Avatar billede dennism Nybegynder
17. december 2004 - 20:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Word: Speciele sider

Min kæreste er ved at skrive stor opgave. I hendes worddokument har hun et forside, indholdsfortegnelse og derefter kommer selve opgaven. Problemer er at forsiden og indholdsfortegnelsen ikke skal have noget sidehovede eller sidefod, og de skal heller ikke tælle med som antal sider. Dvs. at når hun er på side 3 i worddokumentet, skal der faktisk stå side 1 af x i hendes sidefod, da worddokumentets side 1 og 2 ikke tæller med.

Hvordan kan man klare dette?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 22:39 #1
Filer - sideopsætning - speciel første side. Så har du forsiden.
Indsæt - sektionsskift.
Indsæt - sidetal. Fx romertal på siderne med indholdsfortegnelse, hvis der er flere af dem.
Indsæt sektionsskift igen.
Indsæt - sidetal. Pas nu på: Du skal bruge knappen "forskellig fra forrige" ellers blir det samme format som i den forrige sektion.
Her kan du så bestemme, hvilken side du vil begynde med. Forøvrigt er hjælpefunktionen F1 vældig overskuelig til netop sidetal.
Avatar billede dennism Nybegynder
18. december 2004 - 11:14 #2
Jeg har forsøgt dette, men dog uden held.

Den med sektionsskift kan jeg kun finde inde under "indsæt => sideskift m.m", men der er fire slags sideskift: Næste side, forrige, lige side, ulige side.

Hvilken skal jeg bruge der?

Dernæst, så ved jeg ikke, hvornår du har tænkt dig at jeg skal skifte side? Jeg skal vel ikke indsætte sidetal på samme side flere gange? Skal jeg skifte til siden med indholdsfortegnelse, efter at jeg første gang har indsat sidetallet på forsiden?
Avatar billede dennism Nybegynder
18. december 2004 - 11:23 #3
Jeg har nu fået det med sektionerne til at virke. Men hvor finder jeg den der hedder "forskellig fra forrige", så jeg kan få den til at hedde side 1 istedet for 3?
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2004 - 12:48 #4
Ja, det var lige hvad jeg tænkte, at du ikke kunne finde, og jeg havde ikke tid til forklaringen, da jeg først læste dit spørgsmål.
Det foregår i sidehoved-sidefod, og det er jo der, sidetallene sættes ind.
Der er en række ikoner på sh/sf-værktøjslinien. De to til højre klikker frem og tilbage mellem forskellige sh/sf'er. Når du klikker på den ene eller den anden, vil ikon nr. 4. tv. komme frem. Den spør om den sh/sf, du står i skal være forskellig.
Prøv at eksperimentere lidt. Der kan ligge rigtig mange frustrationer her. Brug endelig vis/skjul, så du kan se, hvor dine sektionsskift og andre formateringer er.
Avatar billede dennism Nybegynder
18. december 2004 - 12:55 #5
Inde i sidetal => format har jeg fået lavet sådan at min sidetal starter fra 1, og ikke fra den forrige. Men nu er mit problem, at når jeg skriver "side x af y", så er det kun x som starter ved 1. y'er kører stadig som normalt! Hvordan kan jeg ændre format på y'et?
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2004 - 15:42 #6
Formelt skulle man kunne gøre det ved at opdatere felter (Funktioner-Indstillinger-fanebladet udskriv. Sæt flueben i "opdater felter"), Klik OK (ellers sker der ingenting, så har du været med på en kigger.) Men den procedure dur bare ikke altid.
Derfor gør jeg følgende på kontorets win98, mso2k:
Stå i sh/sf, hvor du vil have sidetallene.
1. Skriv "Side" uden anførselstegn
2. Klik på ikonet med en havelåge (sidetalsikon)
3. lav mellemrum, skriv "af", lav mellemrum
4. Skriv tallet på sidste side af hele herligheden.
Husk, at de sidetal, der står i bunden af word er HELE dokumentet, så hvis du har 1 forside 3 siders indholdsfortegnelse, og 10 síder tekst, så skal der IKKE stå "af 14", men "af 10".
Hvis der står "af 14" må du i gang med sektionsskiftene igen. Så skulle den være der.
Ellers kommer du igen. Jeg lærer lige så meget ved at assistere dig, som du forhåbentlig lærer af mig. Og du får ingen syrlige bemærkninger, hvis det går i fisk. Det er ikke Rasmus Klump det her; det er svært, til man har fattet fiduserne. Nogle har haft dyre kurser i lange baner, har hængt over F1 tasten til den klistrede (blev F1dtet), købt sig fattig i velmenende, men uforståelig litteratur, eller undervist i ÅREVIS - og støder stadig på problemer, så du taber ikke ansigt ved at spørge igen.
Avatar billede dennism Nybegynder
19. december 2004 - 15:27 #7
Det virker stadig ikke.
Jeg har en forside som er speciel. På den næste side (side 2) starter sektion 2, og hvis jeg kigger i sidefoden af side 2, står der:
Side fod - sektion 2.

I min sidefod har jeg skrevet side x af y, som du sagde. Min dokument er alt i alt 4 sider, men min sektion 2 er kun 3 sider. Alligevel står der 4 i sidefoden. Ved du hvorfor?
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 19:59 #8
Ja, det er fordi hele dit fysiske dok. er på fire sider. Derfor foreslog jeg at du skilte det ad, så forsiden kom for sig selv.
Jeg skrev også at du skulle SKRIVE tallet på sidste side, ikke klikke. så kommer nemlig det FAKTISKE antal sider, ikke det ønskede antal.
Jeg har lavet en hotmail, så du må gerne sende dokumentet som vedhæftet fil til HansJ_ekspert@hotmail.com, så kigger jeg på det. Husk stavefejl.
Avatar billede dennism Nybegynder
18. januar 2005 - 12:25 #9
Smider du lige et svar?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 12:45 #10
Ja gerne. Hvordan gik det, blev det fint?
Avatar billede dennism Nybegynder
18. januar 2005 - 12:46 #11
Det blev ikke helt som jeg ønskede - men det er ok. Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 12:52 #12
Hvad mangler du? spørg løs.