Avatar billede madsjuhler Nybegynder
21. november 2004 - 21:48 Der er 5 kommentarer

Service control i php

Jeg har ledt efter et php script som kan starte og slukke en service på min server. Brugeren skal ikke kunne skrive en kommando men trykke på "start" og "stop" php siden kører fra samme server. Er det muligt at nogen kan lave et sådan script?? jeg ved de kan laves da jeg har set det før.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. november 2004 - 00:28 #1
Vet helt sikkert at det går ann å få til men ikke helt hvordan. Mon dette kan være et sted å begynne å lete ? http://no2.php.net/manual/en/function.system.php
Avatar billede langbein Nybegynder
22. november 2004 - 00:30 #2
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 08:59 #3
Hvilken service?
Hvordan startes den, og med hvilke rettigheder skal den køre?

Det kunne nok være en god ide at se på sudo, så du kan køre specifikke kommandoer med andre rettigheder end dem, som et PHP-script normalt har.
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
22. november 2004 - 12:06 #4
det skal starte en "ventrilo" server  "/mappe/program" + "./ventrilo_srv"
Det skal den starte og kunne slukke igen. Dog skal det være i php og ik noget "program"
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 18:24 #5
Du kan prøve med dette:

<html>
<head>
<title>Ventrilo kontrol</title>
</head>
<body>
<?php

if(isset($_GET['kommando'])){

  switch($_GET['kommando']){
    case 'start':
      system('/mappe/program/ventrilo.srv -d');
      echo '<p>Server startet</p>';
      break;
    case 'stop':
      system('killall ventrilo.srv');
      echo '<p>Server stoppet</p>';
      break;
  }
?>
<a href='?kommando=start'>Start server</a><br>
<a href='?kommando=stop'>Stop server</a>
</body>
</html>