Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 15:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Compiler og kørsel af javaprogram

Hej. jeg er lige begyndt at programmere i java. Jeg har læst at alle computere kan kører java programmer(hvis de altså har installeret java på computeren). Men når jeg laver en javafil kan jeg ikke bare dobbeltklikke på den, ligesom man kan med f.eks. html filer. Jeg kan sagtens få det til at virke hvis jeg går ind i en javaeditor eller et program som er beregnet til at kører java, men det var ikke min ide.

Hvad gør jeg ?
hvordan skal jeg gemme min java fil?
har det noget at gøre med at jeg skal compile den ?

Giv mig bare en helt simpel noob guide for det skal virke!
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2004 - 15:31 #1
Det er faktisk lidt sværere end som så.

Du skal compile din .java fil til en .class fil.

Du skal pakke din .class fil ind i en .jar fil.

Din .jar fil skal have et manifest med et Main-Class direkti´v.

Så kan du dobbeltklikke på din .jar fil og den kører.

Jeg vil anbefale at du øver dig lidt med Java først inden du går igang med
jar filer og manifest.
Avatar billede duckman Nybegynder
24. november 2004 - 15:32 #2
Filer der ender på .java, er indeholder kildekoden, og skal compiles før de kan køres.
det gør du ved at skrive:
javac minKlasse.java
Herefter bliver der genereret en minKlasse.class fil.
.class filer indeholder JAva Byte Code, og kan derfor køres, det gøres med kommandoen
java minKlasse
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 17:11 #3
okay, tak for svarene.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2004 - 20:03 #4
og et rigtigt svar fra mig
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2004 - 19:47 #5
skal du have mere hjælp inden du kan lukke spørgsmålet ?