Avatar billede heinus Nybegynder
16. november 2004 - 14:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

farver på web

Hej Folkens

Jeg har lavet et website - tegnet det i photoshop - sat det op i dreamweaver. Der er brugt en del gardienter og fades - hvilket ser fint ud på MIN skærm. Problemet er så at den ser meget grå ud på en del af min kollegers pc,ere. Alle er sat til 32 bit, og jeg har nu været rundt og tilpasse deres skærme. Men hvad med folk derude i stuerne - kan det passe at man ikke kan sikre korrekt visning med mindre man bruger websafe palletter - så er gradienter mv. vel udelukket..? Jeg har læst en masse indlæg her på siden om problemet, men ingen løsning. Kan jeg gemme mine giffer anderledes, eller nogen der har en løsning...
Avatar billede le_bon Nybegynder
16. november 2004 - 14:54 #1
Der er ingen løsning. ALLE farver ser forskellige ud fra skærm til skærm. Der er kæmpe forskæl på "normale" skærme og fladskærme, og sådan er det bare.

Der er ikke andet at gøre end at teste dine farver på minimun én fladskærm og én "normal" skærm, og så finde ud af om den farve du vælger er pæn på begge. De kommer aldrig til at se ens ud.

Især grå farver kan se lækre ud på fladskærm, men se røvsyge ud på en normal. Jeg plejer at give grå farver en anelse blå nuance, så ser de fine ud på begge skærmtyper.

Lyse farver bliver ofte alt for lyse, næsten hvide, på en fladskærm hvor de på en normal ser gode ud. Der er ikke andet for end at finde farver der går an på begge skærmtyper.

Ud over forskellende på flade- og normale skærme har alle skærme jo hver sin individuelle kalibrering, så det er ret svært at få alle farver til at være gode på alle skærme. PT kan jeg lige komme i tanke om to farver du helst skal undgå: Ren grå (uden blålig nuance) og lysebrun.

Håber du kan bruge nogle af de erfaringer jeg har gjort mig.

c",)
Avatar billede heinus Nybegynder
16. november 2004 - 15:01 #2
Simon du får sku ingen point hvis du ikke kan komme med en løsning :)
Avatar billede le_bon Nybegynder
16. november 2004 - 15:11 #3
Hehe, nå men så prøv "format c:", det er i hvert fald en løsning...

c",)
Avatar billede heinus Nybegynder
16. november 2004 - 15:16 #4
kom nu bare igang med det julespil :)
Avatar billede le_bon Nybegynder
16. november 2004 - 15:33 #5
Hva' satan....! Sidder du og drikker Giraffer på en tirsdag??

c",)
Avatar billede heinus Nybegynder
16. november 2004 - 15:37 #6
hehe....Det er en lille verden vi lever i- især her på eksperten åbenbart...:)
Avatar billede skvat_man Nybegynder
16. november 2004 - 15:41 #7
Det eneste sikre er at benytte web-paletten som du selv er inde på...
Avatar billede heinus Nybegynder
16. november 2004 - 15:44 #8
ja, men det holder bare ikke når nu man har fyldt sit design med gradienter og andet spas..grrr..le bon>>ser siden også grå ud hos dig - hos mig er den flot blå nemlig ?kan du ikke lige tjekke din info mail ?
Avatar billede le_bon Nybegynder
16. november 2004 - 15:46 #9
heinus > Ja, nu kan man ikke engang være pubertær herinde længene... ;o)

skvat_man > Web-paletten  er stadig ikke sikker, forstået på den måde at farverne stadig ikke er ens på alle skærme.
Avatar billede le_bon Nybegynder
16. november 2004 - 15:49 #10
længene = længere
Avatar billede le_bon Nybegynder
16. november 2004 - 16:18 #11
Tak for points!

c",)