Avatar billede trashcan Nybegynder
18. december 2004 - 18:26 Der er 8 kommentarer

Pludselig højt CPU forbrug

Hej Eksperter!

Min computer har kørt meget ustabilt siden jeg havde støvsuget den for støv, og rodet lidt op i ledningerne. Mere præcist har jeg skiftet rundt på strømledningerne fra HD'erne og cdrom drev. Samtidig flippede mit onboard lydkort ud. Hver 5 minut skrattede det sygt i højttalerne. Og er 100% sikker på det ikke er noget med stikkene.

Vil meget gerne have at vide hvad det er jeg har gjort??.. Og om der er noget at gøre for at få den til at køre godt igen?..
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
18. december 2004 - 18:32 #1
har du checket for virus m.m..
Lav en ordentlig oprydning 1. slet temp, internet tmp.. m.m.. Diskoprydning, defragmenter.
hvis du feks. har en subwoofer på gulvet, og strømadaptere ligger for tæt på, kan det har en indvirkning. flyt dem lidt væk.
opdater din drivere.
Avatar billede trashcan Nybegynder
18. december 2004 - 18:36 #2
Da den startede med det formaterede jeg med det samme da jeg troede den bare var ved at blive overfyldt og derfor kørte ustabilt. Men det gjorde det helt samme efter? Kan det være noget med at ha ramt nogle komponenter eller noget?.. Kan ikke selv se andre løsninger end at jeg har ramt/ødelagt noget på motherboardet eller sådan noget?.. For mig virker det meget ulogisk..
Avatar billede trashcan Nybegynder
18. december 2004 - 18:42 #3
Mere præcist hvad den gør, som den ikke plejer og ikke skal gøre..

Musen laver små hurtige hak (MEGET provokerende i spil m.m.)
Selvom jeg ikke laver andet et at høre musik på den, ryger CPU forbug op på 100% og det resultere i at musikken hakker i et kort sekund.
Og som jeg sagde onboard lydkortet er fucket up
Sommetider skriver den no keyboard present under opstartning, (har et logitech trådløst USB) men hvis jeg så sætter et gammelt PS2 keyboard kan den godt og når den kommer ind i windows installere den drivere til keyboard+mus forfra..
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
18. december 2004 - 18:51 #4
hent driveren til din usb keyboard, det kunne være den var opdateret.?
http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/categories/DK/DA,CRID=1796

check dma i højreklik på denne computer(win+pause)/hardware/enhedshåndtering/IDE ata-atapi-controller/..klik på Primær IDE-kanal/avanceret indstillinger.
Derefter kan checke det på samme måde i secondary.
Check din dma.. fordi, når pcén går ned, kan xp finde på at sætte hastigheden på drevet ned, for at forhindre fejl igen, efter 6 crc fejl, el. lign. er du nede på pio.
Løsninger er at slette dine ide kanaler(controller) i enhedshåndtering under ide ata/atapi controller  >> http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx
Det er en god ide, at hente en ny ide driver, før du sletter. Og jeg vil anbefale at man installere den nye driver først, for at se om det hjælper på problemet.

ellers så kan ide-stikket jo været sidde løst, ellers skiftes..O)
Avatar billede zyark Nybegynder
19. december 2004 - 08:20 #5
det du burde gøre er at sjekke din computer med programmer som Adaware, som sjekker efter spyware.. normalt når en computer bruger 100% av cpuen er dette grunnen.
Gå til www.download.com og søg efter spybot search & destroy
Avatar billede tp_rush Nybegynder
20. december 2004 - 10:02 #6
kan du se i din jobliste hvad der bruger 100%..
men det kan nemt være spyware, har selv haft samme problem..
Avatar billede zyark Nybegynder
20. december 2004 - 10:08 #7
Tp_rush, man kan ikke se hvad som bruger 100% av cpu tid der, det eneste man kan se der er hvor meget av den virtuelle og fysiske minne hver eneste applikasjon benytter seg av. brugen av cpuen er sammenlagt.
Avatar billede trashcan Nybegynder
22. december 2004 - 21:14 #8
Desværre har ingen af forslagene virket! :(..