Avatar billede fralle Nybegynder
22. november 2004 - 17:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ny gaming pc

Hej!
Jeg er igang med at købe ind til en ny gaming pc, og har brug for lidt hjælp nu :)

Jeg har allerede købt et ATI X800 PE AGP8x 256mb kort...
Fra den gamle pc tar jeg mit Audigy2 Platinum lydkort, mine harddiske, samt min Intel Northwood 3.0 ghz cpu. Kabinet og PSU beholder jeg ligeledes.

Nu mangler jeg altså derfor RAM + Bundkort...
Af ram har jeg tænkt mig at købe "Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin"

Men nu står jeg lidt fast ved valg af bundkort... Har set på dette "Asus P5AD2 Premium Hovedkort S775 I925X,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16"... er det mig der har misforstået noget essentielt eller er der ikke AGP8x på det? endvidere syntes jeg ikke jeg kan finde nogen kort med DDR2 understøttelse på som har listet et AGP slot?
Avatar billede freehelp Praktikant
22. november 2004 - 18:27 #1
CITAT fra min artikel om RAM:

DDR2

Hastigheden indenfor DDR1 er efterhånden nået, og nye RAM typer er kommet på gaden i form af DDR2.
Måden dataen overføres er ikke ændret, derimod er hastigheden for alvor blevet peppet op
DDR1 på 200 MHz skal ofte have en eller anden form for køling hvorimod DDR2 ved 266 MHz er i stand til at fungere ganske godt uden køling. Dog er det ikke lutter guf det hele ved DDR2.

Personligt er jeg sikker på de er kommet for at blive iforhold til mange andre typer Mange test viser at DDR på 200 MHz godt kan følge med DDR2 der kører ved 266 MHz.
DDR2 ligeledes som DDR dog bliver der indsat et 2 efter PC, men formlen er den samme som tidligere.
Lige pt. Er der ikke mange bundkort som understøtter bruges af DDR2. Indtil videre er det ikke mange bundkort, der understøtter DDR2, det er bundkort med chipset 915 og 925 som kan understøtte det. chipset 915 har dog understøttelse for både DDR1 og DDR2. Visse bundkort (915) tilbyder endda mulighed for at bruge begge moduler, men ALDRIG samtidigt.
Valg af bundkort med 915 chipsettet kan derfor for mange være en god investering, hvis man ikke gider skifte sine gamle RAM, men gerne vil være klar til at bruge det. Derimod er man tvunget til DDR2 med 925 chipset.

Efter min mening er det totalt spild p.t. at tage DDR2. De koster en bondegård og yder på nuværende tidspunkt ikke mere end DDR.

Du vil have PC4200, men dit kommende bundkort vil kun understøtte PC3200. Altså vil de kræve overclocking for at få de sidste ting udaf dem. Og det vil være så minimalt lidt at det ikke kan betale sig.
Avatar billede freehelp Praktikant
22. november 2004 - 18:30 #2
Det samme gælder PCI express.

Som udgangspunkt er der dog ikke meget anvendelse i PCI Express set ud fra et brugersynspunkt. PCI Express er i høj grad "morgendagens" teknologi, der skal sørge for, at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.

Blandt fordelene ved PCI Express er, at hastigheden er fordoblet i forhold til AGP 8x. Desuden kan man sende og modtage data samtidig via PCI Express-bussen, og det betyder generelt et hurtigere system.

Som udgangspunkt er der dog ikke meget anvendelse i PCI Express set ud fra et brugersynspunkt. PCI Express er i høj grad "morgendagens" teknologi, der skal sørge for, at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.

Man skal således ikke regne med, at spil bliver hurtigere, blot fordi man skifter AGP-modellen ud med en PCI Express-version.

Blandt fordelene ved PCI Express er, at hastigheden er fordoblet i forhold til AGP 8x. Desuden kan man sende og modtage data samtidig via PCI Express-bussen, og det betyder generelt et hurtigere system.

For det første er det vigtigt at bemærke at hverken Intel eller Nvidia har en Native PCI-Express løsning klar, dvs. der bruges stadig en AGP->PCIe bridge, hvilket betyder at der endnu ingen fordele er ved PCI Express hvad angår teoretisk tilgængelig båndbredde. nVIDIA bruger som nævnt en ekstern bridge, mens ATI der jo ellers hævdede at have Native PCI Express har en intern bridge - det gør dog ingen praktisk forskel om man skjuler denne bridge eller ej

PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet.

Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden.
Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde.

Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.

For det første er det vigtigt at bemærke at hverken Intel eller Nvidia har en Native PCI-Express løsning klar, dvs. der bruges stadig en AGP->PCIe bridge, hvilket betyder at der endnu ingen fordele er ved PCI Express hvad angår teoretisk tilgængelig båndbredde. nVIDIA bruger som nævnt en ekstern bridge, mens ATI der jo ellers hævdede at have Native PCI Express har en intern bridge - det gør dog ingen praktisk forskel om man skjuler denne bridge eller ej

Jeg ville helt vente med PCI - express da det endnu er alt for nyt på markedet og der ikke rigtigt er kommet noget der kan udnytte muligheden i det

Men igen, det er dine penge :D
Avatar billede freehelp Praktikant
23. november 2004 - 09:59 #3
skræmte jeg dig væk
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. november 2004 - 10:34 #4
Det skal lige nævnes, at 6600 GT HAR en native PCI-X chip, og anvender derfor ikke en bridge I PCI-X versionen, hvorimod den vil anvende en bridge til AGP versionen. Den omvendte verden.

En ting du glemmer fralle, er at jeg tror din CPU er beregnet til sokkel 478, og det bundkort du nævner anvender sokkel 775, og derfor vil din CPU ikke passe i bundkortet. Hvis det, som jeg tror, er en sokkel 478 CPU du har. Desuden anvender P5AD2 PCI-X16 grafik, hvor dit kort er et AGP.

Dit valg af bundkort er derfor ikke godt, hvis du fastholder, at du vil anvende din CPU og grafikkort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. november 2004 - 11:14 #5
P5AD2 understøtter PC4200 DDR2, og memory bussen kan snildt øges fra 533MHz til 600 MHz.

P5AD2 Premium er faktisk et fremragende bundkort, som er utrolig overclocking venlig. ICH6R disk controlleren er på dette kort forbundet direkte til South Bridge, og kører ikke over PCI bussen. Derfor vil diske koblet til den overføre data hurtigere, end ved det konventionelle setup over PCI bussen, hvor alle devices skal dele de 133 MB/s der er til rådighed. Det har også FireWire B, som øger båndbredden fra 400 MB/s til 800 MB/s. Det har endda også stik til at tilkoble SATA diske , som fysisk er uden for kabinettet.
Dasker man en 3,6GHz Prescot i den, så¨kører den ultra stabil selv om man skruer den op til 4,0 GHz.

Det eneste jeg savner, er et high-end grafikkort der kører på native PCI-X, som f.eks. 6800GT, men så er der jo ikke andet for end at vælge det næst bedste, 6600GT.
Avatar billede .jonez Nybegynder
23. november 2004 - 14:09 #6
Jeg ville blive skræmt væk :P
Avatar billede freehelp Praktikant
23. november 2004 - 14:13 #7
.jonez??
Avatar billede fralle Nybegynder
23. november 2004 - 19:35 #8
freehelp, tak for dit beskrivende svar, tror bare jeg køber nyt bundkort som understøtter agp8x og alm ddr ram... smid et svar hvis du vil :)
Avatar billede freehelp Praktikant
23. november 2004 - 19:37 #9
Giv min andel til de andre deltagere - nok lige pånær .jonez :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. november 2004 - 17:58 #10
God ide, så kan du også bruge dit nye grafikkort !
Avatar billede freehelp Praktikant
01. december 2004 - 18:57 #11
Spændende med feedback her!?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 10:58 #12
Mon ikke det snart blev tid til at få kastet lidt feedback eller en afslutning herinde!??
Avatar billede freehelp Praktikant
24. december 2004 - 12:47 #13
Kunnne du evt bruge samme tid her nu på feedback, som du brugte da du oprettede spørgsmålet!?