Avatar billede knutbl Nybegynder
13. december 2004 - 12:23 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hente årstall dynamisk

Dette er sikkert elementært...men...

Jeg har en konsertliste der jeg i dag lister opp alle konsertene etter hverandre (paget 25 av gangen) sortert på spilledato, - den nyeste først. Det har etterhvert blitt mange konserter i listen, og jeg kunne tenke meg å ha en annen type sortering.

Jeg ønsker en side, - la oss kalle den concertyear.asp. På denne siden skal det være linker med årstallene som finnes i databasens felt "year". Siden skal helt enkelt være slik:

choose the year of the concert:

Klikker man på 2001 kommer man til siden showyear.asp som viser alle konserter fra dette året. Når første konsert i 2005 spilles, vil det automatisk settes opp en ny kategori | 2005 | på concertyear.asp menyen.

Dette må da kunne gjøres enkelt i dreamweaver? Men, hvordan?

På forhånd takk!

Hilsen Knut B.
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
13. december 2004 - 17:21 #1
http://www.fridge.dk/tut/dw_categories.asp

Mit forslag går ud på at liste årene som kategorier (istedet for de viste eksempler), hvis du har lidt erfaring med access, formularer i dreamweaver burde det kunne lade sig gøre. Men helt enkelt er mit forslag ikke.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
14. december 2004 - 20:10 #2
Du skal da bare putte det ind i din sql sætning, længere er den ikke:

SELECT * FROM koncerter WHERE year=2004 ORDER BY month DESC, date DESC

Så får du alle koncerter hvor year er 2004 sorteret efter måned, og dato aftagende.
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
14. december 2004 - 20:14 #3
Men min er dynamisk :P
Avatar billede baitianlong Nybegynder
14. december 2004 - 20:19 #4
"Men min er dynamisk" ? Øhh, hvad mener du med det? Enhver webside, der anvender asp eller php (eller andre serversprog) er dynamisk, modsat en webside, udelukkende lavet i html er statisk (ændres ikke).
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
14. december 2004 - 20:22 #5
http://www.fridge.dk/tut/dw_categories.asp

Kedelig manual, men letter arbejdet uendeligt meget for dem som vil lave links ud af katagorier fra en tabel i en database.

Prøv den :)
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
14. december 2004 - 20:24 #6
Og så er din SQL sætning altså statisk :P
Avatar billede baitianlong Nybegynder
14. december 2004 - 20:37 #7
Det kan man da godt kalde den, og skrive små :P for at spille smart, fordi man synes det er fedt at bruge en WYSIWYG editor i stedet for at lære at kode, det man ønsker... Til ære for dig, vil jeg så ændre den til:

aarstal = request.querystring("aar")
...
set RS = conn.execute("SELECT * FROM koncerter WHERE year=" & aarstal & " ORDER BY month DESC, date DESC")
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
14. december 2004 - 20:59 #8
Så var der én der blev sur hva'?

Hør her fedtnakke - dette er et dreamweaver forum - altså WYSIGWYG editor, så er det vel ikke underligt at jeg osse prøver at strikke SQL sætningerne sammen via DW?????
Avatar billede baitianlong Nybegynder
14. december 2004 - 21:06 #9
Jeg tænkte bare det var nemmere for spørgeren at rette een linie i sin kode i stedet for at kæmpe sig gennem en lang brugervejledning, der, som jeg ser det, ikke er sønderlig nødvendig i hans problemstilling.. I øvrigt bør du bruge en mere sober tone her på eksperten end "fedtnakke" (og hvad er en WYSIGWYG editor). Over and out!
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
14. december 2004 - 21:15 #10
Mit første forslag holder, dem der gider at bruge en time på den kan lette deres web udvikling via DW enormt!

Synes din holdning til WYSIWYG editorer skinner igennem selvom du tilbyder at hjælpe herinde.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
14. december 2004 - 21:29 #11
Min holdning til noget som helst er totalt underordnet her, og jeg har ikke givet udtryk for min holdning til andet end dine karl-smart kommentarer, der formodentlig ikke hjælper spørgeren ret meget, men nærmere kan give folk et negativt syn på dette forum.

Men jeg vil da gerne indrømme at jeg til tider prøver at inspirere folk til at se hvad der ligger bag. Når folk, der gerne vil lave en website af den ene eller anden art prøver at skrive/ændre lidt kode, og det så virker, opnår de som regel en enorm selv-respekt, og føler sig pludselig som super-kodere... Samtidig bliver koden mere optimal, kompakt og cross-browser kompatibel.

I dette tilfælde var der dog kun tale om en linie, og mit foreslag kan spørgeren jo så synes om, eller ej. Det er ikke dit job at vurdere det, eller lægge op til barnlige diskussioner.
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
14. december 2004 - 21:35 #12
Skal vi liiiige tage overskriften af denne tråd... Og jeg citerer: "Hente årstall dynamisk."

Var dit første forslag "dynamisk"? Nej vel? Det var nemlig statisk - og jeg citerer: "SELECT * FROM koncerter WHERE year=2004 ORDER BY month DESC, date DESC"

Kan du - ved at gennemgå min manual så bestemme om mit forslag var dynamisk eller statisk?

Husk at tage grundigt udgangspunkt i brugerens BEHOV før du føler trang til at vise dig frem med en statisk SQL sætning.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
14. december 2004 - 21:44 #13
Hvis brugerens behov var det link, har du jo allerede dækket det her: http://www.eksperten.dk/spm/558491
Hvor mange gange skal han glo på det samme? Under alle omstændigheder er denne "diskussion" slut og totalt upassende!
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
15. december 2004 - 07:06 #14
Tja, det ændrer jo ikke noget ved at brugere opretter spørgsmål der minder om hinanden, og mon ikke vore svar mindre om hinanden osse?

Hvis diskussionen er upassende for dig synes jeg at du skal holde fast i dit oprindelige "over and out" - det er det eneste fornuftige du har sagt...
Avatar billede exp Juniormester
15. december 2004 - 10:02 #15
jensjakobsen >>
Du bedes skrue ned for din aggressive tone i denne tråd.

Eksperten er et seriøst forum, ikke en børnehave, og hvis du ikke har noget positivt at tilføje til dette, bedes du vente med at kommentere til du har.

Mvh
exp/coadmin
Avatar billede knutbl Nybegynder
15. december 2004 - 10:16 #16
Utviklingen av denne tråden var ikke slik jeg ønsket det. Jeg vil gjerne dele pointsene mellom dere. Jeg ønsker et svar fra legende.dk, slik at jeg kan gi point.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
15. december 2004 - 14:30 #17
knutbl -> Det er ikke nødvendigt, med mindre du har brugt mit forslag, og jeg er ked af at dit spørgsmål blev svinet sådan til. Håber ikke det har skræmt dig væk fra eksperten. Der er mange seriøse brugere og god hjælp at hente her. Desværre er der også konfliktsøgende elementer... -men sådan er det jo overalt :)
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
16. december 2004 - 05:35 #18
*skruer ned for aggressiv tone*

Holder fast i at mit råd var fyldestgørende, endda med en manual.

Det er vist osse klart at jeg ikke skriver frem og tilbage for at opnå 30 points, mere for at holde fast i at jeg rent faktisk HAR ret. Hvis legende.dk fornærmes over ":P" og en smule rå tone så må han da i det mindste rådgive ordentligt?

Læs dog manualen - den holder! Og så kan man endda forblive i en WYSIGWIG editor og samtidigt lave en smule kreative SQL-sætninger, det er der vel heller ikke noget galt i?