.eks. P910) og Nokia kører ofte med Symbian. Alle er kompatible med f.eks. Outlook. Jeg har af gode grunde kun prøvet WinMobile i min SPV og det synkroniserer alle data fra adresselisten i Outlook (firmaadresser, fødselsdage og det hele).

Info: Man kan også få smartphones med PocketPC styresystemet (bl.a. de nye modeller fra HP, tror nok de hedder noget med 63xx i modelnummer), men de er ret dyre lige for tiden og overskrider dit budget med flere gange...