Avatar billede juliefabricius Nybegynder
11. november 2004 - 12:49 Der er 6 kommentarer

CCD størrelser

Kan nogen fortælle mig hvordan ccd størrelserne beregnes? Ikke antal pixels, men den fysiske størrelse. Jeg er også klar over at den fysiske størrelse af ccd´erne som regel er propertionel med evnen til at optage støjfrit i svagt lys.
I en manual til et Sony DV kamera står at ccd´en er 1/4 tomme  , og en anden 1/6 tomme, henholdsvis 4½ mm og 3mm. En eng. tomme (inch) er 25,4 mm, så det giver ikke umiddelbart mening. Ud over det ses ofte et ekstra ciffer eks.:
1/4.7". Samme størrelse (1/4") ses også med andet slutciffer f.eks. 1/4.6". Hvad står tallene for, og er jeg en af de få, der ikke er helt klar over det, eller er der mange, trods det at de for det meste er opgivet i specifikationerne for et kamera?
Avatar billede screem_brille Novice
11. november 2004 - 13:28 #1
Hmm hvad vil du bruge den oplysning til ? men den beregnes ikke, den enten måles, eller det læses i databladet over den pågældende chip.
Avatar billede juliefabricius Nybegynder
11. november 2004 - 20:09 #2
Ja, det er nok en forkert formulering at bruge ordet "beregnes". Det jeg efterlyser er, hvad der står bag de tal, der opgiver en ccds fysiske størrelse. Hvordan måles den? 1/4" er i omtalte manual opgivet til 4,5 mm, men 4/4" det giver kun 18 mm og ikke 25,4 mm. Hvad måles: Længde? Bredde? Eller diagonal som en tv-skærm?
Jeg vil kun bruge oplysningerne til at forstå, hvad der menes, når der opgives en ccd-størrelse på et videokamera evt. digitalt fotolamera.
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2004 - 00:14 #3
Kan du give et link, hvor de omtalte mål nævnes. Jeg tror, du måske blander størrelsen på vieweren og ccd-chippen til optagelse af billedet sammen.
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2004 - 14:27 #5
Jeg tror, jeg har fundet noget her, du kan bruge. Vær også opmærksom på, at "størrelsen" måles diagonalt, altså fra hjørne til hjørne.

http://www.astronomy-chat.net/astronomy/Size_of_CCD_chip_Not_12__649190.html

http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp
Avatar billede juliefabricius Nybegynder
14. november 2004 - 17:42 #6
Tak "milter". Det er lige det, jeg er på jagt efter!