Avatar billede kongejens Nybegynder
21. november 2004 - 16:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

i_frame, frames eller tables?

Hej alle

jeg er ved at lave en hjemmeside og jeg vil gerne have at skal fungere på samme måde som www.nystrom.dk, altså med en lille vindue i et større. hvor det kun er det lille vindue der loades...
men hvad er smartest og how?
Avatar billede nic_the_best Nybegynder
21. november 2004 - 16:11 #1
i tilfældet med nystrom.dk er i-frames den bedste løsning.
Det er dog væsenligt at nævne at mange hævder at frames er som gift for f.eks Google.
med andre ord bliver det svært at opnå en god placering på google.
Avatar billede nic_the_best Nybegynder
21. november 2004 - 16:17 #2
Det er der selvfølgelig andre løsninger på. Inde under Artikler her på Eksperten er der nogle artikler om indexering på Google...

Et alternativ er at lave det i tables. Så får du ikke scrollbaren men en side som udvider sig i længden alt efter hvor meget text du fylder på.
Personligt synes jeg det er flot grafik, som nystrom ser ud, men det er ikke vidre praktisk. Nu har jeg ikke tjekket siden i forskellige skærmstørrelser, men man ricikerer flere scrollmuligheder (hvilket kan forvirre når man bruger scrollhjulet på sin mus)
Spørgsmålet er også hvordan siden reagerer på at blive printet... Det kan nogle gange se hæsligt ud når der er flere frames der skal tages højde for.
Avatar billede kongejens Nybegynder
21. november 2004 - 16:27 #3
altså tables er bedst - fint nok! :-) men hvordan får jeg det så lavet i DW, så det kun den ene tabel der skifter ,hvis(når) jeg har min menu i en anden??!!
Avatar billede nic_the_best Nybegynder
21. november 2004 - 16:35 #4
Det kan du ikke hvis du vælger tables. Så skal hele siden loades hver gang.
(der er måske noget javassript som kan, men det vil jeg ikke rode mig ud i)

Jeg vil dog hævde at det ikke er så væsenligt som hele siden, eller kun en del af siden loades. Udviklingen har efterladt os med ufattelig mange ADSL-forbindelser rundt om i det ganske land...
Avatar billede nic_the_best Nybegynder
21. november 2004 - 16:38 #5
Menuen, som sikkert altid skal være ens på alle sider, laver du med SSI eller du finder en javafunktion hvor menuen deffineres i en JS fil
Så har du altid den samme menu på alle sider

Lær om SSI her:
http://html.dk/tutorials/ssi/

og om hvorfor frames ikke er fremtiden:
http://vertikal.dk/artikler/show.htm?id=13
Avatar billede nic_the_best Nybegynder
21. november 2004 - 16:50 #6
iframes kan til tider godt være løsningen, men kun når det grafiske output er vigtigere end sidens funktionalitet og det kræver nogle seriøse overvejelser og ordenlig test af siden i forskellige miljøer.

www.gardenliving.dk har jeg lavet siden i tables og menuerne i en ekstern fil som hentes ind på de enkelte sider. Således skal jeg kun opdaterer menuen et sted og ikke på alle siderne
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2004 - 18:00 #7
<ole>

Grafiske overvejelser er sjældent det, der kan afgøre, om man skal bruge frames eller ej. I grafiske løsninger er ikke yderst sjældent, der ikke kan findes en løsning uden frames - og som grafisk kan det samme som en frames-løsning.
Derimod er det ofte funktionelle årsager, der afgør, om man skal bruge frames eller ej.

Derudover kan man spørge sig selv, hvorfor en af de mest fremadrettede web-tjenester - Google - samtidig med deres børsintroduktion starter en ny service (som oven i købet er et centralt punkt i deres nye strategi), der bygger på en frames-løsning ... GMail.
frames er måske ikke fremtiden - men de kan være en nødvendig del af nutiden ... ikke mindst så længe vi skal trækkes med browsere som Opera  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede nic_the_best Nybegynder
23. november 2004 - 12:48 #8
Hvordan går det med hjemmesideprogrammeringen?
Hvordan griber du det an?