Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. november 2004 - 09:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

anbefaling af bog omkring database design(mssql 2000)

Hej,

jeg står og skal have designet en, for mig meget stor database, med omkring 12 tabeller.
jeg har dog ikke rodet særligt meget med databaser og det meste af det har ikke været ms sql.
derfor søger jeg en bog omkring dette emne, en der fortæller fordele og udlemper ved måder at gøre tingene på.

det skal gerne være en bog der fører mig igennem processen med at designe, normalisere, og oprette databasen så den bliver bedst mulig.

har fået anbefalet "sql i praksis"
ISBN nummer:  87-7843-592-7

men kunne godt tænke mig noget der går lidt mere i dybden
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
11. november 2004 - 09:31 #1
Jeg kan godt lide: Fundamentals of Database Systems(ISBN:0-201-54263-3) Men det er en tung bog, men jeg syntes at den dækker området godt.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. november 2004 - 13:23 #2
findes der ingen bøger møntet på ms sql?
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
11. november 2004 - 13:25 #3
Jo der findes masser af bøger om MS sql og administration af disse. Men design af databaser er meget mere generel, og derfor behøver man ikke en bog speciel minded på ms sql for at kunne designe DB's.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2004 - 00:14 #4
Afhænger lidt af hvad man skal.

Man kan lære en masse om database design generelt af en generel bog.

Men visse ting er database specifikke:
  - data typer
  - forskellige typer indexes
  - performance af forskellige standard SQL sætninger
og disse kan også være relevante at kende når man skal designe
en database.
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
12. november 2004 - 07:42 #5
arne_v: Ja det er rigtig nok, men udfra hans spørgsmål tydede jeg at han mest havde behov for en generel bog :-D
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
12. november 2004 - 08:16 #6
jeg starter stort set fra bunden, men da jeg er igang med at lave projekter omkring ms sql ville det vel næsten være smartest at få en bog der omhandler denne.
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
12. november 2004 - 08:18 #7
Så vil jeg anbefale at få en bog hvor der ligges mest vægt på generel DB design, da dette kan bruges på tværs af DBMS'erne. Og så ville jeg bagefter finde en bog omkring MS sql
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2004 - 19:49 #8
Jeg tror at rbj har ret !
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
20. januar 2005 - 11:07 #9
lukker, svar venligst
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. marts 2005 - 13:18 #10
its the hour of closing