Avatar billede martin1000ben Nybegynder
05. december 2004 - 22:31 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Mozilla vs IE med XHTML

Hejsa...

Jeg har lavet en hjemmeside hehe... sjovt nok :-)
Anyway - den ser helt fint ud i IE6 og den har fået både XHTML validation og CSS val. og de er begge helt perfekte.

Men når jeg så åbner siden i Mozilla så går det helt galt!

Hvem er så mest up-to-date med CSS og XHTML hmm...

Kig på siden her http://80.62.79.221/
PS Siden er kun oppe til kl ca 02:00 og oppe igen imorgen fra kl 18:00 til kl 02:00 ca.
Avatar billede keysersoze Guru
05. december 2004 - 23:44 #1
selvom en side overholder alle standarder kan du ikke være sikker på at den vises som du gerne vil i alle browsere. Tager du fat i firebird, netscape eller en helt tredie eller fjerde kan du opleve helt andre resultater.

laaangt størstedelen benytter IE 5+6 så hvis de kan leve med at måske 2% (maks) ikke kan se din side helt som du ønsker så lad være med at gøre noget - ellers må du i gang med at teste og prøve dig frem med alle browsere :)
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
06. december 2004 - 03:11 #2
jeg syns bare det er mærkeligt når man overholder standarden så burde det ihvertfald være IE der har "problemer" og ikke mozilla firefox... (man siger jo ihh og åhh mozilla overholder standarden og det gør IE ikke.. hmmm)
Avatar billede triple-x Nybegynder
06. december 2004 - 07:18 #3
Keysersoze - synes lidt det er en sjov holdning at have, så længe folk stadig tænker på den måde har andre browsere jo ingen chance på marked. Og så længe der ikke er alternativer går det langsom og lidt sjusket fra for IE.

Nu kan jeg ikke se din side pt da den ikke er oppe men kigger forbi igen i aften.
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2004 - 09:24 #4
jeg sagde ikke at jeg havde den holdning - kun at man skulle overveje det. "Engang" var regnestykket, at man skulle bruge mindst 50% ekstra tid (i nogle tilfælde +100%) for at få de sidste 2% brugere med og det er ikke i alle tilfælde det kan betale sig... om regnestykket stadig hedder sådan ved jeg ikke både da browserne ændrer sig og de fleste kodere (forhåbentlig) bliver bedre til at vide hvad der skal gøres - men faktum er stadig at der alt andet lige skal bruges ekstra tid for at få alle browsere med.

Jeg indrømmer så at mit indlæg er lidt mangelfuldt - for nej, det _er_ ikke min holdning... i hvert fald ikke i alle tilfælde. Det er helt og holdent et "problem" jeg mener man skal vurdere fra gang til gang - er målgruppen fx unix-brugere holder det selvfølgelig ikke at lave en side der kun virker i IE.

Omvendt mener jeg heller ikke det er min opgave at give nye browsere en chance på markedet - det er dem selv. Selvfølgelig er det en kompleks ting at lave en browser, men har man som martin lavet en side der formentlig overholdet standarderne _burde_ den også efter min mening se ens ud i alle seriøse browsere uanset om den hedder IE, firefox eller noget helt tredie.
Avatar billede triple-x Nybegynder
06. december 2004 - 13:29 #5
Jeg er enig med dig i at det kan kræve lidt ekstra tid. Dog vil jeg også lige huske at nævne at hvis man koder efter de såkaldte standarder er det som regel IE man skal bruge ekstra tid på at tilpasse sig til. Men her finde de fleste det nødvendigt fordi de mener at IE er det rigtige valg.

Selvfølgelig skal man gøre op med sig selv op man vil optimere til alle browsere hvis det kun er en personlig side, Men hvis det er et større projekt synes jeg bestemt den burde være optimeret til de mest brugte browsere på marked.

Hvis man kigger forbi www.spreadfirefox.com kan man se at firefox bliver downloadet mange gange og det går hurtigt. på en måned siden 1.0 udkom er der blevet hentet over 8 millioner. Og hvis man vælger at kigge på antalet af brugere istedet for % af marked. synes jeg det giver et bedre overblik over at man egentlig udelukker mange mennesker. ( igen hvis det er et større site og ikke en personlig side for sin hund eller lign. )
og for en god ordenskyld var det ikke nogen negativ kommentar mod dig Keysersoze :)
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2004 - 13:36 #6
sådan opfattede det jeg nu heller ikke ;)

Jeg mener nu ikke at man skal bruge ekstra tid for at tilpasse siden til IE - overholdes standarderne syntes jeg at den gør det jeg vil have den til i 99% af tilfældende... men det kan selvfølgelig være en "arbejdsskade" i og med at jeg bruger IE selv :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
06. december 2004 - 13:47 #7
det kan det sagtens :) Jeg bruger næsten kun FF.
Og lige en ting til det med at tjekke sin kode hos W3 med en validator, selvom den bliver godkendt er der jo ingen garanti for alt er rigtigt.
Nu har jeg ikke set Martin's kode så jeg udtaler mig sådan gennerelt.
Men nok spam fra min side.
Avatar billede theprofessor Nybegynder
06. december 2004 - 13:57 #8
prøv den ny firefox og opera browser, som supportere java og dxhtml

prøv evtl. IE 5.0, der stadig har java plugin, men java support er pillet ude af IE 6 p.g.a. af retssag med SUN is USA.

Og så køre du også HTML W3 validering?
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
06. december 2004 - 16:58 #9
Hejsa...

Ja i har nogen gode debatter :-) - Til min side (som er oppe hele aftenen fra nu af http://80.62.79.221 ) vil jeg sige det er "tæt" på at være min familie side. Da jeg lavede siden der havde jeg kun IE6 at se udfra, og nu er jeg skiftet over til Firefox og  jeg vidste på forhånd at min side den validere hos w3.org både css og html, så jeg syntes at det var mærkeligt at den ikk så ordentlig ud i firefox. Jeg vil dog lige sige jeg har PT ikke gjort noget ud af at få den til at passe i firefox overhovedet.

Det er mit første projekt hvor jeg ikke ville bruge <table> til at lave rammer og sådan men udelukkende CSS (dog er det blevet blandet lidt med tables alligevel)

Måske har jeg lavet en stor bommert i min kode, men så burde den jo ikk validere :-)

Men tag lige et kig på både kode og udseende :-) og kom med lidt flere kommentar eller svar hehe