Avatar billede peekay Nybegynder
18. november 2004 - 20:45 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Problem med chkdsk c: /f

Når jeg køre denne kommando, får jeg flg. besked:

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang, systemet startes?

Hvad betyder dette og hvad gør jeg?

Forklar gerne de to linjer adskilt, hvis det gør det nemmere at forstå.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 20:45 #1
Den körer en check når du starter om.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 20:47 #2
Ligesom du ikke kan formatere når disken er i brug, så kan du heller ikke köre en check, fordi filerne bliver brugt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 20:48 #3
Det er bare at starte om, så får du din chkdsk ;o)
Avatar billede peekay Nybegynder
18. november 2004 - 20:51 #4
Jeg vil gerne have en mere fyldestgørende forklaring. Nogen der kan/vil give mig det?

"Den køre en chek når du starter om".
Hvordan? Pupper vinduet op på skærmen hvor efter kommandoen køres, eller sker det uden jeg kan iagttage det, eller ...

Og hvorfor kan jeg ikke køre kommandoen manuelt, når jeg ønsker det? Hvad er det for en proces der er i brug som forhindre at jeg kan køre kommandoen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 20:54 #5
Det er hele styresystemet der er i brug.
Der kommer en blå skärm hvor du kan fölge med i hvad der sker.
Det er bare at reboote så ser du det. Det er ikke noget farligt, den checker dine clusters på harddisken.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 20:55 #6
Hvad mere vil du have at vide???
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 20:56 #7
http://www.computerhope.com/chkdskh.htm
Her kan du läse mere om det.
Avatar billede peekay Nybegynder
18. november 2004 - 20:58 #8
Okay.
Vil det sige at man aldrig kan køre kommandoen med det samme, at man altid skal genstarte for at det kan lade sig gøre?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 20:59 #9
Ja.
Avatar billede peekay Nybegynder
18. november 2004 - 21:03 #10
Okay.
Er glad og tilfreds. ;-)

Læg svar for point.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2004 - 21:04 #11
Nej - ikke altid. Hvis det er systemdisken der skal tjekkes, så er det 95% sikkert at man skal genstarte. Men hvis det er et backupdrev hvor der ikke skrives til/fra så kan denne proves gøres mens windows kører.

Chkdsk gør flg.:
Kontrollerer filer + fil-indeks + data + ledig plads og retter disse hvis fejl.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 21:04 #12
Du kan köre chkdsk c: uden parametre MEN, så fixar den ikke problemerne.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 21:06 #13
john_stigers>> Körer man chkdsk c: /f som betyder fix. Så SKAL den startes om hver gang man körer et check, hvis der er filer i brug.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 21:07 #15
skriver du kun chkdsk så retter den ikke fejlene
Avatar billede peekay Nybegynder
18. november 2004 - 21:07 #16
john stigers > Hvad mener du med backupdrev?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2004 - 21:07 #17
michael> jamen vi er skam enige ;)
"Men hvis det er et backupdrev hvor der ikke skrives til/fra så kan denne proves gøres mens windows kører."
Avatar billede peekay Nybegynder
18. november 2004 - 21:08 #18
Nå, jeg venter lige til i er enige.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2004 - 21:08 #19
peekay> et drev/partition hvor du f.eks. har programmer/film/musik m.m. liggende på.
Altså ting der IKKE er installeret :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 21:10 #20
Det er klart, så er der ikke nogle filer der körer ;o)
Men det korte af det lange, så kan du godt checke med chkdsk c: uden at starte om. Men så fixer den ikke hvis der skulle väre problemer.
Avatar billede peekay Nybegynder
18. november 2004 - 21:12 #21
Nå sådan, ok.
Så tror jeg, at jeg fik det hele sat på plads.

Siger tak!
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2004 - 21:14 #22
Vassego.