Avatar billede stylus Nybegynder
28. november 2004 - 19:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Køb af harddisk

Hey!
hvem kan hjælpe??
jeg har en western digital harddisk WD1200JB-75CRAO og ønsker en harddisk mere i min maskine..
Så udfra ovenstående hdd burde det være muligt at fortælle hvilket interface den nye harddisk skal være, har nemlig kig på denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18950
Kan jeg bare smide denne i uden problemer??

Derudover kan en af jer kloge hoveder ikke fortælle mig forskellen på nogle af disse HDD betegnelser:
S-ATA, ATA 100 og 133...... på forhånd tak!
Avatar billede stylus Nybegynder
28. november 2004 - 19:42 #1
eller skal jeg holde mig til en ata 100
f.eks denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24663
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. november 2004 - 19:46 #2
ata 100 og ata 133 er det traditionelle interface, taller angiver den ideelle overførselshastighed
sata er et serialt interface, som er hurtigere endnu
der er vist en artikel om det, tjekker lige
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. november 2004 - 19:47 #3
om du kan bruge ata 100 eller 133 er vist ligegyldigt, i praksis vil der ikke være den store forskel.
om du bare kan smide den i? hvilket mobo har du?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. november 2004 - 19:48 #4
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. november 2004 - 19:54 #5
din western digital ser ud til at være en ide ata 100 harddisk,
det er så meget standard som det næsten kan være, og du burde kunne smide den nye du nævner i, bare husk at stille jumperne rigtigt
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. november 2004 - 19:55 #6
personligt ville jeg bare købe en western digital til hvis du er glad for den
Avatar billede the_stoner_forever Nybegynder
28. november 2004 - 20:41 #7
du kan prøve at kigge på www.bjtrading.dk
Avatar billede stylus Nybegynder
28. november 2004 - 21:28 #8
ok tak mrmox2 .. points comming your way
Avatar billede stylus Nybegynder
28. november 2004 - 21:29 #9
hvordan giver jeg dig pointene?? bruger aldrig denne side normalt
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. november 2004 - 21:31 #10
accepterer mit svar :-)
men det er mange pts. læg et svar sæl også, så kan vi dele
Avatar billede tubber Juniormester
28. november 2004 - 23:15 #11
Du kan sagtens smide den i, også selv om den du har kører SATA eller IDE66 eller what ever.....

Er det en IDE disk du har i forvejen er det bare den der sætter hastighed.
har du f.eks. følgende WD IDE 100 disk, IDE66 CD drev og køber en IDE133 disk så kan du gøre som følger:

Eksempel1: IDE1 : WD (kører IDE100) IDE2: CD og Ny disk (kører IDE66 på begge enheder).

Eksempel2: IDE1 : WD og Ny disk (kører IDE100 på begge enheder) IDE2: CD (kører IDE66).

Eksempel3: IDE1 : Ny disk (kører IDE133) IDE2: CD og WD (kører IDE66 på begge enheder).

Så alt efter hvad du har brug for bestemmer hvordan du sætter enhederne sammen.....
dog vil jeg sige at bedste Setup vil være IDE133 på IDE1 og WD og CD på IDE2 (det er ud fra eksemplet kender ikke dine enheder)....

Og tilbage til dit disk køb, så vil jeg mene du er bedre tjent med at købe en diamond max10.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101494
og igen hvad skal du bruge disken til ? for det kan evt bedre betale sig at få en med 16mb buffer i stedet for 8, men det afhænger fuldt ud af hvad du skal bruge maskinen til......

Så lidt info vil måske hjælpe yderligere :)

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
28. november 2004 - 23:16 #12
Skal dog lige tilføje at nyere bundkort kan kører med asyncron hastighed på IDE kanalen så er det et helt nyt mobo du har så kan du sansynligvis se bort fra mit eksempel :)

/Tubber
Avatar billede stylus Nybegynder
28. november 2004 - 23:44 #13
takkker alle for svarene.. mrmox2 du får alle pointene!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
29. november 2004 - 00:07 #14
hvis du vil give mig pts skal du bare markere mit navn og trykke accepter svar
takker