Avatar billede ofirpeter Nybegynder
18. november 2004 - 21:12 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Varchar, text eller noget helt tredje?

Hej, jeg har endnu engang brug for et kvaleficeret svar, på et sprøgsmål, der gerne skulle gøre livet lidt nemmere for mig :)

Jeg er i fuld gang med en ny hjemmeside, med dertilhørende database. Der vil bliver postes et indlæg mellem 50-1000 gange hver dag. Disse indlæg vil fylde mellem 1 og 255 tegn. Det vil hovedsageligt være indlæg mellem 1-200 tegn og så vil ca. hver 200. fylde en del (op til 1000 tegn).

Kan jeg godt bruge feltet "text" i databasen, eller bliver den så for tung? Jeg har jo også muligheden for at placere de store indlæg i en anden tabel (text). Og de mindre i en anden tabel (verchar255).

Med venlig hilsen
Peter
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2004 - 21:14 #1
I MS SQLServer (nyere versioner) kan VARCHAR være op til 8000 tegn, så hvorfor
ikke VARCHAR(1000) ?
Avatar billede mortency Nybegynder
18. november 2004 - 21:16 #2
Her lønner det seg helt klart å lage en egen kolonne til de store svarene. Dessto mindre en kolonnne er og desto mer spesifik. Raskere blir databasen.

//Morten
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
18. november 2004 - 21:19 #3
Ahh for søren, har oprettet spørgsmålet i den forkerte kategori.
Det skulle have været oprettet i MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2004 - 21:22 #4
OK så er maksimum 255.

Mulighederne er så:

TEXT
4 gange VARCHAR(255)
VARCHAR(255) + TEXT

Jeg tror at jeg ville tage den første, fordi det giver den simpleste
applikation (selvom de 2 andre nok giver bedre performance)
Avatar billede krydset Nybegynder
18. november 2004 - 21:28 #5
Lige et lille spm.
Hvordan kan det være der er sat restrictioner(begrænsninger) på størrelsen af de forskellige typer i db
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2004 - 21:30 #6
Når der er max. længde på VARCHAR så kan man have VARCHAR felter i en "normal"
record, hvor man læser hele recorden op i memory.

Med GB felt typer så gemmes de et specielt sted, og læses til memory i chunks.
Besværligt men nødvendigt.
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
20. november 2004 - 10:02 #7
Okay, tak skal i have, så må arne_v og mortency gerne svare.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2004 - 10:10 #8
ok
Avatar billede mortency Nybegynder
20. november 2004 - 18:15 #9
ok