Avatar billede gammelnok Nybegynder
10. november 2004 - 10:03 Der er 6 kommentarer

Brug af metags og google

Vi har en side, hvor vi har tilføjet metatags noindex og nofollow.

Problemet er at google bliver ved med at have siden i sit index og også i sin cache. Det er over et halvt år siden, at vi tilføjede disse metatags.

Det skal tilføjes at siden jeg her snakker om, er en underside, til en side der også har de ovenstående metatags.

Er der nogen der ved, hvordan google indexerer? Kan det passe, at google ikke går ned og kigger på vores underside, selvom den eksistere i googles eget index, bare fordi oversiden har en nofollow metatag?
Avatar billede espersen Novice
10. november 2004 - 10:48 #1
ifm. søgemaskiner bør du bruge robots.txt - som giver anvisninger til søgemaskiner om hvad de ikke skal læse

http://www.searchengineworld.com/misc/tools.htm (hvor du også finder en "standard" robots.txt som du kan bruge på siden (husk at tilføje hvilke mapper og/eller filer som ikke skal indekseres
Avatar billede espersen Novice
10. november 2004 - 10:55 #2
se under robots validatoren ; se så eksempel 4 som giver tilladelse til alle goog guys - tilføj dog nederst i filen fx dette :

Disallow: /bio/    (= må ikke læse mappen i roden "bio")
Disallow: /data/
Disallow: confirm.htm    (= må ikke læse dokumentet confirm.htm)
Avatar billede gammelnok Nybegynder
11. november 2004 - 11:26 #3
Mange tak for svaret, men det løser ikke helt vores problem.

Vi har et meget stort offenligt site, med sider på mange niveauer, hvor det ikke er praktisk at bruge en robots.txt fil. Vi har behov for at kunne gå ind på hver enkelt side og styre om denne skal indexeres af google og andre søgemaskiner. Derfor er det ikke så godt, når f.eks. google ignorerer metatags.

Så spørgsmålet går altså på, om googles søgemaskine lader være med at læse en underside, til en side der har metatagen nofollow, selvom denne underside faktisk ligger i søgemaskinens index.

Jeg har spurgt google om dette, men de giver ikke et klart svar. Tror måske det har noget at gøre med at de ikke helt vil røbe, hvordan deres googlebot søger på nettet.
Avatar billede espersen Novice
11. november 2004 - 11:45 #4
hhm... tror at brugeren "bufferzone" kan svare på det ...
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
12. november 2004 - 15:28 #5
Jeps. Google indexere kun sider, hvis der bliver linket til dem. Går ud fra, at du skal have siden slettet i Google? Hvis dette er tilfældet kan du prøve http://www.google.dk/intl/da/remove.html

Som udgangspunkt skal du også være opmærksom på, at en side på Internettet bliver betragtet som "offentlig eje" - i hvert fald af søgemaskinernes robotter.
Avatar billede espersen Novice
27. december 2004 - 22:52 #6
hvordan går det - mere du vil have uddybet ?