Avatar billede coet Nybegynder
10. november 2004 - 13:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvordan laver man et lukket forum?

Hej jeg skal i gang med at lave et meget bruervenligt lukket forum som skal bruges på mit arbejde. Det eneste jeg har rodet lidt med er lidt HTML og FLASH. Men hvad er nemmest at komme i gang med, jeg kan se folk snakker om PHP & ASP... osv. Er der ikke nogle der kunne hjælpe mig lidt i gang med om hvor jeg kan læse og lære lidt om det at lave et forum, findes der feks. en bog eller en guide på nette om hvordan man laver sådan et forum? (skal helst være på dansk :o( ØV BØV) men sådan er det!
Lidt om hvad det skal indholde!
--------------------------------
plads til min. 100 til ? bruger, gennemsnitligt 2 til 8 om et bruger navn men med vær sit password.
plads til min. 5 til ? admin. og måske 1 til 2 over admin. :o)
skal være meget brugervenligt.
skal være meget nemt for admin. at rette/slette oprette nye bruger og give nye password.
Det er kun en admin. der bestemmer hvem der skal være bruger og hvilket password han har.
------------------------------------------------------------
ps. det lyder måske som om at jeg ikke fatter en brik af det her. men jo meget lidt gør jeg da :o), så lad vær med IKKE at skriv pga. i tror jeg er noOb :o)
på for hånd tak håber i kan hjælpe!
Karsten.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
10. november 2004 - 23:19 #1
Hej coet,

Jeg vil foreslå dig at læse lidt om php: http://www.webcafe.dk/artikler/php/

Det var via den side jeg kom i gang med php.
Avatar billede coet Nybegynder
11. november 2004 - 20:48 #2
hmm ok
Avatar billede big-o Nybegynder
13. november 2004 - 23:59 #3
hvis du er lidt doven(jeg er ihvertfald), så kan phpbb anbefales, kræver ikke den helt store indsigt i php-programmering, da hele forummet er skabt, mener også at den understøtter de krav du stiller, ellers kan der findes små modifiseringer som kan hentes samme sted som forummet http://www.phpbb.com/index.php
håber at den kan bruges
Avatar billede henninghabor Nybegynder
20. november 2004 - 01:33 #4
Hej Karsten,

Ikke for at være grådig, men min kommentar 10/11-2004 23:19:27 var en del af svaret på dit spørgsmål, nemlig hvor du kunne læse og lære om asp eller php.
Avatar billede enco Nybegynder
24. november 2004 - 16:34 #5
HEJ big-o
Er det community du anbefaler et hvor brugeren selv kan oprette sig med password osv.
Avatar billede big-o Nybegynder
24. november 2004 - 18:37 #6
ja, det er det. det fungere på samme mpde det forum her: http://www.phpbb.com/phpBB/ , der også mulighed for at afstemme forummet lige efter ens egne behov
Avatar billede magger Novice
28. februar 2005 - 13:38 #7
Som big-o kan jeg kun anbefale phpbb - du kan gøre det så lukket eller åbent som du selv vil. Du kan vælge om brugerne kan melde sig selv ind i forummet uden at du skal godkende dem først eller om du skal godkende samtlige brugere inden de kan komme på.

Forummet er nemt at installere og modificere, og du kan endda få hjælp på phpbb.com's danske søsterside på www.phpbb.dk.
Avatar billede enco Nybegynder
28. februar 2005 - 14:29 #8
Hej magger.
Det lyder godt.
Vil bare lige høre om man har mulighed for at tildele rettigheder til medlemmerne evt. lade nogle være administratore. Kan man have billeder på de enkelte medlemmer ?
Kan man tildele private postkasser o.l.?
Avatar billede magger Novice
28. februar 2005 - 14:40 #9
Jep, der er alle de muligheder, du nævner + en masse andet. Jeg kan ikke på stående fod huske, hvor mange levels, der er, men i hvert fald 3: For alle de alm. brugere, for moderatorer og for admins. Alle brugere får deres egen postkasse (til PM'er = Private Meddelelser/Private Messages), hvor beskederne kun kan læses af den enkelte bruger. Du kan hente gallerier med avatarer og smilier og brugerne har selv mulighed for at uploade avatarbilleder til deres profil.

Mht. kapacitet, tror jeg ikke du vil have noget problem i at have ca. 100 brugere på dit forum, fx tror jeg at phpbb.com har et godt stykke over 100.000 brugere (så vidt jeg lige husker) og der er som regel flere hundrede brugere online ad gangen.

I øvrigt kan du jo bare tage et kig på Community på phpbb.com, for at få et indblik i, hvad forummet kan :-)

Held og lykke med det!

/magger
Avatar billede magger Novice
28. februar 2005 - 14:42 #10
Nå, nu kommer jeg da lige til at se, at det er længe siden, du har spurgt... Måske har du allerede fundet ud af noget?? Hvad? :-)