Avatar billede bodekaer Nybegynder
16. marts 2001 - 19:24 Der er 29 kommentarer og
4 løsninger

ÆØÅ i MS SQL

Hvordan sætter jeg en MS SQL database op så jeg også kan bruge ÆØÅ ?

På forhånd tak, Michael
Avatar billede repsac Nybegynder
16. marts 2001 - 20:04 #1
Hmm det tror jeg ikke man kan, men hvis det ka\' la\' sig gi\' sig står det garanteret på mysql.com ... (?)
Avatar billede bodekaer Nybegynder
16. marts 2001 - 20:40 #2
naaaa, det jo MS SQL ikke MySQL
Avatar billede yndlingsbabe Nybegynder
17. marts 2001 - 00:45 #3
Men kan bruge æåø uden problemer man skal bare huske, når man installerer SQL server at vælge den rigtige code page og sortering, her skal du nemlig vælge den norske/danske ellers kommer å til at stå øverst i en alfabetisk liste.

Sortering og codepage kan kun vælges når du vælger : custom installation.

Avatar billede bodekaer Nybegynder
17. marts 2001 - 10:37 #4
Tja, her bliver ÆØÅ bare til tegn som | á  [] og andre mærkelig ting.

Nogen forklaring på det? Sorteringen er sikkert ok.
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
17. marts 2001 - 12:19 #5
Lyder mere som et opsætningsproblem med NT?
Avatar billede bodekaer Nybegynder
17. marts 2001 - 12:21 #6
Ja ikke,
men hvori kan problemet lægge?

Jeg har MSQL Enterprise, men jeg har siddet og kigget det igennem, men der står ikke noget under design af tabeller, om ÆØÅ...
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
18. marts 2001 - 13:25 #7
Nej, det næppe ikke et MSSQL problem, og så alligevel - kan du bruge æøå andre steder på din NT maskine??
Avatar billede slash Nybegynder
19. marts 2001 - 09:33 #8
Et par ting som er værd at bide mærke i er oxo dine ODBC-drivere samt reginal settings i kontrolpanel på den maskine hvorpå sql serveren er installeret :)
Avatar billede bodekaer Nybegynder
19. marts 2001 - 16:06 #9
mine ODBC drivere siger du... kunne du uddybe lidt om hvordan jeg evt. ændrer disse?
Avatar billede wisen Nybegynder
19. marts 2001 - 16:13 #10
prøv med \"SET LANGUAGE danish\"
Avatar billede slash Nybegynder
19. marts 2001 - 16:23 #11
nu bruger jeg udelukkende min sql-server i forbindelse med inetudvikling.... og jeg connecter til sql-serveren via odbc - det gør man vel i så mange situationer - oxo du vel!

Men, normalt downloader jeg den seneste MDAC pakke --> Om du downloader UK/DK version må du prøve dig frem med!  Men dér hvor jeg har konstateret æåø bliver til volapyk er når jeg skifter reginal settings i kontrolpanel til det det ikke skal være - lidt vagt svaret, men min vpn til sql-serveren funger ikke pt., så jeg kan ikke fjernstyre den og se de aktulle indstillinger! En DK version af ODBC kan sandsynligvis oxo hjælpe på dit problem.... prøv at downloade den senste fra http://www.microsoft.com/odbc og indaller den :)
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 14:49 #12
Jeg tror jeg har fundet ud af hvad der er galt.

Jeg bruger et program kaldet ISQL til at sætte alle dataerne ind i databasen, det er der det går galt da programmet ikke forstår ÆØÅ.

Kan jeg ikke lave en SQL sætning der søger i databasen efter BL+ og erstatter det med BLÅ ???
Så hvis der i et felt stod \"PASTELBL+\" rettede den det til \"PASTELBLÅ\" ???

Håber på svar. Mvh Michael
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:21 #13
Come on, jeg ved at det er noget med nogle wildcards?

Eg.
UPDATE ANTIQUES SET TEST= \'*BL+\' WHERE TEST = \'*BLÅ\'
Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:23 #14
du kan ikke bruge * i sql-server, det kan du kun i spædbarnet access :-(=) ... vil du bruge wildcard så er det %, _ [] m.m. i sql-server
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:27 #15
der var fejlen, tak :)
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:28 #16
næ, det hjalp ikke... burde det ikke bare hedde:

UPDATE ANTIQUES SET TEST= \'%BL+\' WHERE TEST = \'%BLÅ\'

Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:31 #17
altså hvis du vil opdatere bl+ til blå så er det nok noget i retning af dette:

UPDATE ANTIQUES SET TEST= \'%BLÅ\' WHERE TEST = \'%BL+%\'

Men, det ved jeg sgu ikke om virker.... har ikke tid til at teste det!
Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:31 #18
Kunne du egentlig ikke oxo bruge den indbyggede funktion REPLACE ??
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:45 #19
Måske da? Hvordan? Det første virker ikke.

Om ikke andet så har jeg løst problemet nu. Jeg har bare tastet de forskellige produkter ind manuelt.

Vil i se resultatet af jeres hjælp? Det faktisk noget ret stort...
Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:46 #20
måske har du sat sql-serveren forkert op, med det forkerte karaktersæt....?
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:48 #21
Det går nok, jeg kommer tilbage når de kommer med en opdatering af siden.

Øverst til hjørne på www.citroen.dk \'s forside er der noget der hedder \"konfigurator\"

Det skam den der kører nu her.

Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:50 #22
men du har et problem med æ,ø,å på din konfigurator side !
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:50 #23
Hvor henne nu?
Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:51 #24
når man kan vælge extraudstyr.....
Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:52 #25
eks: --> 2 SKYDEDÏRE
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:52 #26
hvilken model og sådan?

Det kan være jeg har glemt nogle enkelte nemlig.
Hvad hedder extreudstyret?
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:53 #27
Orv. jeg har lige set nogle selv.

retter dem lige
Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:53 #28
men ellers en flot konfigurator side... overskuelig, godt favevalg....
Avatar billede slash Nybegynder
20. marts 2001 - 15:55 #29
forresten... der står ikke rigtigt noget konkret ang. prisen -- er den incl. moms eller excl. moms.... i og med berlingo typisk er en gulpladebil og købes af erhversdrivende er dette vel noget der bør stå?
Avatar billede bodekaer Nybegynder
20. marts 2001 - 15:58 #30
Det er derfor man kan bestille brochurer ol. for videre informationer.

Det er som beskrevet kun en grundpris/vedledende pris. At berlingo så typisk er gulpladebil kunne man måske have taget højde for... men det er der desværre ikke
Avatar billede frederick Nybegynder
20. marts 2001 - 22:18 #31
Du kan anvende danske tegn selvom databasen er konfigureret til fx engelsk.

Felterne i dine tabeller skal være UNICODE-format. Nu har du måske felter af typen VARCHAR. Disse skal du ændre til NVARCHAR. felter af typen TEXT ændres til NTEXT etc.

Avatar billede ams Nybegynder
23. marts 2001 - 12:37 #32
Kontrollerer din code page ID . \"sp_helpsort\". Hvis den er ikke en european code page, så har du problem. Du kan ikke bruge ÆÅØ. Du kan KUN skifte SQL server code page under installationen eller convertering til en anden code page convert commander \"Kig ind book online\".

\"\"MMEENN\"\" du IIKKKKEE kan bruge dine nuværende databaser igen. Fordi de er med en anden code page. !!!!!!

Avatar billede bodekaer Nybegynder
17. april 2001 - 15:48 #33
Svaret fik jeg faktisk i et andet spørgsmål, desværre....