Avatar billede milou Nybegynder
14. december 2004 - 15:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ingen træk/slip copy/paste og defrag

Har stigende problemer med at udføre kopiering og flytning af filer mm. da  træk/slip copy/paste ikke virker i f.eks denne computer eller stifinder, men f.eks godt på formularen til dtte spm.  Hverken med mus eller genvejstaster.  Sæt ind/paste bliver godt nok markeret men der sker intet.

Kan heller ikke defragmentere, som ved ovenstående sker der intet.

Maskinen kører XP prof SP2 på et Asus K8N-E Deluxe Motherboard med
AMD Athlon 64, 1005 MHz (5 x 201) Alias    Newcastle S754

Håber nogen kan komme med gode ideer

milou
Avatar billede hcma Novice
14. december 2004 - 15:22 #1
har du prøvet at tømme dine temp-files ?
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 16:03 #2
Hej Milou

Umiddelbart kan jeg ikke lige sige hvad problemet er, men det kunne evt. være at du enten har fået Virus, Spyware, etc.

For at gennemsøge for dette så følg nedenstående
(Re-postet indlæg jeg tidligere har besvaret på: http://www.eksperten.dk/spm/386938):

1. Først vil jeg også bede dig om at slå "Systemgendannelse" fra i Windows.

2. Prøv først at se om der på systemet er en af de "meget alvorlige" virus
(som kan slå antivirusprogrammer, antispywareprogrammer og WindowsUpdate fra samt stoppe al adgang til bestemte hjemmesider og dermed stoppe adgangen til at opdatere).
Prøv derfor først at køre McAfee AVERT Stinger (http://www.mcafee.dk/stinger) og sætte den til at søge på alle diske.
NB!: Stinger retter eller sletter selv de Vira den finder.
NB!: McAfee AVERT Stinger er gratis at benytte.

3. Installér et Anti-Virus program og opdater det.
Jeg vil anbefale McAfee, da det er det program jeg selv har størst erfaring med.
Der findes på www.mcafee.dk en version af McAfee Antivirus i en evaluerings/trial version, derfor vil jeg anbefale at gå ind på http://www.mcafee.dk/evaluation og hente VirusScan version 4.5.1 SP1.
Når du har installeret McAfee så gå ind på www.mcafee.dk og hent seneste opdatering/ superdat (I skrivende stund sdat4411) og installér opdateringen.

4. Sæt McAfee til at gennemsøge hele computeren for virus ved at sætte kryds i "Scan memmery", "Scan Boot sectors", "Compressed files", "Start automatically".
Sæt prik i "All files".
Klik på "Advanced" og sæt kryds i ""Enable heuristics scanning" og vælg den sidste "Enable macro and programfile heuristics scanning".
Gennemsøg nu for virus og vælg clean/delete når den finder vira.

5. Hent Antispyware programmer
Her vil jeg anbefale både "Ad-Aware Personal" (Gratis) og "SpyBot Search & Destroy" (Gratis men der kan doneres til udvikleren) da de på hver deres måde er rigtige gode programmer og kan køre ankelt vis, men det er efter min erfaring bedst at køre begge.
Ad-Aware: http://www.lavasoft.de
SpyBot S & D: http://www.safer-networking.org

6. Opdatér begge programmer

7. Kør hvert af programmerne for sig, jeg selv plejer at starte med Ad-Aware.
NB!: Du kan opleve at SpyBot er nødsaget til at genstarte din computer for at fjerne det hele

8. Når alle programmer er færdige genstartes systemet.

9. Systemet skulle nu køre normalt.

10. Opdater Windows vha. WindowsUpdate, jeg vil klart anbefale at hente SP2 først, hvis den ikke allerede er installeret.

Til slut: Husk at afinstallere McAfee VirusScan inden udløbet af prøve-/evalueringsperioden.

Skulle der fortsat være problemer eller spørgsmål så skriv lige i tråden, da jeg nok skal holde øje med den og vende tilbage.

Jeg håber at det kunne være dig en hjælp.

Mvh. Claus
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 16:04 #3
Hej igen Milou

Det kan derudover også være at du er ved at løbe tom for systemressourcer, hvordan ser din jobliste ud, med hensyn til ledig RAM og CPU forbrug.

Skulle der fortsat være problemer eller spørgsmål så skriv lige i tråden, da jeg nok skal holde øje med den og vende tilbage.

Jeg håber at det kunne være dig en hjælp.

Mvh. Claus
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 17:32 #4
Hej Milou

Du må undskylde, men jeg kom til at skrive forkert, det er DAT version 4413, og version 4414 kommer i løbet af ganske få timer (Ifølge McAfee/Network Associates) grundet Zafi.d er stget til Medium Risk assessment

Mvh. Claus
Avatar billede milou Nybegynder
15. december 2004 - 11:00 #5
Har nu scannet med det hele, McAfee, Spybot, AdAware. HiJackThis, TrojanFinder etc, så den skulle være 100% ren og lige meget hjalp det.  Har tidligere brugt Spybot og AdAware jævnligt men efter jeg er gået over til Firefox er det ikke så nødvendigt

Jeg tror at problemet ligger i Windows, eller rettere i filsystemet.

Ved en kopiering kommer mappen ind i udklipsholderen så jeg kan godt sætte ind på et netværksdrev men ikke et lokalt drev.  Også den mgl defrag kunne tyde på et problem med adgang.

Jeg prøver nu at ghoste et tidligere image af C-drevet.
Avatar billede winchester Nybegynder
16. december 2004 - 17:28 #6
Hej milou

Det kunne godt lyde som en fejl i filsystemet. Prøv evt. følgende:

->Start->Kør, skriv: sfc /scannow
Du skal bruge din XP-cd rom.
Avatar billede winchester Nybegynder
16. december 2004 - 17:29 #7
Den overskriver dine systemfiler med de originale fra cd-rommen, og evt. fejl, hvis det er der fejlen ligger, vil højst sansynligt blive rettet.
Avatar billede winchester Nybegynder
16. december 2004 - 17:39 #8
Det vil muligvis ikke virke, da denne funktion ikke altid fungere optimalt når der er fejl i filsystemet.
Det der kan ske, er at den spørger efter din cd-rom selvom den sidder i drevet. Sker dette, skal du gøre følgende:

- Kopier fra din XP-cd mappen I386 til C:

->Start->Kør-> regedit og gå til: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\
CurrentVersion\Setup

I denne mappe ligger en nøgle ("fil") ved navn 'SourcePath. Dobbeltklik på denne.

I 'værdidata' står drevbogstavet for dit cd-rom drev, eller dvd-drev. Alt efter hvad du bruger.
Du sletter og skriver istedet C:\

Genstart og kør sfc /scannow igen. Nu virker det, da den ikke henter filerne fra cd-drevet, men fra harddisken.
Avatar billede milou Nybegynder
06. januar 2005 - 08:46 #9
Undskyld jeg ikke har lafet høre fra mig - jul mm.

jeg har nu det samme problem på en bærbar prøver winchesters løsning
Avatar billede milou Nybegynder
18. februar 2005 - 02:19 #10
intet virkede måtte ghoste tilbage