Avatar billede gunness Nybegynder
25. november 2004 - 14:20 Der er 16 kommentarer

XP hænger ved opstart efter udskifting af grafikkort

Hej!
Min XP Pro (fuldt opdateret) hænger ved opstart, efter at jeg har udskiftet grafikkortet. Der går ca. 2 minutter ved Windows-skærmen med den rullende blå barre forneden. Jeg tror min fejl er, at jeg glemte at afinstallere de gamle drivere inden jeg kom det nye kort i. Jeg har efterfølgende ledt registreringsdatabase og Windows' ini-filer igennem for referencer til det gamle kort, men kan ikke finde nogen. Jeg har prøvet at køre MS Bootvis, der viser, at maskinen bruger 114 sekunder under boot på "drivers", hvilket lyder af ret meget.
Hvor kan jeg finde ud af, om det virkelig er mine gamle drivere, der giver problemer, og hvor kan jeg evt. fjerne dem?

Takker for hjælpen!
Avatar billede allanfo Praktikant
25. november 2004 - 14:23 #1
Har du kigget i kontrolpanel, tilføj/fjern programmer?
Avatar billede gunness Nybegynder
25. november 2004 - 14:40 #2
Ja, det var det første jeg gjorde. Der er ikke noget at fjerne der.
Avatar billede nva Praktikant
25. november 2004 - 14:51 #3
Kan du ikke geninstallere det gamle kort og så fjerne det igen på en 'pænere' måde ?
Avatar billede allanfo Praktikant
25. november 2004 - 14:51 #4
Prøv at højreklikke på "Denne Computer", vælg egenskaber, Enhedshåndtering, dobbeltklik på dit skærmkort, vælg "Driver" og "Fjern". Luk derefter computeren, tag kortet ud og sæt det nye i.
Avatar billede gunness Nybegynder
25. november 2004 - 15:01 #5
Der er desværre problemer med det gamle kort, så geninstallation af det er ikke en mulighed.
Avatar billede nva Praktikant
25. november 2004 - 15:10 #6
Har du de sidste nye drivere til dit nye kort ?
Avatar billede gunness Nybegynder
25. november 2004 - 15:18 #7
Ja, og maskinen er også virus- og spyware-fri.
Avatar billede nva Praktikant
25. november 2004 - 15:40 #8
Har du prøvet Bootvis, hvor du har markeret at du vil se 'Driver delays' - jeg siger med det samme at jeg ikke kender Bootvis, men har lige læst lidt omdet. Så kan du måske se om det skyldes din gamle driver.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2004 - 15:45 #9
skriv i kør
msconfig
ind under fanen boot.ini vælg xp pro linien og sæt hæk ved sos
genstart,for så kan du måske se hvad der loades under det blå skræm billedet.
ellers i enehåndtering kan du ved at klikke på skærmkort vælge - annuller opdatering,der få den til at vende tilbage til forrige driver,muligvis microsoft,se om den er ok(ved genstart)find en anden driver evt en nyere eller ældre..bare en anden....
Avatar billede gunness Nybegynder
25. november 2004 - 20:15 #10
NVA: tak for tippet, men det giver ikke noget, desværre
XOU: tak for svaret. Det er ikke den nye driver, der er problemet, men den gamle (til det gamle grafikkort), der stadig spøger. Jeg har prøvet forskellige drivere til mit nye kort.

Oh well, den står vist på XP-geninstallation :(
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2004 - 20:25 #11
prøv en regcleaner.
http://www.macecraft.com/downloads/jv16pt_setup.exe
fri i 30 dage ?
Avatar billede milter Ekspert
25. november 2004 - 21:30 #12
Har du checket, at der ikke er blevet ændret i dine BIOS-indstillinger?

Søg efter alt med AGP-indstillinger og sæt dem til "Auto detect" eller noget lignende.

Er du sikker på, at dit bundkort kan køre med det grafikkort, du har købt?
Avatar billede zyklone Nybegynder
26. november 2004 - 13:14 #13
Da ingen har spurgt dig om hvilke mærke dit kort er, gør jeg
Hvis du har et Nvidia kort kan du med fordel fjerne gamle detonator drivere her:
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=167

Du kan på samme site hent nyeste originale og andre beta drivere. Dette gælder naturligvis også for ATI kort.
Da du kører Win XP ville jeg nok hente en blandet stak drivere og inden installationen lave et Restore point.
Henter du en Beta driver kan det være at den opfører sig pænt det kan vise sig at du måske har problemer med et helt tilfældigt spil.
Så er det bare om igen.
Avatar billede gunness Nybegynder
26. november 2004 - 13:52 #14
Tak for de mange gode forslag. Regcleaner er afprøvet, no go. Har ikke prøvet at pille ved AGP-indstillingerne, vil prøve det senere i dag. Og mit bundkort skulle meget gerne kunne køre med grafikkortet. Når XP er startet op, virker maskinen også fint. Jeg prøver Nvidia-programmet senere i dag.

Men hvor kan man fjerne referencer til drivere? Et er at fjerne selve filerne, men hvis maskinen under opstart står og leder efter nogle filer, der ikke eksisterer, tager det vel stadig tid?
Avatar billede gunness Nybegynder
28. november 2004 - 16:16 #15
Hej, efter at have rodet med 117 indstillinger, afinstallation, registreringsdatabase og ini-filer, lader det til at have løst problemet. Stor tak til alle!!
Avatar billede allanfo Praktikant
08. marts 2006 - 19:24 #16
På tide at lukke. Læg selv et svar og accepter det.