Avatar billede peleiden Nybegynder
12. november 2004 - 13:45 Der er 5 kommentarer

hente klientens computernavn

Hej

Jeg udvikler en web-applikation i asp.net, som skal bruge klientens computernavn. Kan dette på nogen måde lade sig gøre hvis man ikke kan bruge klientens ipadresse?

Mvh. Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2004 - 16:30 #1
Klientens IP navn må du kunne få.

Men klientens MS netværks navn tror jeg ikke at du kan få generelt.

Ditto med Unix/Linux hostnavn.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2004 - 16:31 #2
Requst.UserHostName antager jeg at du har prøvet med ...

(den returnerer IP navn)
Avatar billede burningice Nybegynder
12. november 2004 - 17:37 #3
ja, man kan altid få dens FQDN, altså dens dns-navn som den har på nettet. Dog kan du ikke få fat i NETBIOS-navnet, da en router simpelthen ikke ved hvad det er og det vil derfor heller aldrig kunne komme ud på internettet i sin oprindelig stand, dvs. på protokol-niveau.

Du kan dog lave noget client-side gejl som henter det ud og sender det til dig, men det kræver nok rimelig høj trust fra brugeren som du næpper får, med mindre det er til et intranet.
Avatar billede peleiden Nybegynder
15. november 2004 - 16:21 #4
Faktisk er det til et intranet, men som sagt kan jeg ikke bruge DNS-ipadressen desværre. SÅ det bliver desværre nok et eller anden med at brugeren skal acceptere en eller anden activex-komponent som så sender navnet. Er det rigtigt forstået?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2004 - 18:21 #5
ActiveX eller en .NET thingy hvis du er sikker på at client har installeret
.NET framework